Verwachtingen starters corresponderen niet met werkelijkheid
Uit een rondvraag van de Amerikaanse non-profitorganisatie Young Entrepreneur Council (YEC) blijkt dat beginnende ondernemers vaak een idealistische benadering hebben over tewerkstelling. Hun verwachtingen komen echter niet altijd overeen met de realiteit.
Volgens Young Entrepreneur Council koesteren startende ondernemers heel wat verwachtingen rond hun eerste aanwervingen, maar moeten ze hier vaak op terugkomen om te vermijden dat hun bedrijf te veel en misschien zelfs onherstelbare schade zou oplopen.
De organisatie wijst onder meer, dankzij tips van jonge ondernemers, op de volgende valkuilen:
1. Ervan uitgaan dat iedereen hetzelfde denkt
Een vaak voorkomende fout bij jonge ondernemers. Iets uitleggen, nadien weggaan en verwachten dat opdrachten exact worden uitgevoerd zoals jij het wil is eerder onrealistisch. Steek voldoende tijd in je medewerkers en verzeker jezelf ervan dat jullie op dezelfde golflengte zitten. Alleen zo lopen de zaken zoals jij dat wenst.
2. Middelmatige werknemers niet ontslaan
Medewerkers niet ontslaan die slechts middelmatig zijn in hun werk kan desastreus zijn voor je bedrijf. Het klinkt misschien hard, maar 'gewoon goede' werknemers – terwijl je er eigenlijk geweldige nodig hebt – kunnen iedereen naar beneden halen.
3. Geen aandacht besteden aan de ontwikkeling van medewerkers
De beste werknemers willen dat hun werkgever groeit, maar ook dat zij zichzelf kunnen ontplooien. Als bedrijfsleider moet je ervoor zorgen dat iedereen steeds zijn eigen kennis kan uitbreiden. De beste medewerkers zullen namelijk altijd uitkijken naar iets anders van zodra ze het gevoel hebben dat ze geen mogelijkheden meer hebben binnen het bedrijf.
4. Geen initiatief laten voor werknemers
Je werknemers willen uiteraard een goede indruk op jou maken en een geweldig bedrijf uitbouwen. Wees geduldig, laat werknemers zaken op hun eigen manier doen en apprecieer hun voorstellen. Vaak blijkt namelijk dat zij aan dingen denken die jij eerder over het hoofd had gezien.
5. Verwachten dat iedereen in alles even goed is
Niet iedereen beschikt over dezelfde kwaliteiten. Wie goed is met cijfers, is niet automatisch de beste verkoper. Zorg ervoor dat iedereen op zijn plek zit en zich optimaal kan ontwikkelen in de gepaste job. Laat iedereen zich focussen op datgene waar men echt goed in is.
6. Vrienden aanwerven
Het is vaak erg aanlokkelijk om vrienden mee te laten instappen in je bedrijf. Maar vrienden (of familieleden) zijn niet altijd de beste werknemers of collega's. Zo kunnen ze bijvoorbeeld ervan uitgaan dat ze te laat mogen komen, omdat jij nu eenmaal niet boos kan zijn op hen. Neem daarom enkel personen aan die echt geschikt zijn voor de job en dus niet enkel en alleen uit vriendschap.
(nm) – Bron: Express.be
18 juni 2013