Verover je eerste job in 4 stappen

Als nieuwkomer op de jobmarkt mag je niet te bedeesd zijn.
Op zoek naar je eerste job? Deze vier tips zetten je op weg om een mooie carrièrestart te maken en - wie weet - de job van je leven in de wacht te slepen.
Eerste job
Als nieuwkomer op de jobmarkt mag je niet te bedeesd zijn.

1. Maak gebruik van je netwerk

Als prille twintiger heb je vast meer dan één social media account. Zet die slim in tijdens je zoektocht naar je eerste job. Contacteer bedrijven via de sociale media en eventueel ook werknemers die er werken. Zo leer je een werkgever beter kennen voor je er op gesprek gaat en kan je je al een goed beeld vormen van wat een bedrijf van je verwacht.

Laat online ook weten dat je op zoek bent. Misschien zitten er geen werkgevers in je directe netwerk, maar wel in dat van je vrienden of kennissen. Online is zo’n contact maar een muisklik van je verwijderd.

2. Verhef je stem

Val op in de massa. Ben je ergens goed in of erg in geïnteresseerd. Laat dat weten. Zet je talent in de verf. Post artikels, opinies, meningen over het vakgebied of beroep waar je in wilt werken. Doe dat niet zomaar eender waar, maar op fora waar andere experten ter zake hun stem laten horen. Je kan nog verder gaan en vakbeurzen bezoeken om daar contacten te leggen.

Dat klinkt allemaal als een grote inspanning, en dat is het ook, maar op lange termijn haal je daar gegarandeerd winst uit. Je zal op zijn minst een paar mensen leren kennen die in je verdere carrière van grote waarde voor je kunnen zijn.

3. Blijf jezelf

Als nieuwkomer op de jobmarkt, mag je niet bedeesd zijn. Tegelijk is er geen enkele reden om je voor te doen als iemand die je niet bent. Je bent en blijft een starter, met nog veel te leren en een lange weg te gaan. Dat gebrek aan ervaring kan je counteren door blijk te geven van grote interesse en zin om aan de slag te gaan.

Leg het accent op je verwachtingen, je professionele dromen als je met een potentiële werkgever spreekt. Maar vergeet zeker niet te vermelden wat jouw meerwaarde is voor het bedrijf. Dat kan de drive zijn waarover je beschikt, maar ook je ambitie om te willen excelleren in een bepaald domein.

4. Toon wie je bent

Werkgevers kijken al lang niet enkel meer naar wat een kandidaat kan en kent. Steeds vaker gaan ze ook op zoek naar de persoonlijkheid van de kandidaat. Past die wel bij hun bedrijfscultuur? Bij hoe ze hun organisatie willen vormgeven?

Goed om weten: het zijn meestal de goede werkgevers die ook hier werk van maken. Ben je op persoonlijk vlak iemand die vlug vooruit wil, die graag andere mensen rond zich heeft, verwerk dat dan in de gesprekken die je voert met werkgevers.

(wv) 

21 november 2013
Anderen bekeken ook