Woon-werk & reisvergoeding
Vorige

1 van 66

Volgende
Volgend artikel:

Veel interesse in mobiliteitsbudget

Mede mogelijk gemaakt door: Attentia

Veel interesse in mobiliteitsbudget

Eefje Dulsster
In steeds meer bedrijven kan je als medewerker gebruikmaken van een mobiliteitsbudget. “We zien vooral jonge medewerkers die hun bedrijfswagen daadwerkelijk inruilen. Ook wie er nog geen recht op heeft, toont veel interesse. Maar door het wetgevend kader is de groeimarge nu beperkt”, aldus Eefje Dulsster, expert mobiliteit bij HR- en Well-beingpartner Attentia.

In een mobiliteitsbudget kan je als medewerker je bedrijfswagen of het recht daarop inruilen voor een jaarlijks budget. Dat mobiliteitsbudget wordt berekend op basis van de total cost of ownership (TCO) van een bedrijfswagen, de kost die je werkgever besteedt aan je bedrijfswagen, zeg maar.

Met dat budget kan je als medewerker kiezen uit een breed aanbod aan vervoersmiddelen en andere voordelen. Zo kan je kiezen voor een milieuvriendelijkere, kleine, elektrische wagen. Daarnaast heb je de keuze van duurzamere vervoersmiddelen. Denk aan een (elektrische) fiets, treinabonnement of deelauto.

Woon je in een straal van 10 km rond je werkplek of werk je meer dan 50% thuis, dan kan je ook huurgelden of een aflossing van je woningkrediet financieren met het mobiliteitsbudget. Het budget dat je niet hebt opgebruikt, wordt uitbetaald in cash.

Het mobiliteitsbudget: maak jij er al gebruik van?

Mobiliteitsbudget het populairst bij jongeren

Uit een survey van Attentia in samenwerking met Profacts blijkt dat bijna één werknemer op vijf (17%) effectief gebruik maakt van het mobiliteitsbudget. Het is vooral populair bij de jongste generatie collega’s. 18- tot 34-jarigen kiezen er drie keer zo vaak voor als oudere generaties.

“Alle medewerkers appreciëren die aangeboden autonomie in de samenstelling van hun verloningspakket heel sterk. Maar het mobiliteitsbudget spreekt met name jonge twintigers en dertigers aan”, legt Eefje Dulsster uit. “Ze wonen en werken veelal in de stad, waardoor een wagen niet altijd nodig of zelfs praktisch is. Ze nemen immers sneller het openbaar vervoer, een deelauto of fiets. Daarnaast moeten ze zich simpelweg minder verplaatsen naar het werk omwille van thuiswerk.”

Grafiek: gebruik van het mobiliteitsbudget 2024

“Bovendien heeft een deel van deze generatie nog geen auto nodig om kinderen van en naar school en allerlei activiteiten te brengen”, weet Dulsster. “En tot slot zijn twintigers en dertigers zich vaker bewust van de impact van hun mobiliteit op de klimaatopwarming. Dat speelt zeker mee in de gemaakte keuzes.”

Jouw mobiliteitsbudget: 5 vragen beantwoord

De populairste keuzes

Uit onderzoek van Attentia blijkt dat over alle gebruikers heen abonnementen of tickets voor openbaar vervoer, een fietsvergoeding en een uitbetaling in cash de meest gekozen voordelen zijn. In Vlaanderen is de fietsvergoeding het populairst. In Brussel en Wallonië kiest men dan weer het vaakst voor openbaar vervoer.

Medewerkers die geen recht hebben op een bedrijfswagen of medewerkers die wel recht hebben op een bedrijfswagen maar dat recht niet uitoefenen, gaven in de bevraging van Attentia aan sterk geïnteresseerd te zijn in een mobiliteitsbudget. Het draagvlak is dus erg groot.

Fiets of auto: hoe ga jij naar je werk?

“Maar door het wetgevend kader is in werkelijkheid de groeimarge eerder beperkt. Enkel wie al een bedrijfswagen heeft, of er vanwege zijn functie recht op heeft, komt in aanmerking. Anderzijds bestaat er een grote groep medewerkers die mag switchen maar het niet doet. Van de groep die al een bedrijfswagen heeft, geeft 87% aan die te willen behouden. Toch is het een interessant systeem”, besluit Dulsster. “De noden van medewerkers en hun persoonlijke situatie evolueren. Binnen de pijler van openbaar vervoer en deelsystemen kan je erg makkelijk van de ene naar de andere oplossing switchen.”

Lees ook: Liever wél of geen bedrijfswagen?

(wv) - Bron: Attentia

13 september 2024
Anderen bekeken ook