Niet harder maar slimmer werken: 6 tips
Wil jij ook minder uren werken en toch méér gedaan krijgen? Goed nieuws: met deze tips en tools zal het jou effectief lukken!
“Als je de definitie van een work-life balance opzoekt, leer je dat het gaat om het evenwicht tussen werk- en privétijd. Als dat evenwicht in balans is, werkt een werknemer beter en is hij of zij productiever. Heel eerlijk? Volgens mij klopt dat niet”, zegt Elke Stultjens. Ze is zaakvoerder van BestBuro, een Hasseltse kmo die bedrijven efficiënter leert werken met Microsoft 365 volgens een unieke methode.
“Een werkdag kan helemaal anders verlopen dan verwacht. Stel dat je in de voormiddag een telefoontje ontvangt van school omdat je kind gevallen is en naar de dokter moet. Of er is een collega ziek waardoor jij dringende zaken moet overnemen … Op zulke momenten is het ontzettend moeilijk om een evenwicht te zoeken. Wat dan wel helpt? Time balance. Dat is een evenwicht dat je zelf creëert aan de hand van doordacht task management.”
Is jouw werk-privéleven in balans? Doe de test!
Elke minuut die voorbij is, krijg je nooit meer terug. Hoe je met je tijd omgaat, heb je deels zelf in de hand. “Stel, je hebt volledig de autonomie om je tijd zelf in te delen. Je kunt dan denken ‘oh makkelijk, dan plan ik mijn tijd en heb ik balans’. Niets is minder waar. Je weet namelijk nooit welke interne of externe factoren je werkdag beïnvloeden. Wat wél kan: je taken plannen én managen”, gaat Elke Stultjens verder.
Win tijd, gebruik je agenda beter: 14 tips
Task management is een soort spiegel van je dag, week, maand of jaar met álle items die je nog moet doen of (ooit) wilt doen. Vergelijk het met een bucketlist. “Als je naar planningsoftware kijkt – zoals Microsoft Planner, Trello of Monday.com – merk je meteen dat daar ook vaak gewerkt wordt met zogenoemde ‘buckets’”, gaat Elke Stultjens verder.
“De eerste stap in task management is daarom altijd alle taken oplijsten. En – heel belangrijk – er een deadline bij noteren. Op die manier kun je prioriteiten stellen en weet je ook meteen of je – bijvoorbeeld na een telefoontje van school – nog met een taak kunt schuiven … Een goed takenbeleid is echt een must om balans in je tijd te krijgen.”
CHECK: 8 tips voor een gestructureerde werkdag
Om je taken goed te managen, is ook flexibiliteit noodzakelijk. “Een planning is geen vast gegeven. Het is logisch dat je moet kunnen schuiven. Het is wel belangrijk dat je dit altijd tijdig laat weten aan de mensen waarmee je samenwerkt. Nog een troef van een doordacht task management? Als jij afwezig bent wegens ziekte, kunnen collega’s in één oogopslag zien welk werk er verdeeld moet worden en wat de deadlines zijn.”
Je kunt je tijd niet managen, maar wel je taken. “Ik geloof 100% in task management en dat zorgt voor de juiste balans in mijn tijd. Lukt een bepaalde taak niet omdat ze te groot is? Trek dan tijdig aan de alarmbel. Bij jezelf, je collega of je leidinggevende.”
“Vroeger zag je aan de stapels papieren op een bureau hoeveel werk er zich – letterlijk – opstapelde, vandaag zit de workload verstopt in mailboxen. Net daarom is het o zo belangrijk dat leidinggevenden transparantie bieden … Bijvoorbeeld met een digitaal takenbord. Zo kan een collega bij overmacht de belangrijkste taken meteen overnemen. Zou dat geen gemoedsrust geven?”
Lees ook: 10 tips om het overzicht op je werk te behouden
(em)
11 maart 2022Wil jij ook minder uren werken en toch méér gedaan krijgen? Goed nieuws: met deze tips en tools zal het jou effectief lukken!
Wat als er een manier bestond om élke dag je werkdag succesvol te eindigen? Ziehier 5 simpele tips...
Het concept van work-life balance is een mooi ideaal, maar tegelijk ook frustrerend want je lijkt dat magisch evenwicht nooit te bereiken. Ziehier echter de oplossing!
Lijkt je dagelijks leven een aaneenschakeling te zijn van taken die moeten worden afgevinkt? Je bent niet de enige. Gelukkig is je smartphone van onschatbare waarde...
De ideale oplossing is dat elke collega zelf zijn voorkeur om te werken en om thuis te zijn, kan bepalen.
Een op de vier werknemers kan kiezen waar en wanneer hij of zij werkt. Ben jij bij de gelukkigen? Nee? Lees dan hier hoe dit komt.
Tijdens ons werk en onze dagelijkse bezigheden worden we voortdurend blootgesteld aan afleidingen. Hoe kan jij je hier beter tegen wapenen?
We laten ons snel afleiden door prikkels. Terwijl we een stuk efficiënter werken als we ons kunnen concentreren. Dus: hoe houden we onze concentratie vast?
Voor jongeren is het aanbieden van maaltijdcheques van doorslaggevend belang bij het wel of niet aannemen van een job… en daar hebben ze een goede reden voor.