Hoeveel bedraagt de fietsvergoeding?
Betaalt je werkgever je een fietsvergoeding van maximaal 0,35 euro per kilometer dan moet je er geen belastingen of sociale lasten op betalen.
De elektrische fiets werd altijd een beetje stiefmoederlijk behandeld door de wetgeving, maar daar komt nu verandering in. “Het woord “fiets” is in de wetteksten aangepast naar ‘rijwiel, gemotoriseerd rijwiel met elektrische aandrijving of speed pedelec met elektrische aandrijving’.
Dit betekent dat elektrische fietsen dezelfde behandeling krijgen als een gewone fiets”, zegt Nathalie Wellemans, Legal Advisor Sr. van hr-specialist Group S.
Kent je werkgever je een fietsvergoeding toe voor je woon-werkverkeer, dan moet je hier tot 24 eurocent per kilometer geen belasting op betalen. Zo kan je je spaarpotje wat aandikken.
Krijg je iets van je werkgever, dan is dat in principe een voordeel in natura en moet je daar belastingen op betalen. Voor een elektrische fiets wordt een uitzondering gemaakt. Het voordeel in natura dat voortvloeit uit de terbeschikkingstelling van een fiets (en zijn toebehoren) die effectief gebruikt wordt voor de woon-werkverplaatsingen is vrijgesteld van belastingen.
Deze vrijstelling geldt zowel voor de woon-werkverplaatsingen als voor de andere verplaatsingen (louter privéverplaatsingen, verplaatsingen tijdens weekend, vakantie, vrije tijd).
“Elk voertuig met 2 of meer wielen, dat via pedalen of handgrepen met spierkracht wordt aangedreven. Naast spierkracht mag dat voertuig ook uitgerust zijn met een elektrische hulpmotor, die geen extra ondersteuning meer biedt vanaf 25 km per uur, wanneer de bestuurder ophoudt met trappen. De hulpmotor mag maar een vermogen hebben tot 250 W”, vertelt Nathalie Wellemans, Legal Advisor Sr. van hr-specialist Group S.
Bijvoorbeeld: klassieke fietsen, koersfietsen, mountainbikes, city bikes, bakfietsen, aangepaste fietsen voor mindervaliden, plooibare fietsen. Hoverboards, rolschaatsen, skateboards, monowheels en segways tellen niet.
“Dit gaat over elk voertuig dat twee, drie of vier wielen heeft en pedalen. Dit voertuig is uitgerust met een elektrische hulpaandrijving met als hoofddoel jou helpen trappen. Ook hierbij moet de motor stoppen wanneer je meer dan 25 km uur rijdt. Hierbij mag het vermogen maar gaan tot 1kW.”
“Een speed pedelec is elk voertuig met twee wielen en pedalen, uitgezonderd de gemotoriseerde rijwielen, met een elektrische hulpmotor die jou helpt bij het trappen. De aandrijfkracht wordt hierbij onderbroken als je meer dan 45 km/u fietst. Het maximumvermogen van de elektrische motor mag maar 4 kW bedragen.”
Stel dat een cao voorziet dat je werkgever verplicht een fietsvergoeding moet betalen aan zijn werknemers, geldt dit dan voor elektrische fietsen?
Hierop is het antwoord neen. Enkel als de cao of het ondernemingsreglement ook wordt aangepast zal je recht hebben op een fietsvergoeding. Uiteraard kan een werkgever op eigen initiatief beslissen om ook de werknemers met een elektrische fiets te vergoeden.
(mr)
26 maart 2019Betaalt je werkgever je een fietsvergoeding van maximaal 0,35 euro per kilometer dan moet je er geen belastingen of sociale lasten op betalen.
Excuses om niet met de fiets naar het werk te moeten rijden, had Frank Verjans genoeg. Maar sinds de zomer maakte hij een switch.
Met de zomer in aantocht kan je eindelijk dat goede voornemen voor dit jaar in de praktijk brengen: naar het werk fietsen. De pro's en contra's.
Misschien is ook jouw werkgever met je gezondheid en welzijn begaan, en wil hij je een bedrijfsfiets cadeau doen? Dat kan!
Kaderleden hebben de hoogste werkdruk, technici de meest acceptabele.
Ons wagenpark wordt steeds groener, en dan hebben we het niet over de kleur...
De voedingsindustrie staat voor heel wat uitdagingen qua duurzaamheid. Bij PepsiCo staat dit thema hoog op de agenda.
Met de enorme hoeveelheid data die Telenet Group ter beschikking heeft, zijn de mogelijkheden eindeloos. Voor collega’s en klanten gaat Gitte op zoek naar hoe je met data en technologieën als generatieve AI een zo breed mogelijk publiek kan helpen. Filip, die het digitale engagementteam leidt, vat het goed samen.
De ideale oplossing voor ‘shitjobs’ die elke werknemer heeft is een wekelijks ‘shituur’. Tijdens dit uur geldt er maar een regel: ‘ik doe het nu!’.