Goede profielen zijn schaars in de logistiek
Hr-manager Luc Duts van logistiek bedrijf ES&S uit Westerlo merkt dat het moeilijk is om medewerkers met de juiste attitude of competenties te vinden.
Michael Reul is best fier op de cijfers die de transporteurs en logistieke ondernemers kunnen voorleggen: 80.000 arbeidsplaatsen waarvan 60.000 voor arbeiders en 20.000 voor bedienden. Zes op de tien arbeiders behoren tot het ‘rijdend personeel’, vaktaal voor chauffeurs. De overige 40 procent zijn logistieke arbeiders, voornamelijk magazijnmedewerkers. “Hun aantal is de laatste tien jaar gestaag gestegen tot 24.000”, zegt de secretaris-generaal van UPTR.
Een evolutie die Michaël Reul meer zorgen baart, is de vergrijzing onder de chauffeurs. De helft van hen is 45-plus. “Binnen dit en tien jaar plaatst ons dat voor een enorme vervangingsvraag.” Om dit tekort op te vangen, steunt UPTR initiatieven zoals www.transport-jobs.be, een online platform waarop werkgevers en kandidaat-chauffeurs met elkaar in contact kunnen komen. Op deze website vinden geïnteresseerde kandidaten ook alle informatie over hoe ze een professionele vrachtwagenchauffeur kunnen worden.
Dat kan op verschillende manieren, legt Michaël Reul uit. “Je kunt chauffeur worden via de beroepsopleiding op school, het volwassenenonderwijs, maar ook via opleidingen van onder andere VDAB, Forem of Bruxelles-formation.”
In logistieke bedrijven neemt ook de nood aan hooggeschoolde profielen sterk toe. “De organisatie van het transport gebeurt alsmaar efficiënter. Iedereen zoekt naar oplossingen om zo weinig mogelijk ruimte en tijd te verspillen. Dat vraagt om innovatieve oplossingen en creatieve ideeën. De dispatching van het goederenvervoer wordt daar steeds crucialer in”, zegt Michaël Reul.
Dat meer hogescholen zich toespitsen op het opleiden van logistieke managers vindt hij dan ook een goede zaak. Logistieke managers krijgen te maken met alle facetten van het transport: import- en exportmanagement, opslag en distributie van goederen, communicatie in vreemde talen, wetgeving, verzekering enzovoort.
De transportsector beweegt als geen andere sector mee op de golven van de economie. Gaat het goed met de economie, dan gaat het zeer goed met de transportsector. Maar ook het omgekeerd is waar. Zit de economie in een dip, dan krijgt het transport harde klappen. “Die relatie is exponentieel: één procent economische groei zorgt voor anderhalve procent groei in de transportsector”, legt Michaël Reul uit.
Hoe ziet de toekomst voor de sector eruit in onze regio? “De concurrentie met goedkope buitenlandse arbeidskracht is vandaag een uitdaging, zeker in combinatie met het dreigende tekort in eigen land. Maar zolang mensen willen eten en consumeren, zal er nood zijn aan transport. Wat dat betreft, is onze regio nog altijd een Europese draaischijf.”
De vergrijzing zorgt de komende tien jaar voor een grote uitstroom onder chauffeurs. Wie een job op de baan ziet zitten, is bijna zeker van werk. Maar vergis je niet: chauffeur is een job met veel verantwoordelijkheid.
Een chauffeur moet van alle markten thuis zijn. Hij komt in contact met verschillende mensen: zijn werkgever, klanten, collega’s, maar ook andere weggebruikers. Bovendien hebben chauffeurs de niet zo eenvoudige taak om de goederen van hun klanten, binnen een bepaalde termijn en volgens strikte veiligheidsregels, in perfecte staat te leveren. Van een vrachtwagenchauffeur wordt verwacht dat hij niet alleen de wegcode kent, maar ook een hele waslijst van reglementen, apparaten en documenten.
Een professionele chauffeur moet ook zowel mentaal als vaktechnisch sterk zijn. Hij moet stressbestendig zijn, autonoom kunnen werken en zin voor discipline hebben. Daarnaast moet hij over voldoende kennis bezitten om vlot te kunnen omgaan met onder andere rij- en rusttijden, de tachograaf, transportdocumenten en uiteraard zijn lading, die soms uit gevaarlijke goederen kan bestaan.
(wv)
27 september 2013Hr-manager Luc Duts van logistiek bedrijf ES&S uit Westerlo merkt dat het moeilijk is om medewerkers met de juiste attitude of competenties te vinden.
Chauffeurs, magazijniers, orderpickers, planners, dispatchers, heftruckbestuurders ... De lijst van gezochte profielen in de logistiek is lang!
We vroegen aan vrachtwagenchauffeur Benny Theuwissen (37) uit Meeuwen hoeveel hij netto per maand verdient ...
Nederlanders met een middelbare beroepsopleiding beschouwen het beroep van privéchauffeur, dierenverzorger en fotograaf als de ideale baan.
We vroegen Peter Muylaert (50) uit Berlaar hoeveel hij verdient …
Vrachtwagenchauffeurs zitten met plezier achter het stuur en waarderen hun werkvrijheid. Ze geven zichzelf een 7 voor hun job.
Op 28 november 2024 organiseert Jobat zijn jobbeurs Brugge. Tientallen werkgevers/standhouders tekenen er present.
We spenderen decennia aan werken en kloppen vaak meer dan 40 uren per week. Hoe kan je dan een burn-out vermijden? 13 tips!
We merken allemaal dat het leven duurder geworden is. Een voorschot op je loon om kosten te betalen, zou handig zijn. Maar kun je dat vragen aan je baas?