Go for happy
Vorige

1 van 735

Volgende
Volgend artikel:

Hoe ambassadeurs het verschil maken

Twee fouten en drie regels voor je kledij op kantoor

Kleding-werk
Hoera, we mogen weer naar kantoor. Maar of je dat nu wilt of niet: je kledij is daar een van de eerste zaken waar jij op beoordeeld wordt. “Kleed je voor de job die je wilt, niet voor de job die je hebt.”

Stel je je eerste dag op je werk voor, of je honderdste. Wat doe je aan? “Trek geen kledij aan waar je je zeer oncomfortabel in voelt. Je nieuwe collega’s zullen onmiddellijk zien dat je onzeker bent en dat wil je toch vermijden”, stellen Eric Verbeiren en Frank Van Overwalle in hun boek 'De andere 50%'. “En voor de dames: best geen hoge hakken, tenzij je er een 100 meter sprint mee kunt lopen”, klinkt het. “Hoge hakken maken je niet alleen onstabiel, je ademhaling en hartritme gaan ook de hoogte in.”

Een andere fout die de twee vaak zien, is dat mensen kledij aantrekken die hen simpelweg niet past. “Beter een goedkope confectieoutfit die je als gegoten zit, dan een duur pak waarin je stikt of verloren loopt”, raden ze aan. Verbeiren en Van Overwalle geven ook drie kledingregels die collega’s wel positief zullen beoordelen.

Extra: 7 tips voor de juiste werkoutfit

1. Respecteer de dresscode

We vinden elkaar leuker als we hetzelfde zijn. Stem daarom je kledij zo veel mogelijk af op de dresscode in je bedrijf, raden ze aan. Van eerder informeel (jeans) tot formeel (pak of mantelpakje). “Kijk zeker ook naar de dresscode als je gaat solliciteren. Er is bijna altijd een dresscode, ook al is het vaak een informele.”

Lees ook: Kan de werkgever jou een dresscode opleggen?

2. Ga ietsje formeler

De bekende auteur Austin Kleon zei het al: “Kleed je voor de job die je wilt, niet voor de job die je hebt.” Want als je één stapje formeler gaat, zend je een signaal uit naar de collega’s. “Managers denken vaak dat je geen grote verantwoordelijkheden kunt nemen als je nog niet kunt zorgen voor de kleine dingen. Met andere woorden: als je jezelf nog niet netjes kunt kleden, wat zou je dan wel kunnen?”, opperen Verbeiren en Van Overwalle.

“Als een casual pak bijvoorbeeld de norm is, ga dan voor een iets netter pak”, geven ze als voorbeeld. Ze raden ook aan om een horloge te dragen. “Het voorkomt dat je op je smartphone kijkt tijdens gesprekken of meetings. Het geeft aan dat je aandacht hebt voor tijd én laat je toe wat extra persoonlijkheid in je kleding te leggen.”

CHECK: Welke job past bij mijn kledingstijl?

3. Gebruik de juiste kleuren

In de westerse wereld is blauw de meest geliefkoosde kleur. “Het heeft een aantal associaties, zoals competent, betrouwbaar en kalm”, stellen ze. Groen volgt op de tweede plaats. De minst geliefde kleur is bruin, gevolgd door geel en oranje.

“Draag geen drukke prints of schreeuwerige kleurencombinaties. Probeer riemen, schoenen en sokken ook wat bij elkaar te laten passen. Collega’s met hoofdpijn zullen je carrière niet ten goede komen.”

Ontdek: Welk soort kledingtype ben ik?

(William Visterin) - Bron: Go for happy Magazine

13 april 2022
Anderen bekeken ook