Gelukkig op het werk
Vorige

1 van 1068

Volgende
Volgend artikel:

Jongeren op de werkvloer: wat zijn de misverstanden over Gen Z?

Mede mogelijk gemaakt door: Unilin

Unilin-CEO: “Iedereen mag hier ondernemer zijn”

Bernard_Thiers
“We zijn nooit tevreden, het kan altijd beter.” (Bernard Thiers, CEO van Unilin)
Turbulent. Dat is het minste wat je kan zeggen van de voorbije twaalf maanden bij Unilin, bekend van Quickstep-laminaat. Maar voor Unilin-ceo Bernard Thiers was het tegelijk ook een jaar waar de waarden van zijn organisatie werden bevestigd.

Hoe hectisch waren de voorbije twaalf maanden voor Unilin in volle coronapandemie?

“Meteen na de lockdown van maart vorig jaar hebben wij allemaal heel snel moeten schakelen. Zo’n situatie hadden we nog nooit meegemaakt. We kregen plots geen bestellingen meer binnen. De winkels waren dicht. Onze medewerkers konden niet meer naar kantoor, onze productie lag zelfs even stil. We dachten toen dat we op een omzet van nul euro zouden terugvallen.”

Daarna begon iedereen bij wijze van spreken zijn huis te renoveren.

“Wel, een drietal maanden erna, toen de winkels weer opengingen, kregen we plots het omgekeerde: een gigantische extra vraag die niemand voorzien had. Ook daarop moesten we reageren om onze klanten snel te bedienen. Het koopgedrag van de consument is veranderd. Van bestedingen naar horeca en reizen gaat het naar verbeteren van hun huis en wij hebben de producten die hen daarbij kunnen helpen. Maar de uitdaging voor ons is om onze klantenservice hoog te houden.”

>Passion, entrepreneurship, excellence en respect zijn de bedrijfswaarden van Unilin. Merk je dat tijdens zo’n crisis?

“Wij zijn als bedrijf erg waardengedreven. Die bedrijfswaarden zijn binnen onze organisatie diep doorleefd en ook erg expliciet aanwezig. Je kunt gerust stellen dat de coronacrisis die waarden nog explicieter heeft gemaakt en dat ze de medewerkers nog meer verbonden. Ondernemerschap was van die vier waarden nummer één. Want als de wereld volatiel wordt, vergt dat ondernemerschap. Onze medewerkers hebben onmiddellijk en scherp gereageerd om de veranderde situatie onder controle te krijgen. Dat kon gaan van kosten onder controle krijgen tot nieuwe manieren zoeken om met de klant in contact te staan of met collega’s samen te werken. Iedereen, op elk niveau, heeft zijn verantwoordelijkheid genomen en ondernemerschap getoond. Daar ben ik ontzettend trots op. Dat is ook echt een van de kenmerken van Unilin: iedereen mag hier ondernemer zijn.”

En wat met de andere waarden? Werden die ook bevestigd?

“Naast ondernemerschap hebben we veel respect voor elkaar gevoeld binnen onze onderneming, wat op het moment van een pandemie ook noodzakelijk is. Zo hebben wij tot dusver binnen ons bedrijf weinig coronabesmettingen gekend. Daarnaast hebben we veel passie gevoeld voor de job, wat nodig is als je snel moet reageren. Ook excellence speelt zeker mee: we hebben alles altijd op de best mogelijke manier gedaan.”

Kun je enkele concrete voorbeelden geven waar die waarden zich uiten?

“Zeker. Zo hebben we in volle lockdown voor elke Belgische retailer een persoonlijke webshop gelanceerd om klanten te bedienen, wat wijst op ondernemerschap. In het Franse team werd de lockdownperiode dan weer aangegrepen om de eigen productkennis verder te verfijnen (excellence). De technical manager heeft de tijd benut om online trainingen te creëren en te organiseren binnen het salesteam en naar klanten. Daar hebben we ook klanten geholpen met updates in de winkelpunten.

"In het Verenigd Koninkrijk en Ierland waren door een strikte lockdown winkelpunten gesloten en konden de medewerkers hun job dus niet uitoefenen. Om ervoor te zorgen dat de financiële impact voor de medewerkers minimaal was, is er ook daar gezocht naar de beste mix van verlof en tijdelijke maatregelen vanuit de overheid. Altijd in overleg en met respect voor de individuele situaties.”

Zijn deze vier bedrijfswaarden een kompas wanneer jullie nieuwe medewerkers aanwerven? Hoe gaat dat?

“Dat is zeker zo. HR gaat heel sterk polsen naar deze waarden. En wij helpen managers om bij de rekrutering die waarden te bevragen. Bijvoorbeeld via onze workshops rond employer branding en het Unilin-DNA. Daar geven we voorbeelden die hen helpen om deze zaken gemakkelijk af te toetsen. Met nieuwe medewerkers zitten wij ook regelmatig samen om af te stemmen hoe zij onze bedrijfswaarden aanvoelen. Ik kan zeggen dat onze waarden hier echt ingebed zijn op de werkvloer. Dat voel je ook meteen wanneer je bij ons binnenkomt. Dat krijgen we toch regelmatig te horen!”

Heb je het gevoel dat de purpose ook een belangrijk element is voor medewerkers om te kiezen voor een werkgever? En hoe vul je dat concreet in?

“Onze purpose draait om de consument gelukkig maken met de mooiste en beste interieurproducten. Maar daarnaast is er een maatschappelijk aspect dat aan belang wint. Een bedrijf doet vandaag meer dan alleen maar geld verdienen. Je wilt ook de maatschappij verbeteren. Duurzaamheid is cruciaal, en je moet dat als organisatie ook concreet realiseren. Zo bestaan onze spaanplaten voor 90 procent uit gerecycleerd houtafval en ook in onze andere producten is recyclage voor ons een belangrijke doelstelling. We willen ook de CO2-emissies verminderen en nog meer groene energie gebruiken opgewekt door de eigen energie-installaties, die CO2-neutraal zijn. Het zijn dergelijke zaken die ondernemerschap aantonen én respect voor de samenleving.”

Verwachten nieuwe medewerkers, bijvoorbeeld jongeren, dat je als bedrijf ook inspanningen levert voor de samenleving?

“Je merkt inderdaad dat twintigers en dertigers zich op bepaalde punten onderscheiden van bijvoorbeeld mijn generatie. Op een welkomdag krijgen wij bijvoorbeeld veel vragen over duurzaamheid en hoe we dat aanpakken. Jonge mensen vinden dat erg belangrijk bij een nieuwe werkgever, en terecht. Als je dat vergelijkt met pakweg tien jaar geleden dan is dat verschil heel groot.”

(William Visterin) - Bron: Go for happy Magazine

21 april 2021
Anderen bekeken ook