Is koffie drinken het nieuwe solliciteren?
Hoe weet je of een job geschikt is voor jou via een tekst van amper 300 woorden? En hoe vind je die geweldige jobs die de vacaturesites niet eens halen?
VIO is een uitzendorganisatie voor jobs in logistiek, productie, sales en services (diensten). Marianne Kindt is (co)founder, Clark Taverniers is CEO sinds 3 april. “VIO bestaat dit jaar 8 jaar”, zegt Marianne Kindt – zelf met 25 jaar ervaring op de teller in de uitzendsector. “We zijn begonnen met één kantoor, in de Gentse deelgemeente Sint-Amandsberg. Het waren lastige tijden. Door de bankencrisis lag de sector plat. Uitzendconsulenten moesten noodgedwongen deeltijds komen, uitzendkrachten vonden geen werk. Toch hebben we doorgezet. Dat positieve denken, is blijven bestaan en ondervind je als uitzendkracht al bij het onthaal. Ga zitten, drink iets: we gaan op zoek naar een job voor jou. Met die filosofie hebben we een netwerk van 35 kantoren uitgebouwd, met nu 140 medewerkers en een kleine 5.000 uitzendkrachten. Een waardengedreven onderneming met gelukkige werknemers zijn, is altijd al de bedoeling geweest.”
Is VIO dat positieve verhaal consequent blijven doortrekken? “Ook al was er scepsis – de concurrentie is bikkelhard – toch slagen we erin het gevoel tastbaar te maken. Een werkomgeving waar succes geen doel is, maar het resultaat van mensen die zich lekker voelen in hun job.” Daar blijven we aan werken, valt CEO Clark Taverniers in. “Als ex-HR-directeur én ex-uitzendconsulent kan ik vergelijken. Weinig bedrijven doen hun waarden op zo’n manier léven op de werkvloer. Vorige maand heb ik alle VIO-uitzendconsulenten gesproken: wel, mijn bullshitradar is goed ontwikkeld (lacht) en ik had niet de indruk dat er gebakken lucht werd verkocht. Een kantoorverantwoordelijke vertelde me dat het verschil zit in het gevoel dat er rekening met je wordt gehouden. Voor ze bij VIO werkte, was ze op een bepaald moment helemaal klaar met de uitzendwereld. Nu is ze zelf een inspiratiebron voor collega’s.”
Wat ligt er aan de basis van dat recept? “We geloven in autonomie en verantwoordelijkheid”, zegt Marianne. “Zeker de nieuwe generatie werknemers wil vaak eindverantwoordelijkheid over projecten. Iedereen heeft hier een eigen functieomschrijving op maat – functieproject noemen we dat intern – die we precies afstemmen op iemands persoonlijkheid. Op HR hebben we drie geluksverantwoordelijken, onder wie ikzelf. Iedereen krijgt op gezette tijden een geluksgesprek en we organiseren gelukslunches om te peilen naar wat er leeft op de werkvloer. Waaraan hebben onze collega’s nood op het vlak van groei en opleiding? Dat ze daarover willen praten, is belangrijk maar ligt niet voor de hand. Daarom hebben we 25 cultuurambassadeurs, die die mee over de beleving van de bedrijfscultuur waken. Ze maken bijvoorbeeld ook tijd voor je vrij als het even tegenzit in je job. Elke medewerker heeft bovendien minstens één passie. Kun je daar niet meteen iets mee in je job, dan proberen we je stokpaardje of vaardigheid toch mee in te zetten. Voorbeelden? Projecten waarin je mee kunt beslissen over en werken aan veiligheidsaspecten, de bedrijfskrant schrijven enzovoort. We betrekken zo veel mogelijk mensen bij strategische beslissingen. Zo creëer je betrokkenheid.”
“Ik herinner me een maatschappelijk assistente die via uitzendwerk als poetshulp aan de slag wilde. Ze had knalrood haar en een kamerbrede smile, maar vooral was ze één bom energie”, zegt Marianne Kindt. “We namen haar meteen zélf aan als consulente. Nu is ze regiomanager. Zién wat mensen in zich hebben, is de kunst. We trainen onze consulenten om verder te kijken dan een cv.”
Maar hoe sterk is de band die de uitzendkrachten – toch de doelgroep van VIO – voelen met de bedrijfscultuur? En wat hebben zij daaraan? “Een uitzendkracht plaatsen is niet hetzelfde als een uitzendkracht op de juiste job plaatsen. Enkele uitzendkrachten bij wie we geregeld peilen naar hun ervaringen, geven aan dat er wel degelijk een verschil is met andere uitzendkantoren door het niveau van onze dienstverlening en follow-up. Persoonlijk ken ik van heel wat van onze uitzendkrachten de gezinssituatie en hun hobby’s. Kijk: voor arbeidsomstandigheden van uitzendkrachten zoals die onlangs in het nieuws kwamen (VRT Pano-reportage van 9 mei, n.v.d.r.) passen we bij VIO. Je mag niet alleen waardengedreven zijn voor jezelf, anders ben je niet consequent. Onderschat de mond-tot-mondreclame van een tevreden uitzendkracht niet. Een persoonlijke benadering betekent minder cijfers en meer proces. En daarrond je cultuur opbouwen en respect tonen – inclusief voor je uitzendkrachten”, besluit Clark Taverniers.
(wdh)
Hoe weet je of een job geschikt is voor jou via een tekst van amper 300 woorden? En hoe vind je die geweldige jobs die de vacaturesites niet eens halen?
In de zorgsector sijpelen steeds meer hr-inzichten uit de privésector door, zoals talentmanagement of een waarderende benadering van de medewerkers.
Als je een bepaalde job wil moet je die vaak eerst op interimbasis doen. Toch zijn er enkele stappen die je kans op een vast contrast vergroten.
De uitzendsector krijgt het regelmatig zwaar te verduren. Verwijten van racisme en uitbuiting zijn nooit ver weg. Onterecht, meent Alain Colleman.
To jobhop or not to jobhop? We lijsten de pro’s en cons voor je op!
Annemie, Pieter, Laura en Kenny zetten zich elke dag in voor de patiënten van de twee forensisch psychiatrische centra van ons land: FPC Gent en FPC Antwerpen.
Jenti werkt als social media editor bij de MIVB: “Dankzij mijn huidige job leer ik de stad pas echt kennen”
Beleefd zijn lijkt soms niet meer van deze tijd, terwijl je er toch zoveel sympathieker door lijkt én er zoveel meer gedaan mee krijgt.
Na faillissement van haar vorige werkgever maakte Laurence er het beste van: ze vertrouwde op haar talenten en volgde een opleiding bij Cevora.