Maak je hoofd leeg, werk efficiënter
Zou je efficiënter en productiever willen zijn maar zit je hoofd vol? David Allen, Amerikaanse coach, heeft daarvoor een zelfmanagement methode uitgevonden.
Een to do-lijstje opstellen vergt de juiste aanpak. Je ordent de zaken volgens belang en urgentie, waardoor de dingen met de hoogste prioriteit bovenaan komen te staan. Daarvoor heb je een zekere dosis zelfdiscipline nodig, waarover helaas niet iedereen beschikt. En dan zorgt een to do-lijst meer voor spanning dan voor rust in je hoofd.
To do-lijsten brengen overzicht, maar moeten uiteraard ook nauwgezet worden bijgehouden, anders heeft het helemaal geen zin. Maar dagelijks veranderen taken van de status 'nog te doen' naar 'onmiddellijk doen', waardoor de situatie er helemaal niet beter op wordt. Voor sommigen werkt zo'n overzichtelijke lijst dus eigenlijk niet goed.
Op de website van Management Team wordt er dan ook gepleit voor een 'niet te doen'-lijst voor sommige werknemers. De lijst is een tikkeltjes anders dan zijn tegenhangers en heeft als voordeel dat hij niet dagelijks opnieuw moet worden aangepast. Een voorbeeld van wat er op zo'n overzicht kan komen te staan is "Zeg nooit direct ja op een vraag" of "Bekijk wanneer je de taak zou kunnen uitvoeren". To do-lijstjes die nooit volledig kunnen worden afgerond, zijn namelijk nefast voor het zelfvertrouwen en zorgen voor extra, onnodige stress.
(nm) – Bron: Mt.nl
8 augustus 2013Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Zou je efficiënter en productiever willen zijn maar zit je hoofd vol? David Allen, Amerikaanse coach, heeft daarvoor een zelfmanagement methode uitgevonden.
Om weer controle over je werk te krijgen is het cruciaal om keuzes te maken. De EFFECT- methode van Time Management Company helpt je hierbij ...
Tijdens een baaldag is je motivatie vaak ver te zoeken. Daarom is het belangrijk dat je op zo'n momenten weet hoe je jezelf moet blijven motiveren. 3 tips!
Onze hersenen kunnen helemaal niet meerdere dingen tegelijk doen. Multitasken is dus eigenlijk onmogelijk en vooral een kwestie van snel kunnen switchen ...
Het zogenoemd cafetariaplan stelt je in staat om jaarlijks je loonpakket af te stemmen op je specifieke noden en behoeften.
Werken én studeren is niet voor doetjes. Je moet niet alleen je baas tevreden houden, maar ook je docent(en). Met deze zeven tips verhoog je de kans op succes!
De financiële sector doet zijn best om aanzien te worden als interessante werkgever. Al blijkt de concurrentie op de werkgeversmarkt behoorlijk pittig.
Sinds 1 januari 2023 heb je als vader of meeouder na de geboorte van je kind recht op 20 werkdagen geboorteverlof.
Je loon is onderhandelbaar. Zeker het salaris van een nieuwe job. Dankzij de volgende 8 stappen ga je zo naar een hoger loon...