Ward en Elvis volgden een opleiding C-CE bij de VDAB Genk-Zuid. Francis Huygens, VDAB- instructeur Zwaar Vervoer, was hier niet aan zijn proefstuk toe: “Dat klopt. In 2011 heb ik nog een dove cursist opgeleid”, vertelt hij.
“Erwin rijdt inmiddels al 7 jaar rond als trucker. Bij het opleiden van iemand met een gehoorprobleem moeten we inventief zijn en onze manier van lesgeven aanpassen. Bij de oefeningen op het terrein moeten de cursisten bijvoorbeeld veel vaker uitstappen om te kijken of ze misschien iets kunnen raken. Roepen heeft geen zin. Op de openbare weg wordt veel gebruik gemaakt van handgebaren om de richting aan te geven. Het geluid van de motor of de richtingaanwijzers kunnen ze immers niet horen en dus moeten ze hun informatie aflezen van het dashboard”.
Ward kreeg ook hulp van zijn mede-cursist Yassin, die hem tijdens de hele opleiding assisteerde bij het manoeuvreren op het terrein. In de toekomst gaan ze elkaar nog dikwijls tegenkomen aangezien ze beiden met een tankwagen zullen gaan rijden. Voor Ward is er een stageplaats beschikbaar bij Vervaeck, een bedrijf dat gespecialiseerd is in tankvervoer.
Operations Manager Erik Engler is enthousiast: “Als bedrijf hebben we ervaring in het tewerkstellen van medewerkers met een arbeidsbeperking. Mits een aantal aangepaste maatregelen lukt dat uitstekend. Zo zal Ward heel wat instructies krijgen via zijn boordcomputer, waardoor we goed met elkaar kunnen communiceren.”
Ook Elvis is na zijn opleiding meteen aan de slag gegaan. VDAB-instructeur Lucien Festjens introduceerde hem als chauffeur bij het transportbedrijf TDL Group en de werkgever is positief. “Elvis doet het goed in ons bedrijf”, zegt Annelies Cuyppens, HR-Officer van TDL Group. “Hij rijdt met een handgeschakelde automaat. Gezien zijn beperking aan de voet, is er voorzien in de planning dat anderen zorgen voor het in- en uitladen van vrachten die hij zelf niet kan verplaatsen. Dat hoeft dus geen probleem te zijn.”
Het is in feite dankzij het Sociaal Fonds voor Vervoer en Transport en de VDAB dat deze mensen ook een kans krijgen in de transportsector. “Als sectorfonds ondersteunen we alle initiatieven die bijdragen tot het vinden van geschikte medewerkers voor onze leden-bedrijven”, als Wim Elst van SFTL.
“We zijn dan ook graag bereid het initiatief van de VDAB te ondersteunen om kandidaten met een arbeidsbeperking gericht en aangepast op te leiden door het ter beschikking stellen van aangepast materiaal.” Daarmee heeft de VDAB het bewijs geleverd dat deze ‘arbeidsgehandicapten’ zeker en vast kunnen meedraaien in de transportwereld.
(kme)
18 juli 2016Al tien jaar is Daisy Coudeville uit Aartrijke bij Zedelgem truckchauffeur. Ze zit bij de laatste 5 kandidaten van de truckerscampagne Love2Truck.
Vrachtwagenchauffeur is een knelpuntberoep geworden. Zonde, vinden ze bij energieleverancier Comfort Energy. “Vrachtwagenchauffeur is een ontzettend leuk beroep.”
Het thuis gezellig maken: dat is cocooning. Een variant hiervan, carcooning, is de enorme uitbreiding van het comfort in de cabine van vrachtwagens.
Ieder jaar komen er in Limburg 65 tot 80 nieuwe vrachtwagenchauffeurs bij. Te weinig om de vacatures in te vullen.
Solliciteren op een vacature is business as usual. Maar een persoonlijke aanbeveling laat uiteraard een diepere indruk na. Daarom leer je best netwerken.
Veel toekomstige werkgevers screenen het social mediaprofiel van hun sollicitant. Maar de vraag is: mag dat zomaar?
De buitenwereld kent de Nationale Loterij vooral van ‘de Lotto’, en mogelijk ook van de vele goede doelen die ze steunt. Als organisatie zet ze zelf heel erg in op duurzaamheid en verbondenheid.
Het wettelijk pensioen is in België vaak eerder laag in vergelijking met andere landen. Extra sparen is de boodschap...
Veel vrouwen in de Belgische Super League studeren of werken nog bij naast hun voetbalcarrière. Hoe combineren ze dat? En... hoe moeilijk is dat?