TO DO: geen to do-lijstjes meer maken

Lijstjes kunnen je helpen om het overzicht te bewaren op alles wat je nog te doen staat. Volgens de Nederlandse managementwebsite mt.nl hebben sommige werknemers er echter baat bij om het anders aan te pakken en op te lijsten wat ze zeker níet gaan doen.
#

Een to do-lijstje opstellen vergt de juiste aanpak. Je ordent de zaken volgens belang en urgentie, waardoor de dingen met de hoogste prioriteit bovenaan komen te staan. Daarvoor heb je een zekere dosis zelfdiscipline nodig, waarover helaas niet iedereen beschikt. En dan zorgt een to do-lijst meer voor spanning dan voor rust in je hoofd.

'Niet doen'

To do-lijsten brengen overzicht, maar moeten uiteraard ook nauwgezet worden bijgehouden, anders heeft het helemaal geen zin. Maar dagelijks veranderen taken van de status 'nog te doen' naar 'onmiddellijk doen', waardoor de situatie er helemaal niet beter op wordt. Voor sommigen werkt zo'n overzichtelijke lijst dus eigenlijk niet goed.

Op de website van Management Team wordt er dan ook gepleit voor een 'niet te doen'-lijst voor sommige werknemers. De lijst is een tikkeltjes anders dan zijn tegenhangers en heeft als voordeel dat hij niet dagelijks opnieuw moet worden aangepast. Een voorbeeld van wat er op zo'n overzicht kan komen te staan is "Zeg nooit direct ja op een vraag" of "Bekijk wanneer je de taak zou kunnen uitvoeren". To do-lijstjes die nooit volledig kunnen worden afgerond, zijn namelijk nefast voor het zelfvertrouwen en zorgen voor extra, onnodige stress.

(nm) – Bron: Mt.nl 

8 augustus 2013

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook