CV
Vorige

1 van 167

Volgende
Volgend artikel:

De 5 grote trends van werken in 2025 ... én in de toekomst

Traditionele manier van aanwerven blijft het populairst

Acht op de tien vacatures wordt ingevuld op de traditionele manier (via jobsites, cv databases en rekruteringsagentschappen). Mond-tot-mondreclame en doorverwijzingen zijn dus minder belangrijk dan velen denken. Op basis van deze bevindingen geven we 6 tips voor sollicitanten.
#

De traditionele manier van aanwerven is dus nog steeds erg geliefd: minder dan een op de vijf vacatures wordt ingevuld via mond-tot-mondreclame en doorverwijzingen.

Belgische hr-managers verkiezen bij het zoeken naar nieuwe werknemers de traditionele aanwervingsmethoden, zoals jobsites en job boards, cv databases en rekruteringsagentschappen.

Zo wordt gemiddeld 20% van de leidinggevende functies en 18% van personeelsfuncties ingevuld via doorverwijzingen, hetzij via aanbevelingen van werknemers of via persoonlijke netwerken.

Het onderzoek bij 200 hr-managers gebeurde op initiatief van het gespecialiseerde rekruteringsbedrijf Robert Half en werd uitgevoerd door Market Probe, een onafhankelijk onderzoeksbureau. Dit onderzoek maakt deel uit van de internationale workplace survey, een enquête over jobtrends, talentmanagement en trends op de werkvloer.

Nog populairder bij kmo’s

In kmo’s is de traditionele manier van aanwerven zelfs nog iets populairder.

Doorverwijzingen voor management- en leidinggevende functies komen meer voor in grote bedrijven en multinationals (22%) dan in kmo’s (18%). Dit geldt ook voor niet-managementfuncties: 20% van de vacatures wordt in grote bedrijven/multinationals ingevuld via mond-tot-mondreclame tegenover 16% bij kmo’s.

Op basis van deze bevindingen geven we 6 tips voor sollicitanten.

1. Verlies de traditionele kanalen niet uit het oog

Je kan op heel veel manieren solliciteren: via interne (binnen je huidig bedrijf), traditionele, digitale en externe kanalen. Je kan best via verschillende kanalen op zoek gaan naar een geschikte job, maar het is dus zeker niet zo dat je de traditionele kanalen links kan laten liggen. Jobsites en job boards, cv databases en rekruteringsagentschappen blijven goed voor acht op de tien aanwervingen.

“In de context van de ‘war for talent’ waarbij bedrijven steeds meer concurrentie ondervinden bij het aanwerven van de meest geschikte kandidaten, mogen ook bedrijven er niet van uitgaan dat de gewenste sollicitanten hen “zo maar” gaan vinden”, vertelt Frédérique Bruggeman, Managing Director van rekruteringsbedrijf Robert Half Belux. “Het wordt dus des te belangrijker ook voor bedrijven om rekening te houden met verschillende rekruteringskanalen met als opzet geen topkandidaten mis te lopen.”

2. Hou contact

Het is een goed idee om de aanwervingsmanager te contacteren enige tijd nadat je je cv hebt verzonden. Door contact te houden, laat je namelijk merken dat je gemotiveerd bent, maar pas wel op dat je niet te veel aandringt.

3. Doe onderzoek naar knelpuntvacatures

Ga na in welke sectoren en beroepen er vacatures zijn en stem je vaardigheden, je opleiding en bijscholing daarop af. Het aantal vacatures op het gebied van accounting, financiële analyse en controlling neemt bijvoorbeeld toe en veel werkgevers zeggen moeite te hebben met het vinden van het juiste personeel voor dergelijke cruciale functies.

4. Wees betrokken bij je sector

Door je aan te sluiten bij een ledenorganisatie in de desbetreffende sector en netwerkevenementen bij te wonen, kunnen de mensen die je tegenkomt je adviseren en aanwijzingen geven over potentiële vacatures.

5. Laat zien wat je te bieden hebt

Onderscheid jezelf in een sollicitatiegesprek door aan te geven hoe je hebt bijgedragen aan de bedrijfsresultaten van je vorige werkgevers en door te vertellen over de specifieke manieren waarop jij een toegevoegde waarde kan zijn voor het bedrijf in kwestie.

6. Overweeg tijdelijke opdrachten

Een aanwervingsbureau beschikt over een uitgebreid netwerk in het lokale bedrijfsleven en kan loopbaanadvies geven. Aan de hand van een tijdelijke job kan je bovendien ‘auditie doen voor de functie’, zodat de kans groter is dat je wordt aangenomen als er een vaste vacature vrijkomt.

(mr) 

13 augustus 2015
Anderen bekeken ook