Werkplek
Vorige

1 van 667

Volgende
Volgend artikel:

De kracht van neurodiversiteit op de werkvloer

Van drone tot tablet: hoe technologie mijn job verbeterde

Kristof Eelbode van Unilin
“Drones worden soms nog als spielerei aanzien. Onterecht.” (Kristof Eelbode van Unilin)
“Technologie en robots bedreigen onze jobs”, is weleens de teneur in de media. Of dit ook klopt, valt nog af te wachten. In elk geval zien we talloze voorbeelden van hoe technologie onze jobs vandaag net efficiënter, veiliger en interessanter maakt. Met dank aan (onder meer) drones, tablets en de cloud.

1. Beheer gebouwen met drone

Als group facility manager bij vloerenproducent Unilin staat Kristof Eelbode in voor het onderhoud, de opvolging en de reiniging van de gebouwen. Maar sinds kort is Kristof ook officieel dronepiloot. “Wij laten zo’n drone regelmatig over onze daken vliegen. Wij hebben nogal wat oppervlakte aan daken”, vertelt hij. “Vroeger gebeurde die inspectie manueel en moest er ook vaak een hoogtewerker worden ingeschakeld. Vandaag vliegt er regelmatig een drone over die foto’s maakt. Veel efficiënter en veiliger.”

Zelf beschikt Kristof over een klasse 2-diploma. “Dat betekent dat ik 45 meter hoog mag vliegen. Ik vond de opleiding interessant en divers. Je krijgt uiteindelijk voor een deel de leerstof die piloten ook krijgen.” Ook voor verbouwingen komen drones van pas. “Zo kunnen wij de vergaarde informatie en foto’s inladen in programma’s als Autocad”, vertelt hij. “Eventuele aanpassingen kunnen we op die manier nauwkeurig inschatten.”

Toekomst in de technologie ziet hij beslist. “Een recente mogelijkheid is de integratie van virtual reality. Ik vlieg dan met mijn drone en mijn collega-technicus kan aan de hand van een VR-bril alles bekijken”, vertelt hij. “Ik zie de mogelijkheden van deze technologie nog toenemen. Nu wordt het soms toch nog als spielerei aanzien.”

2. Patiëntenvervoer via een tablet

Thomas Joostens en Dana Tutenel zijn logistiek medewerker in UZ Leuven. “Wij staan in voor het zogenaamd niet-dringende patiëntenvervoer”, vertellen Thomas en Dana, die deel uitmaken van een team van in totaal 120 à 130 logistieke medewerkers. Die zijn intussen allemaal uitgerust met een soort van mini-tablet met een app waarop al hun vervoersaanvragen verschijnen. “Vroeger moesten wij telkens ergens in het ziekenhuis inloggen op een pc. Nu krijgen we de opdrachten meteen onderweg op onze tablet”, aldus Dana.

De toepassing is eigenlijk een onderdeel van het zogenaamde KWS of Klinisch WerkStation van UZ Leuven. Alle afdelingen doen hun aanvraag voor vervoer van een patiënt via de pc op hun dienst. Op de tablet van onder meer Thomas en Dana gaat het om een afgeleide app, bestemd voor het vervoer. Beiden stonden mee in voor de ontwikkeling. “Wij waren de verbindingspersoon tussen onze eigen collega’s en de IT-afdeling, en zo’n beetje de eerste hulp bij eventuele problemen”, vertelt Thomas. “Een belangrijke verbetering, naast de efficiëntie, is dat wij elke patiënt eerst ook met onze tablet inscannen. Hierdoor worden eventuele fouten tot nul herleid.”

De app is intussen drie jaar in gebruik. “In het begin waren er wel wat kinderziektes. Maar die zijn er nu uit. Iedereen ziet het intussen als een flinke verbetering”, weet Dana. “Sommige diensten staan er echt van te kijken hoe snel wij nu ter plaatse kunnen zijn. We overbruggen minder afstand en verzetten meer werk”, klinkt het.

3. Waterzuivering via de cloud

Al twintig jaar werkt Tony Raats voor Aquafin, en onderhoudt hij waterzuiverings- en pompstations. Ook in zijn job zet de automatisering zich door. “Wij zijn het testteam binnen Aquafin voor het nieuwe systeem dat de supervisie van de waterzuivering automatiseert”, vertelt Tony. “De regio van mijn team ligt in het Maasbekken in het noorden van de provincie Antwerpen. Concreet kan ik nu de meeste installaties in die zone opvolgen via mijn laptop”, vertelt hij. Dat zorgt ervoor dat Tony sneller weet wanneer er iets moet gebeuren qua onderhoud en aanpassing. En minder nodeloos over en weer moet rijden. “Best efficiënt en nuttig, ook omdat wij binnen onze regio voor steeds meer installaties verantwoordelijk worden.”

Tony Raats

Bovendien krijgt hij veel meer verfijnde informatie over de werking van de waterzuivering. “We bewaren veel meer data en kunnen gemakkelijker grafieken maken om evoluties in te schatten”, vertelt hij. “Vroeger stonden al die installaties meer op zichzelf. Wij hadden toen alleen een systeem waarbij een alarm gemeld werd via de telefoon, als er iets grondig misging met een installatie. Dit is veel beter.”

(wv)

5 september 2018
Anderen bekeken ook