Solliciteren in stijl
Een eerste indruk maken, is belangrijk en kan je slechts 1 keer
Stel je je eerste dag op je werk voor, of je honderdste. Wat doe je aan? “Trek geen kledij aan waar je je zeer oncomfortabel in voelt. Je nieuwe collega’s zullen onmiddellijk zien dat je onzeker bent en dat wil je toch vermijden”, stellen Eric Verbeiren en Frank Van Overwalle in hun boek 'De andere 50%'. “En voor de dames: best geen hoge hakken, tenzij je er een 100 meter sprint mee kunt lopen”, klinkt het. “Hoge hakken maken je niet alleen onstabiel, je ademhaling en hartritme gaan ook de hoogte in.”
Een andere fout die de twee vaak zien, is dat mensen kledij aantrekken die hen simpelweg niet past. “Beter een goedkope confectieoutfit die je als gegoten zit, dan een duur pak waarin je stikt of verloren loopt”, raden ze aan. Verbeiren en Van Overwalle geven ook drie kledingregels die collega’s wel positief zullen beoordelen.
Extra: 7 tips voor de juiste werkoutfit
We vinden elkaar leuker als we hetzelfde zijn. Stem daarom je kledij zo veel mogelijk af op de dresscode in je bedrijf, raden ze aan. Van eerder informeel (jeans) tot formeel (pak of mantelpakje). “Kijk zeker ook naar de dresscode als je gaat solliciteren. Er is bijna altijd een dresscode, ook al is het vaak een informele.”
Lees ook: Kan de werkgever jou een dresscode opleggen?
De bekende auteur Austin Kleon zei het al: “Kleed je voor de job die je wilt, niet voor de job die je hebt.” Want als je één stapje formeler gaat, zend je een signaal uit naar de collega’s. “Managers denken vaak dat je geen grote verantwoordelijkheden kunt nemen als je nog niet kunt zorgen voor de kleine dingen. Met andere woorden: als je jezelf nog niet netjes kunt kleden, wat zou je dan wel kunnen?”, opperen Verbeiren en Van Overwalle.
“Als een casual pak bijvoorbeeld de norm is, ga dan voor een iets netter pak”, geven ze als voorbeeld. Ze raden ook aan om een horloge te dragen. “Het voorkomt dat je op je smartphone kijkt tijdens gesprekken of meetings. Het geeft aan dat je aandacht hebt voor tijd én laat je toe wat extra persoonlijkheid in je kleding te leggen.”
CHECK: Welke job past bij mijn kledingstijl?
In de westerse wereld is blauw de meest geliefkoosde kleur. “Het heeft een aantal associaties, zoals competent, betrouwbaar en kalm”, stellen ze. Groen volgt op de tweede plaats. De minst geliefde kleur is bruin, gevolgd door geel en oranje.
“Draag geen drukke prints of schreeuwerige kleurencombinaties. Probeer riemen, schoenen en sokken ook wat bij elkaar te laten passen. Collega’s met hoofdpijn zullen je carrière niet ten goede komen.”
Ontdek: Welk soort kledingtype ben ik?
(William Visterin) - Bron: Go for happy Magazine
13 april 2022Een eerste indruk maken, is belangrijk en kan je slechts 1 keer
Als werknemer kun je maar best verzorgd en netjes voor de dag komen. Maar kan je werkgever jou verplichten om een dresscode te volgen?
Voor vrouwen is er veel meer keuze wat betreft zakelijke kleding. Mannen hebben het op dit vlak makkelijker. Enkele sollicitatiekledingtips voor vrouwen.
De kleren maken de man, of vrouw… ook tijdens de werkuren. Maar niet bij elk beroep hoort een universele dresscode of praktisch uniform.
Elk jaar is er een slag om de coolste, leerrijkste, tofste stageplaats en worden bedrijven overrompeld door stage-aanvragen. Ons advies: begin op tijd.
De gentleman is terug van weggeweest en met zijn kostuum mikt hij op succes. Enkele tips om je net zo'n succesoutfit aan te meten!
Niemand wil graag middelmatig zijn. Toch? Maar wat moet je precies doen om er uit te springen en jezelf te onderscheiden van de rest? Volgende 11 zaken ...
Wie professioneel wil overkomen, houdt zich aan de dresscode van z’n bedrijf. Wie succesvol wil overkomen… draagt gewoon wat hij of zij zélf wil.
Wie jou niet kent, gaat af op een eerste indruk. En die wordt voor slechts 7% bepaald door wat je zegt. Deze tips gaan over de andere 93%.