Vrouwen in een mannenberoep: ‘Als je goed werk levert, volgt het vertrouwen automatisch’
Leading Ladies in een typisch mannelijk beroep: ze bestaan wel degelijk en staan daar heel goed… hun mannetje. Eef Coolen en Kelly Macquoi getuigen ...
Daisy werkt al vijf jaar bij transportfirma Transport De Rese uit Brugge. Daarvoor werkte ze vijf jaar bij een andere transportfirma. ”Ik kreeg de smaak te pakken toen ik in een eerdere job in mijn privétijd af en toe mocht meerijden met een vrachtwagen. Zo kwam ik met het beroep in contact”, vertelt ze.
Vandaag is ze doorgaans een volledige week van huis weg en ze slaapt dan ook vaak in haar cabine. “Ik zit in de chemicaliën en rij met containers”, vertelt ze. Ze rijdt meestal in België, Duitsland en Frankrijk. “Vroeger was ik wat verder van huis. Maar de transportsector is, in die tien jaar dat ik erin werk, behoorlijk geëvolueerd. Internationaal vervoer gaat vandaag vaak via trein en boot. Met als gevolg dat wij als chauffeurs over kortere afstanden rijden. Soms ga ik nog wel eens verder, zoals naar Oost-Duitsland. Voor mij is het eigenlijk: hoe verder, hoe liever.”
Het is de vrijheid die voor haar van truckchauffeur de job van haar leven maakt. “Het moment dat je in je truck van een schitterend uitzicht kan genieten, of van een unieke zonsopgang of zonsondergang, is prachtig”, klinkt het. “Ik heb veel vrijheid in mijn job. Ik krijg mijn planning en omdat ik rechtstreeks werk, vul ik die zelf in. Eigenlijk word ik gewoon geacht om met mijn vrachtwagen op bepaalde momenten ergens te zijn. Ik ben baas in mijn eigen wagen.”
Daisy zit als enige vrouw bij de laatste vijf kandidaten van de wedstrijd van het truckersplatform Love2Truck. En inderdaad: soms kijken klanten nog raar op als er een vrouw aankomt met haar vrachtwagen. “Er zijn er nog altijd die met argusogen kijken of ik even goed kan manoeuvreren als mijn mannelijke collega’s. Het is dan altijd leuk om vlot te kunnen parkeren, zodat ze kunnen zien dat vrouwen ook kunnen rijden.”
Als vrouw is ze gelukkig geen alleenstaand geval meer. “Ik merk dat meer en meer dames de weg naar het stuur hebben gevonden. Dat is goed. Anderzijds is het niet makkelijk te combineren als je kinderen hebt”, zegt Daisy, die zelf intussen zwanger is en in september haar eerste kindje verwacht. “Maar ik ga blijven rijden. Mijn vriend zal in de week voor het kindje zorgen. Ik ben er dan in het weekend”, vertelt ze.
Ondanks haar droomjob is ze niet blind voor de minpunten. “We kloppen veel uren, en dat aan een relatief laag loon. Je hebt natuurlijk ook de risico’s van het verkeer. En de boetes zijn voor eigen rekening”, stelt ze. Bovendien is het een pak drukker geworden op de weg. “De wegen slibben dicht, dat kan je niet ontkennen. Ik sta nu veel meer in de file dan twee of drie jaar geleden. Hier in West-Vlaanderen zelfs, wat vroeger nauwelijks het geval was. Er is ook gewoon meer transport op de weg.”
Van de vaak geciteerde concurrentie van Oost-Europese truckers heeft Daisy naar eigen zeggen geen last. “Dat is ook omdat mijn huidige werkgever ervoor kiest om met Belgische chauffeurs te rijden. Er zijn wel Oost-Europeanen bij ons aan de slag, maar die krijgen een Belgisch contract en rijden dus aan Belgische voorwaarden.”
Toch heeft ze het ook anders gezien. Mijn vorige werkgever heeft indertijd op een bepaald moment beslist om uit te zwerven naar Oost-Europa. Ze hebben daar een feitelijk bedrijf opgericht dat enkel met lokale mensen werkte. Wij zijn toen met tientallen Belgische chauffeurs aan de kant geschoven”, herinnert ze zich.
Maar nu is het tij gekeerd. Daisy voelt zich goed bij haar werkgever. Haar beroep is intussen zowat een knelpuntberoep. “Er is een duidelijk tekort aan chauffeurs. Sommige transportbedrijven, waaronder mijn vorige werkgever, die toen vooral voor Oost-Europese chauffeurs kozen, zitten met de handen in het haar. Ook zij hebben vandaag moeite om de juiste mensen te vinden.”
Daisy Coudeville zit bij de laatste vijf genomineerden voor de titel van ‘meest gepassioneerde vrachtwagenchauffeur van België’ in het kader van de campagne ‘Love2Truck’.
De eerste fase van de campagne ‘Love2Truck’ leverde 83 kandidaten op. Na de eerste stemronde via internet behaalden vier mannen en Daisy de top vijf. Opvallend is dat Daisy de enige genomineerde is uit West-Vlaanderen. De vier anderen komen uit Oost-Vlaanderen.
In de volgende ronde zal de wedstrijdjury elke finalist beoordelen, maar ook in deze ronde kan iedereen online zijn voorkeur duidelijk te maken. De punten van de eerste en tweede ronde worden samengeteld en leiden tot het eindresultaat. Op zaterdag 2 juni om 14u maakt Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit, de meest gepassioneerde vrachtwagenchauffeur van België bekend tijdens de allereerste editie van het We Are Transport evenement in Brussel.
(wv) - Meer info: www.love2truck.be
11 mei 2018Leading Ladies in een typisch mannelijk beroep: ze bestaan wel degelijk en staan daar heel goed… hun mannetje. Eef Coolen en Kelly Macquoi getuigen ...
Het thuis gezellig maken: dat is cocooning. Een variant hiervan, carcooning, is de enorme uitbreiding van het comfort in de cabine van vrachtwagens.
Ieder jaar komen er in Limburg 65 tot 80 nieuwe vrachtwagenchauffeurs bij. Te weinig om de vacatures in te vullen.
Hoe zeg je best 'neen' tegen anderen en waar moet je rekening mee houden?
“Geen enkele dag is dezelfde. We bouwen zowel nieuwe producten op basis van data, maar staan ook in voor het onderhouden en live houden van producten die al zijn gebouwd.”
De groeiende inflatie en de hoge prijzen zorgen bij heel wat werknemers voor stress en financiële zorgen die ze vaak ongewild meenemen naar het werk...
Jeroen staat mee in voor het welzijn en de gezondheid van alle Brusselaars. “Je hebt keiveel impact op het terrein, en dat is echt zichtbaar.”
De manier waarop we werken is behoorlijk veranderd. Maar de meeste werknemers zijn zich ook anders gaan kleden.
Een hoge werkdruk en stress zorgen er af en toe voor dat sommigen uit de bocht gaan en beginnen schelden. Hoe jij dan moet reageren? Jobat geeft 3 tips!