Steeds meer bedrijven engageren zich voor een goed doel
Bedrijven willen iets terugdoen voor de samenleving. Maar welk goed doel moet jij voor je bedrijf kiezen? Want er is keuze te over.
Arvesta, de grootste fullservice-partner van de Belgische boer en tuinder, draagt duurzaamheid en maatschappelijk engagement hoog in het vaandel. Zo stuurde het bedrijf in de week voor Kerstmis vijftig werknemers uit om samen tweehonderd uur vrijwilligerswerk te verrichten in verschillende buurtrestaurants en opvangcentra voor minderbedeelden. “Dit was zoveel méér dan een leuk teamuitje”, klinkt het bij director treasury & credit management Luk Vandenpanhuyzen.
Duurzame land- en tuinbouw, duurzaam ondernemen en goede relaties met klanten, werknemers en businesspartners. Dat zijn de drie CSR-pijlers (Corporate Social Responsibility) waar Arvesta op focust. In dat kader nodigde het bedrijf zijn werknemers eind vorig jaar uit om samen de handen uit de mouwen te steken tegen armoede. Category buyer Michèle Roos stelde zich meteen kandidaat: “Ik vind sociaal engagement heel belangrijk. Als voltijds werkende mama heb ik daar helaas niet veel tijd voor, dus vind ik het fantastisch dat mijn werkgever daar tijdens de werkuren ruimte voor maakt.”
In haar dagelijkse job is Michèle verantwoordelijk voor de aankoop van dierenvoeding. Ze bepaalt het assortiment, onderhandelt met leveranciers en plant promotiecampagnes in. “Ik werk hier nog maar een jaar,” vertelt ze, “maar ik heb al gemerkt dat er vanuit Arvesta veel initiatieven plaatsvinden waardoor de werknemers zich kunnen ontwikkelen en het naar hun zin hebben. Welzijn staat voorop.” Ze verwijst naar het FIT@Arvesta-programma, waarmee het bedrijf de medewerkers uitdaagt om sportieve en gezonde doelen te halen. Ook de Arvesta Volunteer Days maken daar deel van uit.
In de aanloop naar Kerstmis gingen Michèle en haar collega’s een handje toesteken in buurthuis ’t Lampeke in Leuven. Ze hielpen er de kerstmarkt opzetten en versieren. “’t Lampeke zet zich op verschillende manier in voor mensen die om een of andere reden in een maatschappelijk kwetsbare positie zitten. Er is een opvang voor kinderen, een sociaal restaurant, een tweedehandswinkel en een ontmoetingsruimte. Het was enorm leuk om daar mijn schouders mee onder te kunnen zetten.”
Collega Luk Vandenpanhuyzen, die de pakjes voor het kerstfeest inpakte, deelt die mening. “Wanneer je vrijwilligerswerk doet, heb je echt het gevoel dat je iets aan de maatschappij teruggeeft. Eigenlijk zou ik dit vaker willen doen.” Dat hij dat vrijwilligerswerk samen met zijn collega’s kon doen, maakte het extra speciaal. “Dit was zoveel méér dan een leuk teamuitje. Door samen te vrijwilligen, leer je elkaar op een andere manier kennen. Je werkt ook samen met collega’s van andere afdelingen, waardoor je netwerk in het bedrijf groter wordt en je andere gesprekken voert. Het was een verrijking op allerlei vlakken.”
Dat Arvesta duurzaamheid hoog op de agenda zet, merkt Luk ook dagelijks in zijn job. Als director treasury & credit management waakt hij over de inkomsten en uitgaven van de onderneming. “Arvesta streeft ernaar om langdurige relaties met klanten op te bouwen die op vertrouwen steunen. Dat wil zeggen dat wanneer een klant of partner om een of andere reden betalingsproblemen heeft, wij altijd samen naar oplossingen zullen zoeken. Als de klant hiervoor openstaat natuurlijk. Arvesta neemt dus niet alleen een engagement naar de eigen werknemers, maar ook naar externe partijen. Duurzaamheid zit hier overal.”
Kun je energie opwekken uit je afvalwater? Ja, dat kan. Meer zelfs: je kunt die groene energie ook te koop aanbieden. We polsten even bij waterzuiveraar Aquafin hoe ze dat aanpakken. Voor Bart Ryckaert, energieportfoliomanager bij Aquafin is het motto practice what you preach zeker van tel. Thuis installeerde Bart al een zonneboiler en zonnepanelen. Omdat hij niet aangesloten is op de riolering, zuivert hij zijn afvalwater zelf. Bovendien rijdt hij met een elektrische wagen en (vooral) veel met de fiets.
Bart is dus behoorlijk groen en dat kan ook van zijn werkgever gezegd worden. Aquafin heeft als doel om, met behulp van Bart als energiemanager, zo weinig mogelijk energie te verbruiken én zelf zo veel mogelijk groene energie op te wekken. Vooral dat laatste is opmerkelijk.
De opgewekte energie komt bij Aquafin van eigen zonnepanelen en de vergisting van slib. Uit het slib dat achterblijft na de zuivering van het afvalwater kan namelijk energie worden opgewekt. “Dat gebeurt in de slibvergistingsinstallaties, die op de sites van Aquafin staan”, vertelt Bart Ryckaert. Uit die vergisting haalt Aquafin jaarlijks 14 à 15 gigawattuur en uit hun eigen zonnepanelen ongeveer 6 gigawattuur. In totaal produceert Aquafin vandaag dus ruim 20 gigawattuur per jaar op eigen kracht. “De bedoeling is dat we daar elk jaar met onze nieuwe zonnepanelen 5 gigawattuur per jaar bijdoen. Binnen vijf jaar willen we ook via slibverbranding energie opwekken en er zijn concrete plannen voor windenergie.”
“De productie van die groene energie gebeurt telkens op de site van Aquafin en het overschot dat we niet meteen kunnen gebruiken op onze site, wordt aangeboden op het elektriciteitsnet”, vertelt Bart. In totaal zijn er ongeveer vijftien energiepunten waar Aquafin zijn stroom aanbiedt. De waterzuiveraar verkoopt zijn (lokaal overschot van) opgewekte elektriciteit in samenwerking met Bolt. Dit bedrijf koppelt burgers die kiezen voor lokale groene stroom rechtstreeks aan de producent ervan. In dit geval dus Bart en Aquafin. “Het voordeel is dat dit een heel zuivere en concrete vorm van groene stroom is”, vindt Bart.
Nog niet, al is dat wel het plan op (lange) termijn. “We verbruiken als bedrijf ongeveer 300 gigawattuur stroom per jaar. Onze concrete doelstelling is om dat verbruik in een eerste fase te verminderen naar 200 per jaar en op termijn jaarlijks zelf 100 gigawatt te produceren. Om als Aquafin tegen 2030 energieneutraal te worden, hebben we nog een twintigtal grote windturbines extra nodig. We zijn deze piste grondig aan het bekijken en hopen dat we hierin verdere stappen kunnen zetten in overleg met onze stakeholders”, vertelt hij. “Al doen wij dit allemaal om slim en doordacht met energie om te gaan, niet om er winst op te maken”, besluit hij.
(Hermien Vanoost & William Visterin) - Bron: MARK Magazine
Bedrijven willen iets terugdoen voor de samenleving. Maar welk goed doel moet jij voor je bedrijf kiezen? Want er is keuze te over.
Het leven zit vol afleiding. Vermoeiend, toch? Vergeet het ‘moeten’ en neem zelf de touwtjes in handen.
In 1992 werd Ingenieurs zonder Grenzen opgericht. De vzw geeft de lokale bevolking uitzicht op een beter leven.
Zowat één op de drie werknemers vindt zijn werk compleet zinloos. Toch hunkeren we naar purpose of betekenis...
We spenderen heel wat tijd op het werk, dan kan het er maar beter leuk zijn. De sfeer verbeteren is niet zo moeilijk als je denkt.
Op het dak van het hoofdkantoor van waterzuiveraar Aquafin staan bijenkasten. Waarom?
Verschillende teams als één team laten functioneren: hoe doe je dat? Zeker als de meerderheid nieuwkomers zijn?
Enkel eigenschappen die je kan fine-tunen om meer jezelf te zijn.
Een evaluatiegesprek hoeft niet noodzakelijk een noodzakelijk kwaad te zijn, want wanneer je het goed aanpakt, kan het jou best wel wat opleveren!