Starters
Vorige

1 van 202

Volgende
Volgend artikel:

Van student naar fiscaal controleur: FOD Financiën pakt uit met casespel

Tijd voor ijsjes mét alcohol

“Met sterke dranken willen we een ‘finishing touch’ aan ons ijs geven.” (Jorgo Struyve, rechts naast Nicolas Stoop)

De tropische temperaturen van de voorbije dagen lijken alvast goed nieuws voor twee West-Vlaamse jongeren: Nicolas Destoop en Jorgo Struyve. Zij bedachten in 2017 hun eigen ijscrèmemerk mét alcohol. En kijk: twee jaar later runnen ze LiQ, met ‘ice for adults only’.

Tussen Nicolas en Jorgo klikte het al toen ze samen in Waregem middelbare school liepen. In het hoger onderwijs verloren ze elkaar een tijdje uit het oog. Tot ze elkaar op een dag weer tegenkwamen en vaststelden dat ze nog steeds heel wat deelden. Zoals hun passie voor ijs en cocktails. En niet onbelangrijk: hun ambitie om een nieuw, cool merk in de markt te zetten. “Als we nu eens ijs mét alcohol op de markt brengen, zeiden we tegen elkaar. Het idee was gelanceerd. Drie maanden later hadden we onze eerste 6 flavours klaar. Het waren smaken die we zelf samengesteld hadden. Het ijs maakten we bij ons thuis. In het begin ging het er echt kleinschalig en ambachtelijk aan toe. Ons eerste ijs hebben we in kleine kring uitgetest. De eerste reacties waren positief. In die periode waren we nog student.”

Jorgo studeerde Internationale Bedrijfskunde en Nicolas Vastgoedmanagement. “In mei 2018 sleepten we de eretitel ‘student-ondernemer van het jaar’ in de wacht. Het voelde alsof we goed op weg waren om van ons verhaal een succes te maken”, zegt Jorgo.

Engels reclamebureau

Al snel bleek dat het ijs van Nicolas en Jorgo ook op festivals en bij de horeca aansloeg. Ook het grote publiek lustte de combinatie van ijs met alcohol en exotische flavours wel. Hoe sympathiek hun oorspronkelijke kleinschaligheid ook was, het werd tijd om bepaalde zaken uit te besteden en te professionaliseren. “We hebben een voedingsdeskundige en een ijsproducent bij ons verhaal betrokken, zodat we ons product konden verfijnen en in grotere volumes op de markt konden brengen. In die periode hebben we ook een Engels reclamebureau onder de arm genomen om ons product te branden. Zij bedachten voor ons de naam LiQ. LiQ staat voor ‘Half the sugar. Double the punch’. Ons ijs bevat 50% minder suiker. Onze verpakking is 100% bioafbreekbaar.”

Wat is de missie van LiQ? “Jou met flavours zoals onze Amaretto Cookie Crush, Limoncello Raspberry Ripple of Irish Coffee Crumble een zalige, niet te evenaren dessertervaring bezorgen. Het woord ‘dessert’ is trouwens belangrijker dan ‘alcohol’. Het gaat ons niet om de alcohol op zich. Wel om met sterke drank een ‘finishing touch’ aan het ijs te geven.”

Vandaag wordt LiQ verdeeld in zo’n 260 winkels van Carrefour en Delhaize. De eerste contacten voor distributie in het buitenland zijn alvast gelegd. “Het ziet ernaar uit dat Frankrijk en Engeland interesse hebben”, klinkt het.

Tips voor jonge ondernemers

Het team van Nicolas en Jorgo bestaat ondertussen uit vier vaste medewerkers. Nicolas staat in voor de sales, samen met een accountmanager. Jorgo is verantwoordelijk voor de marketing en het financiële luik. Naast hem staat een brand manager. Samen vormen ze een klein ‘power team’ dat gebeten is om van LiQ een merk te maken dat wereldwijd scoort. Ze zijn ook op zoek naar een medewerker die zich kan focussen op hun groeiverhaal in het buitenland. Nicolas en Jorgo overlopen een paar tips voor succesvol ondernemen:

  • Je motivatie is de sleutel tot je succes. Weet waarvoor je wil gaan.
  • Behoud je focus, ook tijdens de moeilijke momenten.
  • Wil niet alles zelf doen. Besteed tijdig uit.
  • Omring je met mature ondernemers. Luister naar hun raad. Zij kennen de valkuilen.
  • Besef dat de juiste expertise je zaak groter kan maken.
  • Vraag je bij elke belangrijke beslissing af: biedt dit een meerwaarde aan m’n bedrijf?
  • Vergeet niet dat bij groei ook een grotere verantwoordelijkheid hoort.
  • Beleef fun aan wat je doet.

(nd)

1 juli 2019
Anderen bekeken ook