Tim Van Steenbergen: "Bij mij geen Lady Gaga"

"In de opera is alles buiten proportie. Van een knop die verkeerd hangt, wordt een drama gemaakt" (Tim Van Steenbergen, modeontwerper)
"Pas bij het samenstellen van mijn boek Act werd ik me ervan bewust dat ik de voorbije tien jaar geregeld teruggreep naar dezelfde beelden. Zoals de foto’s uit de 19de eeuw van Julia Margaret Cameron." Aan het woord: modeontwerper Tim Van Steenbergen, die ons zijn beroepsgeheim verklapt …
Modeontwerper Tim Van Steenbergen
"In de opera is alles buiten proportie. Van een knop die verkeerd hangt, wordt een drama gemaakt" (Tim Van Steenbergen, modeontwerper)

"Ik heb iets met nostalgie en vergane glorie. Ik hou van dingen die geleefd hebben. Tegelijk heb ik een hang naar esthetiek. Nooit doe ik iets om te choqueren. Bij mij ga je niet snel iets à la Lady Gaga vinden. Een statement plaatsen, zegt me niets. Ik voel mij geen artiest. Kunstenaars denken anders. Ik wil dat mijn kleding verkoopt. Geen groter compliment dan op straat iemand zien die iets van mij draagt. Ik beschouw mezelf eerder als een productontwikkelaar."

"Wat ik in de mode doe, is gelinkt aan wat ik voor het theater doe, en vice versa. Zoals voetballers bij de filosofie van Dirk Bikkembergs zijn gaan horen, zo is het artisanale werk voor het theater een deel geworden van de marketing en het DNA van ons bedrijf. Wat ik voor de Wagner-opera Die Walküre in de Scala in Milaan heb gecreëerd, is bijna haute couture. Je kan dat niet meer los zien van onze collectie. Het is één organisch geheel geworden."

Buiten proportie

"De opera is een inspirerende wereld, maar alles is er buiten proportie. Van een knop die verkeerd hangt, wordt meteen een drama gemaakt omdat er zoveel druk op een productie rust. Daarom is het gezond dat ik af en toe naar België kan terugkeren. Dat biedt mij de kans om alles weer in het juiste perspectief te zien."

"Als klein, onafhankelijk huis kan ik niet concurreren met de grote merken. Ik moet op zoek naar iets dat meerwaarde oplevert. Mijn kennis van technieken helpt me daarbij. Eigenlijk maak ik sculpturen van stof. Ik neem de materie in mijn handen, kneed en zoek, tot ik voel dat het juist zit. Geen probleem dat je mij iemand van de oude stempel noemt. Ik wil een balans vinden tussen moderniteit en traditie. Je moet op de hoogte zijn van je geschiedenis, als je iets wil maken dat fond heeft."

Facebook

"De hedendaagse communicatie zorgt voor een enorme dynamiek. Die maakt het mogelijk om in Milaan aan een opera mee te werken én stoffen te bestellen voor een collectie én een nieuw project in gang te steken. Structuur is voor mij heel belangrijk. Op elk project zet ik een andere verantwoordelijke, zodat nooit iets slabakt."

"Ik begin te beseffen dat Facebook bijna belangrijker is geworden dan een défilé in Parijs. Een modeshow is voor mij niet hét moment. Ik ben altijd blij als ik weer in mijn atelier zit. Af en toe merk je dat alles klopt in een productie of een collectie. Daar doe je het voor. Je kan dat niet elke dag bereiken, anders zouden die momenten ook niet zoveel betekenen. Over die magische momenten zou ik meer moeten communiceren. Ik vind het steeds belangrijker dat mensen mijn verhaal begrijpen."

(pvd) 

31 januari 2011
Anderen bekeken ook