Duurzamer woon-werkverkeer: wat zijn de opties?
Met je wagen naar het werk karren is natuurlijk de minst duurzame vervoersoptie. Een elektrische variant maakt het traject een stuk duurzamer, maar welke opties zijn er nog?
In een mobiliteitsbudget kan je als medewerker je bedrijfswagen of het recht daarop inruilen voor een jaarlijks budget. Dat mobiliteitsbudget wordt berekend op basis van de total cost of ownership (TCO) van een bedrijfswagen, de kost die je werkgever besteedt aan je bedrijfswagen, zeg maar.
Met dat budget kan je als medewerker kiezen uit een breed aanbod aan vervoersmiddelen en andere voordelen. Zo kan je kiezen voor een milieuvriendelijkere, kleine, elektrische wagen. Daarnaast heb je de keuze van duurzamere vervoersmiddelen. Denk aan een (elektrische) fiets, treinabonnement of deelauto.
Woon je in een straal van 10 km rond je werkplek of werk je meer dan 50% thuis, dan kan je ook huurgelden of een aflossing van je woningkrediet financieren met het mobiliteitsbudget. Het budget dat je niet hebt opgebruikt, wordt uitbetaald in cash.
Het mobiliteitsbudget: maak jij er al gebruik van?
Uit een survey van Attentia in samenwerking met Profacts blijkt dat bijna één werknemer op vijf (17%) effectief gebruik maakt van het mobiliteitsbudget. Het is vooral populair bij de jongste generatie collega’s. 18- tot 34-jarigen kiezen er drie keer zo vaak voor als oudere generaties.
“Alle medewerkers appreciëren die aangeboden autonomie in de samenstelling van hun verloningspakket heel sterk. Maar het mobiliteitsbudget spreekt met name jonge twintigers en dertigers aan”, legt Eefje Dulsster uit. “Ze wonen en werken veelal in de stad, waardoor een wagen niet altijd nodig of zelfs praktisch is. Ze nemen immers sneller het openbaar vervoer, een deelauto of fiets. Daarnaast moeten ze zich simpelweg minder verplaatsen naar het werk omwille van thuiswerk.”
“Bovendien heeft een deel van deze generatie nog geen auto nodig om kinderen van en naar school en allerlei activiteiten te brengen”, weet Dulsster. “En tot slot zijn twintigers en dertigers zich vaker bewust van de impact van hun mobiliteit op de klimaatopwarming. Dat speelt zeker mee in de gemaakte keuzes.”
Jouw mobiliteitsbudget: 5 vragen beantwoord
Uit onderzoek van Attentia blijkt dat over alle gebruikers heen abonnementen of tickets voor openbaar vervoer, een fietsvergoeding en een uitbetaling in cash de meest gekozen voordelen zijn. In Vlaanderen is de fietsvergoeding het populairst. In Brussel en Wallonië kiest men dan weer het vaakst voor openbaar vervoer.
Medewerkers die geen recht hebben op een bedrijfswagen of medewerkers die wel recht hebben op een bedrijfswagen maar dat recht niet uitoefenen, gaven in de bevraging van Attentia aan sterk geïnteresseerd te zijn in een mobiliteitsbudget. Het draagvlak is dus erg groot.
Fiets of auto: hoe ga jij naar je werk?
“Maar door het wetgevend kader is in werkelijkheid de groeimarge eerder beperkt. Enkel wie al een bedrijfswagen heeft, of er vanwege zijn functie recht op heeft, komt in aanmerking. Anderzijds bestaat er een grote groep medewerkers die mag switchen maar het niet doet. Van de groep die al een bedrijfswagen heeft, geeft 87% aan die te willen behouden. Toch is het een interessant systeem”, besluit Dulsster. “De noden van medewerkers en hun persoonlijke situatie evolueren. Binnen de pijler van openbaar vervoer en deelsystemen kan je erg makkelijk van de ene naar de andere oplossing switchen.”
Lees ook: Liever wél of geen bedrijfswagen?
(wv) - Bron: Attentia
13 september 2024Met je wagen naar het werk karren is natuurlijk de minst duurzame vervoersoptie. Een elektrische variant maakt het traject een stuk duurzamer, maar welke opties zijn er nog?
Steeds meer werknemers ruilen hun recht op een bedrijfswagen in voor een duurzaam mobiliteitsbudget. Hoe werkt het en waarvoor kun je het gebruiken?
Ondanks het vele telewerk en de glijdende werkuren, zijn er nog altijd heel wat files op de Vlaamse hoofdwegen...
In steeds meer bedrijven heb je als medewerker de kans om in te stappen in een cafetariaplan. Wat zijn de voordelen van zo'n plan?
Het aandeel bedrijfswagens stagneert voor het eerst in jaren. Dat blijkt uit een analyse van SD Worx bij 1,2 miljoen werknemers in de privésector.
Ons wagenpark wordt steeds groener, en dan hebben we het niet over de kleur...
De cijfers spreken voor zich: sinds de introductie in 2019 wordt het mobiliteitsbudget steeds populairder bij werknemers en werkgevers...
Let op! Vanaf 1 juli 2023 gaan fiscale wijzigingen voor het rijden met een bedrijfswagen. Lees er alles over.
Mourik is een heel divers bouwbedrijf. Dat blijkt uit de brede waaier aan activiteiten waarin het tot een gevestigde naam uitgroeide...