Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 931

Volgende
Volgend artikel:

AI levert 4,75 u/week tijdswinst op, aan vooral... oudere werknemers

Van de schoolbanken naar de directeursstoel: hoe bedrijven zelf jonge managers opleiden

“Voor ons als technologiebedrijf is het heel belangrijk om regelmatig nieuw bloed te krijgen.” (Katleen Dewaele, woordvoerster Microsoft)
In meer en meer grote bedrijven worden de managersfuncties ingevuld door voormalige ‘management trainees’: schoolverlaters die binnen de onderneming een intern opleidingstraject volgen en klaargestoomd worden voor de job. Wij gingen kijken hoe AB InBev in Leuven en Microsoft in Brussel dit aanpakken.
“Voor ons als technologiebedrijf is het heel belangrijk om regelmatig nieuw bloed te krijgen.” (Katleen Dewaele, woordvoerster Microsoft)

“Bij AB InBev bestaat het GMT-programma (General Management Trainees) al zowat tien jaar”, zegt coördinator Alex Van Wonterghem, zelf een ex-GMT’er. “We plukken de kandidaten recht van de universiteitsbanken of business school en dompelen ze tien maanden onder in de wereld van het bierbrouwen. Dat begint in Saint-Louis in de Verenigde Staten waar ze ook CEO Carlos Brito ontmoeten en dan gaat het van departement naar departement, waar ze projecten, trainingen en leertrajecten volgen.”

Van de duizenden aanvragen die de brouwer elk jaar binnenkrijgt, worden er maar zo’n 120 uitverkoren, zegt Van Wonterghem. De plaatsjes zijn dus gegeerd én dun gezaaid. “De kandidaten moeten een vrij strenge selectieprocedure ondergaan in verschillende stappen. Dit zijn de toekomstige leiders van het bedrijf, we zoeken dus echt mensen die bereid zijn een snelle carrière op te bouwen. Waar we op letten? Drive, persoonlijkheid en passie, meer dan het diploma. Een Excel-sheet analyseren kan iedereen, de mensen die de extra mile willen gaan: die moeten we hebben.”

Meer dan kijken en zwijgen

Een van die mensen is Norah Benmeridja. Zij begon tweeëneenhalve maand geleden als GMT’er. “Ik ben bio-ingenieur en ik heb nog een bijkomende managementsopleiding in Barcelona gedaan”, vertelt ze. “Dit is een unieke kans om snel in een bedrijf door te groeien. Bij een brouwer kan ik mijn kennis als bio-ingenieur natuurlijk ook goed inzetten. Er komt heel veel innovatie bij kijken, milieutechnieken ook. Dat zijn zaken die mij interesseren. Het bedrijf voorziet ook heel veel middelen voor ons. Het is meer dan kijken en zwijgen. Je wordt echt gestimuleerd om eigen projecten op te zetten. Het zijn lange dagen en soms is het hard werken, maar het is echt geweldig leuk.”

Ook bij Microsoft bestaat er een min of meer gelijkaardig programma dat MACH gedoopt werd, wat staat voor Microsoft Academy of College Hires. Een van de MACH’ers in Brussel is handelsingenieur Michiel Coox. “Bij ons duurt het programma twee jaar”, legt hij uit. “Ik ben in september 2015 ingestapt, samen met vier anderen. Als MACH’er voer je bij Microsoft een volwaardige job uit en volg je daarnaast ook opleidingen en trainingen. Je krijgt dus echte verantwoordelijkheden en doelstellingen. Ik zit bijvoorbeeld in het salesteam van Office365 en richt me op de healthcare-markt en lokale overheden. Dat betekent dus heel veel vergaderen met klanten en die vergaderingen ook leiden.”

Nieuw bloed

Blijft natuurlijk de hamvraag: waarom doen bedrijven dit? Is de instroom van ‘gewone’ sollicitanten misschien niet groot genoeg? “Voor ons als technologiebedrijf is het heel belangrijk om regelmatig nieuw bloed in de organisatie te krijgen”, zegt Microsoft-woordvoerster Katleen Dewaele. “En dit is een van de manieren om dat te bewerkstelligen. Dit zijn onze toekomstige leiders, maar ook toekomstige consumenten. Ik ben zelf nog maar veertig, maar ik voel nu al een verschil met hoe zij naar technologie kijken en hoe mijn generatie dat doet. Hoe zij in het leven staan en hoe dat voor ons is. Dat zijn zaken waar we de vinger aan de pols moeten houden. We hebben hun frisse kijk nodig.”

Zulke traineeships vragen van het bedrijf best een financiële inspanning. Is het dan een ontgoocheling als iemand na het programma toch andere horizonten opzoekt? En – zoals in het geval van AB InBev – pakweg naar Heineken verkast? “Natuurlijk proberen we iedereen zo veel mogelijk aan boord te houden”, zegt Van Wonterghem. “Als iemand vertrekt, is dat pijnlijk, maar dan moeten we vooral in eigen boezem kijken. Het is onze job om de trainees zodanig te inspireren en uit te dagen dat ze blijven.”

(fp) 

2 december 2016
Anderen bekeken ook