Vergrijzing zorgt voor groot tekort aan chauffeurs
Transportfirma’s en logistieke bedrijven zorgen in ons land voor een rechtstreekse tewerkstelling van 80.000 personen. En toch zijn er te weinig chauffeurs.
De logistieke sector kent heel wat knelpuntberoepen. Jaar na jaar lijken dat er meer te worden. Dat ondervindt ook Alec De Coninck, hr-consultant bij het adviesbureau De Putter & Co. Dit adviesbureau zoekt onder andere voor logistieke en transportbedrijven naar geschikte kandidaten voor functies zoals planner of expediteur.
“Het is een uitdaging om alle gewenste competenties in één persoon terug te vinden”, zegt Alec De Coninck. “Een planner of expediteur moet bijvoorbeeld over de juiste talenkennis en geografische kennis beschikken. Kandidaten moet steeds meer van alle markten thuis zijn.” Hij is er van overtuigd dat meer promotie voor de sector veel problemen zou oplossen. “Het brede publiek kent de sector van transport en logistiek onvoldoende. Er zijn heel wat boeiende jobs te vinden, onder andere voor gespecialiseerde profielen. Daar bestaan zelfs sectorspecifieke opleidingen voor. Die zouden meer gepromoot moeten worden.”
Maar ook bedrijven moeten meer inzetten op het imago van de sectoren en van hun bedrijf zelf, meent Alec De Coninck. “De recente campagne voor de Vlaamse Havendag was een goed voorbeeld. Dat moet meer gebeuren.”
Misschien ligt het aan het loon in de sector? Volgens De Coninck gaat het verder dan dat. “Het loon is één aspect. Dat moet goed zitten. Maar door enkel daar op te focussen zal je op het einde niet beter af zijn. Werknemers willen ook op andere vlakken overtuigd worden: werksfeer, extralegale voordelen, flexibiliteit, doorgroeimogelijkheden, de collega’s en de chef ... Vaak weegt dat zwaarder door dan het salaris.”
Een tip die hij alle werkgevers in de sector aanraadt, is om te investeren in mensen die aanvankelijk niet helemaal over het juiste profiel of de gewenste ervaring beschikken. “Dat heeft verschillende voordelen. Ten eerste vergroot je zo het aanbod aan kandidaten. Ten tweede kan je meer kiezen in functie van de persoonlijkheden die bij je bedrijf passen. Die kan je vervolgens opleiding in functie van de jobinhoud.”
Alec De Coninck weet dat niet alle werkgevers daarop zitten te wachten. “Het vraagt een extra inspanning en het resultaat is soms onvoorspelbaar, maar gezien de moeilijke zoektocht naar sommige profielen, is dit toch het overwegen waard.”
>> Vind de logistieke job van je leven
(wv) i.s.m. Transportmedia
27 september 2013Transportfirma’s en logistieke bedrijven zorgen in ons land voor een rechtstreekse tewerkstelling van 80.000 personen. En toch zijn er te weinig chauffeurs.
Wij vroegen Esengul Bingolo hoeveel zij verdient ...
Welke taken heeft een logistiek medewerker? Jobat geeft je het algemene profiel. Bekijk hier ook alle actuele vacatures voor logistiek medewerkers.
Wat is het loon van een clarkchauffeur? Wij vroegen aan Tom De Vrieze (33) hoeveel hij verdient.
We vroegen André Tomaschitz (48) uit Linden, magazijnverantwoordelijke bij De Kringwinkel SPIT, hoeveel hij netto per maand verdient ...
Hr-manager Luc Duts van logistiek bedrijf ES&S uit Westerlo merkt dat het moeilijk is om medewerkers met de juiste attitude of competenties te vinden.
Al op jonge leeftijd was Tom geboeid door techniek. Vandaag is hij automation specialist bij Volvo Car Gent. De technische storingen die hij daar oplost, bieden hem precies de uitdaging die hij echt interessant vindt.
Een zinvolle, motiverende en uitdagende werkcontext waarin de ontwikkeling en het welzijn van elke medewerker centraal staat. Dat is het doel van ARTwave, het programma voor culturele verandering binnen de Federale Pensioendienst.
Eindelijk heb je die job te pakken die je zo graag wilde versieren. Maar hoe overleef je de eerste dagen in je nieuwe baan?