“Ik heb 23 jaar gewerkt bij Ford Genk”, vertelt Said El Hari. “Na de sluiting van de fabriek moest ik een andere job gaan zoeken en via een vriend, die heel tevreden was van zijn baan als treinbegeleider, heb ik me ingeschreven voor de jobdag van de NMBS. Ik heb meegedaan aan het ingangsexamen en alle tests zijn heel goed meegevallen. Dat is nu 3,5 jaar geleden. Na mijn opleiding in Brussel en enkele jaren in Leuven, werk ik nu vanuit Hasselt. Dat is vlakbij mijn deur, en dus ideaal.”
Said heeft nog geen seconde spijt van zijn keuze. “Het leukste vind ik de afwisseling”, zegt hij. “Ik hou absoluut niet van een 9-to-5-job. Ik sport graag, en dat is prima te combineren met de werkuren. Andere voordelen zijn dat alles hier uitstekend geregeld is. Het loon wordt netjes op tijd gestort, de administratie is in orde en er is een grote werkzekerheid. Na wat er bij Ford is gebeurd, vind ik dat belangrijk.”
Said geniet van de sociale contacten als treinbegeleider. “Je komt iedere dag een heel divers publiek tegen. Je kunt toeristen wegwijs maken, zakenmensen en politici ontmoeten,... Iedere dag is anders, en daarom ben ik zo tevreden met deze job.”
Dat getuigt ook Sofie Theunissen, die maar liefst 21 jaar dienst heeft als treinbegeleider. “Ik ben rechtstreeks van de schoolbanken in dit beroep gestapt”, vertelt ze. “Ik doe het nog altijd even graag. Ik ben een bezige bij, die de handen uit de mouwen steekt. Moet er een probleem opgelost worden, doe ik dat met veel plezier.”
Ook zij vindt de afwisseling een groot pluspunt. “Na zoveel jaren ken je de vaste reizigers, maar ook de andere klanten maken het werk boeiend. Je ontmoet in heel het land collega’s, die je af en toe tegenkomt. Dat vind ik veel leuker dan iedere dag in een kantoor met dezelfde mensen om te gaan. De afwisseling zit ook in de verscheidenheid van de lijnen en plaatsen waar we voorbij komen. Ze zeggen dat de trein altijd een beetje reizen is, wel dat is ook écht zo.” Tot slot vindt Sofie dat de combinatie werk-privé heel goed meevalt. “Ik heb 2 kinderen en kan hen altijd op tijd van school halen. Dat is ideaal voor mij. Ik zou geen andere job meer willen.”
(kme)
Heb je zelf interesse in de job van treinbegeleider? Voor meer info en inschrijvingen voor de jobdag van 4 mei, surf je best naar www.nmbs.be/jobs of stuur je een e-mail naar koen.strybos@hr-rail.be.
18 juli 2016Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
We vroegen Catherina Lemmens (34) uit Buggenhout wat ze doet en hoeveel ze verdient...
We spenderen decennia aan werken en kloppen vaak meer dan 40 uren per week. Hoe kan je dan een burn-out vermijden? 13 tips!
Tijdens het rondetafelgesprek ‘Werken in de zorg’ van Jobat deelden Armonea, CM, FOD Justitie, FPC Antwerpen en FPC Gent hun ervaring uit rond diversiteit in de zorgsector.
Heel wat Belgische bedrijven overwegen een loonsverhoging van bijna 5% in 2024. Hoe komt dat? En ben jij één van de gelukkigen?
We kennen allemaal wel iemand in onze kennissenkring: de vriend die klaagt over de werkdruk of de sfeer op het werk. En die toch op zijn plek blijft zitten...
Geen enkele organisatie is zo nauw betrokken bij de Vlaamse landbouwsector als Boerenbond. “We maken op heel wat vlakken het verschil”
Een gezond, duurzaam en proper kantoor zorgt voor gezonde werknemers...
Wat doet een compliance officer precies? Wat zijn de competenties die nodig zijn? En... hoe rijkelijk worden zij betaald?
Op vijf jaar tijd zijn er bijna 11,1% meer werknemers die terugvallen op een bedrijfswagen. In de privésector is zo’n wagen intussen ingeburgerd.