Van confectie naar de klas: Sascia koos voor het onderwijs
Na 27 jaar in de privésector volgde Sascia haar hart en koos ze voluit voor het onderwijs.
Maartje: “Ik wist al heel jong wat ik wilde gaan doen later, maar studeren was minder m’n ding. Gespreid over vier jaar haalde ik een bachelordiploma aan de UCLL. Daarmee begon ik als zorgleerkracht, iets wat me minder bleek te liggen. In de co-teachjob die erop volgde, heb ik enorm veel geleerd van de twee ervaren leerkrachten met wie ik samenwerkte. Maar tijdens mijn studies had ik mijn hart eigenlijk al verloren aan GO! school De Zwierezwaai in Vilvoorde. Ik ben blijven hengelen naar een job, tot een spontane sollicitatie me er aan mijn droomklas hielp. En het leukste van al: mijn beste vriendin is nu een collega (lacht).”
Maartje: “Ik ben heel gestructureerd, chaos toelaten vind ik best moeilijk. En die hoort er natuurlijk bij in een kleuterklas: er is altijd wel iets dat op de grond ligt of iemand die begint te roepen. Maar ik voel dat ik nog ruimte heb om hier steeds beter mee om te gaan. Ook de administratie die bij mijn job komt kijken, durf ik weleens uitstellen. Ik ben liever met de kinderen bezig.”
Maak jij ook het verschil in het onderwijs? Ontdek hier de jobs in het GO!
Maartje: “Wat ik merk, is hoezeer onze school doordrongen is van de GO! visie dat je er als collega’s echt bent voor elkaar. Ons team is als een hechte vriendengroep. We lachen samen, vertellen elkaar wat ons bezighoudt op school, maar ook in ons privéleven. Geregeld gaan we samen eentje drinken of op restaurant. Ook de deur van onze directrice staat wagenwijd open.”
Maartje: “Twee kinderen uit mijn klas hadden een enorme fascinatie voor schepen: de Titanic en de Britannia. Daar hebben ze zo ontzettend veel over verteld dat ik ondertussen meer weet dan om het even welke specialist (lacht). Maar ook van hun ingesteldheid kan je als volwassene veel leren: chill, het leven is één groot feest.”
Maartje: “Zonder twijfel: vriendschap in de klas. Elkaar helpen, lief zijn voor elkaar. Mijn klas speelt samen, met z’n twintigen. Als juf stimuleer ik dat met klassikale gesprekken, groepsactiviteiten, en door in te spelen op individuele talenten. Als één van mijn kleuters hulp nodig heeft maar ik nog met iets anders bezig ben, vraag ik dat ze elkaar verder helpen. Zo leren ze elkaar vertrouwen en op elkaar rekenen.”
We hebben een wekelijkse vergadering waarbij ik veel oppik van collega’s. Maar ook via bijscholingen en pedagogische studiedagen. En via het internet natuurlijk. Wat ik daar tegenkom, geef ik mijn eigen stempel. Mijn juffenidool? Dat is zonder twijfel de Nederlandse juf Joni. Zij werkt net als ik het liefst met natuurlijke materialen.”
Maartje: “De naam is een samenvoeging van mijn eigen naam en die van de twee vriendinnen met wie ik er oorspronkelijk samen aan werkte. Ik hecht veel belang aan het halen van de leerdoelen in mijn klas. Daarvoor hoef je niet per se volgens de klassieke schoolthema’s te werken. Ik probeer los te komen van het idee dat creativiteit in de klas een zaak is van werken met papier. Daarom kies ik voor échte materialen die leren letterlijk tastbaar maken. Er kruipt veel tijd in het onderhouden van mijn accounts (ondertussen is er ook de jufmaann-website mét webshop, nvdr): het maken van materialen, knippen, printen, lamineren, content voorzien, posts opstellen, berichten beantwoorden, noem maar op. Met mijn accounts wil ik laten zien dat leren ook anders kan.”
Maartje: “Bekijk elk kind door een roze bril. Geef je leerlingen dezelfde kansen en wees oprecht met hen. Als ik iets niet weet, zeg ik dat eerlijk, en stel ik voor om samen op zoek te gaan naar een antwoord. Toon gerust dat je zelf ook maar een mens bent. Dan is leerkracht zijn de puurste job ter wereld.”
Ben jij klaar voor een job waar je écht het verschil maakt? Bekijk hier de jobs in het GO!
Ontvang nieuwe 'GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap' jobs meteen in je mailbox.