Wat moet je baas allemaal doen om je gezondheid te waarborgen?
Als werknemer heb je vaak meer rechten dan je denkt. Zo heeft je baas bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid om je welzijn op de werkvloer te garanderen.
Een innovatieve Zwitserse studie toont aan dat het risico op een burn-out groter is wanneer je job vereisten stelt die haaks staan op onbewuste persoonlijkheidskenmerken.
Een goede match tussen een werknemer en zijn omgeving is cruciaal voor het welzijn van deze werknemer, dat weten we. Maar wat is de impact van een mismatch tussen wat een werknemer motiveert en wat zijn werkomgeving hem biedt?
Beeld je een extraverte boekhouder in die graag in gezelschap vertoeft en houdt van sociale relaties met diepgang, maar die op het werk grotendeels alleen werkt en weinig contact heeft met collega’s of klanten. Of een teamleader die verondersteld wordt zijn teamleden te motiveren en te superviseren, conflicten op te lossen en personeelsbeslissingen te nemen, maar die eigenlijk niet graag in de belangstelling staat en zich ongemakkelijk voelt in zijn rol als leider.
Bij beide werknemers is er een mismatch tussen hun aangeboren motivatie op het vlak van verbondenheid en macht, en de eisen en opportuniteiten die hun job hen stelt en biedt.
Onderzoekers Veronika Brandstätter en Veronika Job van het departement Psychologie aan de Universiteit van Zurich (Zwitserland) werkten samen met burn-out-expert Beate Schulze van het Institute of Social Medicine, Occupational Health and Public Health van de university van Leipzig (Duitsland) en namen de proef op de som.
Hun onderzoek toont aan dat het misloopt als er geen overstemming is op het vlak van het zogenaamd verbondenheidsmotief: een hoge nood aan verbondenheid met lage verbondenheidsjobeigenschappen of lage nood aan verbondenheid met hoge verbondenheidsjobeigenschappen. De kans op burn-out is dan hoger en de gevolgen zwaar: uitputting, cynisme en lager zelfbeeld van de eigen competenties.
Een mismatch op vlak van het machtsmotief is ook nefast: een hoge machtsnood met lage machtsjobeigenschappen, of lage machtsnood met hoge machtsjobeigenschappen. Dat voorspelt dan weer een toename van fysieke klachten: hoofdpijn, maagpijn, pijn in de borststreek, lopende of verstopte neus, hoesten of keelpijn, onpasselijkheid, duizeligheid, snel buiten adem en stijve of pijnlijke spieren.
Deze resultaten sporen ondernemingen en organisaties aan om meer in te zetten op het vermijden of verhelpen van een gebrek aan overeenstemming tussen de inspirerende behoeften van werknemers en wat hun werkomgeving hen biedt. Zo kan het risico op vermindering van het welzijn verlaagd worden en kunnen hoogoplopende kosten van absenteïsme vermeden worden.
Daarnaast draagt deze studie ook bij tot een beter zicht op de achterliggende mechanismen van nieuwe bronnen van stress. Want onze geglobaliseerde, competitieve, dynamische en efficiëntie-gerichte economie laat zeker haar sporen na.
Wordt vervolgd...
(mr) - Bron: journal.frontiersin.org
31 augustus 2016Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Als werknemer heb je vaak meer rechten dan je denkt. Zo heeft je baas bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid om je welzijn op de werkvloer te garanderen.
Hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich goed in hun vel voelen en de kans op een burn-out ontlopen? SAS ontwikkelde hiervoor een reeks programma’s.
Waarom zijn er plots zoveel meer gevallen van burn-out? Zijn we alerter voor een bestaand fenomeen, of is er meer aan de hand en is de druk toegenomen?
Wanneer spreken we van een tijdelijk dipje, en wanneer is er meer aan de hand? Check deze 15 signalen.
Stressgerelateerde aandoeningen zoals burn-out zijn de beroepsziekte van de 21ste eeuw: bijna één op drie afwezigheden wordt erdoor veroorzaakt.
Stress- en burn-outklachten dwingen je tot verandering, want je zit in de knoop. Dit kan angst opleveren, maar je kan er ook je voordeel uithalen.
Stress op de werkvloer rukt op, en bijna 1 op 10 werknemers kampt met een burn-out. Gelukkig wil de meerderheid van de bedrijven daar iets aan doen.
Voor wie nu al bezig is met z’n vakantieplanning op te maken, hebben we goed nieuws: ook dit jaar kan je werkgever jou extra bijkomende vakantiedagen geven.
De clown uithangen tijdens het solliciteren is niet echt een aanrader. Toch kun je je best wel creatief in de kijker zetten tijdens het sollicitatieproces...