Creëer een rustige werkplek in 6 stappen
In zes stappen een rustige en aangename werkplek creëren? Het kan met deze eenvoudige ingrepen!
Als je je leven minimaliseert naar het essentiële geeft dat enorm veel rust. Heel wat mensen beweren nochtans dat ze een bepaalde mate van stress nodig hebben voor bijvoorbeeld een sportwedstrijd of om een deadline op het werk te halen. ‘Dit is gezond en houdt me scherp’, aldus velen. Maar niets is minder waar. “Een sportwedstrijd of deadline heeft niets te maken met stress”, aldus stresscoach Stefan Noordman. “Hierover bestaat veel verwarring en het zorgt ervoor dat veel mensen ten onrechte denken dat een zekere mate van angst, stress, of andere negatieve emotie goed voor ze is en noodzakelijk is om te kunnen presteren. Maar zonder spanningen of obstructieve emoties ben je juist veel effectiever en productiever dan met ‘een beetje stress’.”
"In feite krijgen we de verkeerde informatie over stress: in plaats van ons af te vragen wat we kunnen doen om met onze stress om te gaan, zouden we ons moeten afvragen welke specifieke problemen of conflicten ons dwarszitten en hoe we daar het effectiefst mee kunnen omgaan." Zo vermindert stress structureel. Eenvoudiger leven ruimt een aantal van die obstakels op.
Een eenvoudig leven begint bij deze stap: wat heeft voor jou de meeste waarde? Uit gaan eten, fietsen, apps ontwikkelen, schrijven, lezen, zelf achter de kookpotten staan, …? Probeer dan je dagen zoveel mogelijk te vullen met deze bezigheden.
Zet al je verplichtingen en afspraken in je privé en professioneel leven op een rijtje. Welke zijn in lijn met de 5 belangrijkste dingen in je leven en welke niet?
Wat doe je elke dag met je tijd? Staan ze in lijn met je top 5? Deel je dagen in zodat je top 5 elke dag aan bod komt.
Een hele belangrijke eigenschap voor een eenvoudig leven. Iemand die geen nee kan zeggen, krijgt dagelijks te veel taken te verwerken, en vaak zijn dit ook nog eens taken die minder urgent en niet belangrijk zijn.
We krijgen elke dag te maken met een massa aan communicatie via telefoon, e-mail, Facebook, Twitter, post en nog veel meer. Probeer op tijdstippen die je zelf bepaalt, bezig te zijn met communicatie en zorg dat de rest van de tijd overblijft om rust te houden voor je dagelijkse taken.
Televisie, radio, internet, tijdschriften, kranten, … Probeer ze te begrenzen voor ze jouw leven gaan domineren. Er is veel meer dan de media. Wees heel streng en selectief, bepaal wat voor jou essentieel is en sla de rest over.
Multitasken geeft meer stress, is moeilijker en is niet productief. Focus je op één taak.
Door al je spullen te tellen en op te schrijven word je je bewust van wat je eigenlijk bezit. Ga na wat je echt gebruikt en wat voor jou essentieel is. Verkoop de rest of geef het weg.
Ga elke ruimte in je huis af en ga na wat er essentieel is. Doe dit ook voor je kleding, je kasten en alles waar je spullen in opbergt. Pak bijvoorbeeld elke week een ruimte of opbergplek aan.
Ga voordat je iets koopt na of dit essentieel is voor jou en denk er vervolgens een maand over na. Als je na dertig dagen nog steeds denkt aan het product, is dit een teken om het aan te schaffen.
Skip de tijdverspillers en de dingen die je niet leuk vindt, en maak tijd vrij voor dingen die belangrijk voor je zijn en die je heel graag doet.
Tijd alleen doorbrengen is voor sommigen heel moeilijk, maar is heel goed voor het vinden van innerlijke rust en creativiteit. Het geeft je ook meer ruimte om uit te vinden wat belangrijk voor je is.
Een schoonmaakplanning of een weekmenu opstellen, en elk weekend inkopen doen voor de hele week, zijn voorbeelden van systemen voor een eenvoudig leven. Maak zelf systemen voor in huis, en hou ze leuk en levendig. Varieer met nieuwe systemen en andere manieren voor de huishoudelijke taken.
Een leeg, simpel en schoon bureau is essentieel voor een werkplek waar goed en effectief gewerkt kan worden.
Mailboxen zitten heel snel vol. Zorg dat je je uitschrijft voor alle ongewenste mails en werk mails direct af. Hang geen hele dag in je mailbox, want zo ben je heel wat tijd kwijt aan niet-dringende zaken die binnenvallen.
Zet mails in een to-dolijst in plaats van alles in een volle mailbox te laten staan.
Hoe groter je auto, hoe meer je betaalt en hoe lastiger je parkeert. Stres! Overweeg eens een kleinere auto waar iedereen in past en doe die SUV van de hand, of nog drastischer: verkoop je auto en leef zonder. Voor sommige mensen is dit misschien een te moeilijke optie maar het scheelt enorm in de kosten en het geeft je de tijd om na te denken en soms zelfs te lezen terwijl je onderweg bent.
Maak een lijstje of schrijf gewoon op wat voor jou genoeg is qua inkomen en spullen. Iedereen wil maar meer en meer en meer. Als je weet wat genoeg is voor jezelf weet je ook wanneer dit punt bereikt is, en hoef je niet altijd te smachten naar meer, beter, mooier, luxer, hoger, groter en ruimer.
Door elke dag op te schrijven welke drie dingen het belangrijkst zijn om die dag te doen en die vervolgens af te werken, geef je je dag al een compleet gevoel en haal je de druk weg. Andere afgewerkte taken dezelfde dag zijn mooi meegenomen.
Door beter te leren omgaan met stress schenk je jezelf een eenvoudig leven.
Leven volgens een vast budget klinkt een beetje armoedig, maar dat is het totaal niet. Door elke maand te kijken en te beslissen wat je per categorie wil uitgeven en daar naar te leven, hou je geld over om te sparen en niet meer en meer en meer te moet verdienen.
(mr) – Bron: www.lijstjes.info
26 september 2014In zes stappen een rustige en aangename werkplek creëren? Het kan met deze eenvoudige ingrepen!
Stress- en burn-outklachten dwingen je tot verandering, want je zit in de knoop. Dit kan angst opleveren, maar je kan er ook je voordeel uithalen.
Enkele tips om minder te werken en toch beter te leven. Hoe doe je dat precies?
Een studie toont aan dat vanuit je kantoorraam kijken naar een groen uitzicht, goed is voor je brein en stress reduceert.
Enkele tips voor mensen die tijdens het werk stiekem willen ontspannen.
Drukte en de stress die drukte met zich meebrengt, heeft vaak een invloed op ons humeur. Gelukkig kan je daar iets aan doen.
“De groeiende werkonzekerheid in combinatie met de werkdruk en een slechte balans tussen werk en privé doet het risico op burn-outs nog toenemen.”
We zijn er ons dikwijls niet van bewust, maar onze lichaamstaal zegt meer dan 1.000 woorden. Wij verzamelden voor elk lichaamsdeel enkele tips.
Vind je die middagpauze tijdverspilling? Vind je je collega’s te saai om mee te lunchen? Opgelet!