Stress- en burn-outklachten zijn een opportuniteit
Stress- en burn-outklachten dwingen je tot verandering, want je zit in de knoop. Dit kan angst opleveren, maar je kan er ook je voordeel uithalen.
“We spreken van een burn-out wanneer mensen gedurende 9 tot 12 maanden onder een chronische stress gebukt gaan en niet meer in staat zijn om zich op te laden”, situeert Els Brusselmans hr-manager bij SAS, dat zich specialiseert in software voor data-analyse.
Daarnaast veroorzaakt een burn-out psychosociale en lichamelijke effecten. Symptomatisch hierbij zijn maag- en darmklachten en hoofdpijn. “Een burn-out is doorgaans het gevolg van een complex aantal factoren. Meestal ligt een combinatie van werk- en privéproblemen aan de basis”, weet Els Brusselmans.
Een echt burn-outprobleem heeft SAS niet. “Eigenlijk hebben we in de organisatie nauwelijks te maken met burn-outs”, oppert ze. Tot dusver hadden ‘slechts’ twee medewerkers ermee te kampen. Niettemin organiseert SAS rond het thema aparte informatiesessies samen met een externe partner.
“Daarin komt aan bod wat een burn-out is en wat mogelijke oorzaken en risicofactoren zijn. Bovendien wordt het thema op die manier ook meer bespreekbaar.” Het bedrijf ziet de informatiecampagne vooral als een preventieve sessie. “Dit jaar focussen we op teamleaders om hen te leren hoe zij symptomen van burn-out herkennen bij medewerkers.”
“Wanneer medewerkers met stressklachten komt die werk- of gezinsgerelateerd zijn, trachten we altijd een individuele coaching te geven en een oplossing te vinden voor het probleem. Het is belangrijk dat zij zich bewust worden van hun valkuilen en handvatten aangereikt krijgen om niet opnieuw in diezelfde valkuilen te trappen.”
Els Brusselmans schetst de manier waarop SAS burn-out tegengaat:
Het bedrijf tracht medewerkers bewust te maken van hun eigen grenzen. Mensen moeten voor zichzelf zorgen. “In dat kader bieden we zeer flexibele werkuren en homeworking aan. Dat zijn stressreducerende factoren die een burn-out kunnen voorkomen. 90% van onze medewerkers maakt gebruik van homeworking. Vertrouwen is hierbij het sleutelwoord”, stelt ze. Ondanks het thuiswerken blijft er volgens haar voldoende verbondenheid met de organisatie en met elkaar.
Mensen werd aangeleerd om op een constructieve manier feedback te geven aan de teamleider en collega’s. “We vinden het belangrijk om een open sfeer te creëren, Is dat niet het geval, dan kan dit weer de aanleiding zijn voor stress. Het geeft managers ook de kans om mensen aan te moedigen om samen te zitten bij een conflict en problemen openlijk te bespreken.”
Het bedrijf organiseert regelmatig teambuildings en één keer per jaar maken ze een uitstap met het hele bedrijf. “We willen daarbij een vriendschapssfeer creëren, het gevoel dat je op de ander kunt rekenen”, stelt ze. “Voor nieuwe medewerkers hebben we een uitgebreid introductieprogramma zodat ze nieuwe collega’s en verschillende functies leren kennen, en om snel voeling te krijgen met onze organisatie en cultuur. Tijdens de rekruteringsfase schatten we uiteraard al in of iemand zich in onze SAS-familie thuis zal voelen.”
Het bedrijf werkt met het zogenaamde ‘Insights-model’, wat helpt om inzicht te verwerven in jezelf: hoe kom ik over op mijn collega’s, hoe kan ik mijn sterke en zwakke punten onderkennen en op welke vlakken kan ik mij nog ontwikkelen? Het model helpt inzicht te verwerven in anderen, leert gedragsstijlen van anderen te herkennen en de waarde ervan in te zien. “Via het Insights-model leren medewerkers om anderen, die ze mogelijk eerder als moeilijk ervaarden, te begrijpen en krijgen ze inzicht in hoe de eigen communicatie aan te passen aan anderen.”
Sinds vorig jaar organiseert SAS ook career workshops, die naar eigen zeggen, zeer druk worden bijgewoond. “Medewerkers laten we hierbij ontdekken wat ze graag doen en niet graag doen, waar ze goed in zijn enzovoort. We relateren dit naar hun huidige positie en bekijken wat een volgende stap kan zijn”, aldus Brusselmans. “Voor de meeste medewerkers was deze workshop een bevestiging van hoe men bezig was. Maar een aantal medewerkers die deze career workshop volgde, is effectief van functie veranderd binnen de organisatie.”
(bv)
28 april 2016Stress- en burn-outklachten dwingen je tot verandering, want je zit in de knoop. Dit kan angst opleveren, maar je kan er ook je voordeel uithalen.
Tegen burn-out lijkt geen kruid gewassen. 3 auteurs – een (psycho)therapeute, een journalist en een procesbegeleider – schreven er een boek over.
Een gevoel van niets goed te kunnen doen, wordt alleen maar nog sterker in een bedrijfscultuur waar het principe van ‘survival of the fittest’ heerst ...
Burn-outs zijn spijtig genoeg schering en inslag, maar de minder bekende ‘burn-in’ is dat ook. Hoe weet je of je een burn-in hebt en wat is dat eigenlijk?
Ook kleine kinderen krijgen het steeds moeilijker om hun school-privébalans in evenwicht te houden en te voldoen aan alle eisen van hun omgeving, zo blijkt.
Vroeger bestond een burn-out gewoon niet. Is een burn-out een ingebeelde ziekte van aandachtzoekers of is er meer aan de hand?
“De groeiende werkonzekerheid in combinatie met de werkdruk en een slechte balans tussen werk en privé doet het risico op burn-outs nog toenemen.”
Verstuur jij je werkmails als een pro of eerder als een amateur? Mailen als een baas: zo doe je het!
Op het werk kun je je soms ergeren. Even ventileren kan de druk dan verlichten, maar pas op: te veel klagen is nefast voor je carrière!