Collega's
Vorige

1 van 610

Volgende
Volgend artikel:

Toxische collega’s: hoe ga je ermee om?

Toxische collega’s: hoe ga je ermee om?

toxische collega's
Geroddel, achterklap, giftige opmerkingen, een slechte werksfeer… niet elke werkplek is even leuk als de opnameset van de feelgood televisiereeks ‘Friends’. Met wat pech krijg je zelfs te maken met toxische collega’s. Hoe pak je het aan? Al zeker niet door bij de pakken te blijven zitten!

Als werknemer breng je best wel wat tijd door op het werk, met wat fantasie (of goeie wil) kun je het dan ook als een tweede thuis beschouwen. In dat geval zorgen een positieve werkomgeving en aangename collega’s alvast voor de nodige sfeer en gezelligheid.

Check: De kracht van positiviteit op de werkvloer

Jammer genoeg geldt dat niet voor iedereen. Uit een recent onderzoek van HR bedrijf Bright Plus en Flourish blijkt namelijk dat een negatieve, toxische sfeer tussen collega’s onderling een grote impact kan hebben op de algemene groepsdynamiek en de geestelijke gezondheid.

Collega’s doorslaggevender dan baas

Zo geeft 1 op de 3 werknemers aan dat er vaak geroddeld wordt over andere collega’s. 1 op de 4 werknemers heeft dan weer te lijden onder eindeloze politieke discussies op het scherpst van de snee en een gelijkaardig percentage merkt dat ze nog altijd worden afgerekend op fouten uit het verleden. 1 op de 5 werknemers ten slotte meldt dat er voor hen bewust informatie wordt achtergehouden. Het komt dus vaker voor dan je denkt.

11 roddeltypes: Wie zit in jouw team?

“We onderschatten de invloed die onze collega’s hebben op ons gemoed en de voldoening die we uit onze job halen”, aldus Linda Cappelle, CEO bij Bright Plus. “Een toxische baas verziekt de sfeer, maar als het erop aankomt dan zijn collega’s doorslaggevender: de relatie met collega’s blijkt, na jobinhoud en work-life balance, de belangrijkste reden om bij een organisatie aan de slag te blijven.”

Zorg goed voor jezelf en stel je grenzen

Hoe pak je een toxische werksfeer onder collega’s aan? Erover praten is tip nummer 1: niet alleen met de lastige collega zelf maar indien nodig ook met de baas (31%), de personeelsdienst (13%) of andere collega’s waar nauw mee samenwerkt wordt (48%). Hierbij wacht je best niet te lang vooraleer je het initiatief neemt, zo laat je de situatie niet ontsporen of escaleren.

4 tips: Hoe omgaan met een conflict op het werk?

Dit zijn de andere tips:

  1. Focus je op de collega’s waar je wél een klik mee hebt en vermijd zo veel mogelijk om met die lastige collega te moeten samenwerken.

  2. Aanvaard dat iedereen zijn of haar eigen persoonlijkheid heeft en dat je niet per se vrienden moet zijn. Zoek desnoods naar punten waar jullie wel in overeenkomen (hoe klein ook) en probeer op een positieve manier met elkaar om te gaan.

  3. Laat je niet meeslepen tijdens het geroddel van anderen. Blijf neutraal, positief en professioneel. Opbouwende kritiek kan dan weer wel.

  4. Neem het niet altijd zo persoonlijk en laat je vooral niet opjagen door hen. Vaak is hun gedrag het gevolg van bepaalde problemen of issues waar ze zelf mee kampen. Het is cru gezegd dus niet jouw probleem maar wel hun probleem.
4 alarmsignalen: Werk jij in een toxische omgeving?
Schrijf je eigen beoordeling

(fd)

27 december 2024
Anderen bekeken ook