Thuiswerken
Vorige

1 van 283

Volgende
Volgend artikel:

De 5 grote trends van werken in 2025 ... én in de toekomst

'Thuiswerkers zitten niet te niksen'

"De sociale controle verdwijnt niet, integendeel. Thuiswerkers sturen vaak al heel vroeg e-mails om te bewijzen dat ze aan het werk zijn" (Frédéric Souchon, senior manager PwC)
De helft van de Belgen zou het liefst minstens een dag per week van thuis uit werken. Slechts vijftien procent doet dat ook. Dat blijkt uit een rondvraag van Jobat bij 5.700 werkende Belgen.
thuiswerk
"De sociale controle verdwijnt niet, integendeel. Thuiswerkers sturen vaak al heel vroeg e-mails om te bewijzen dat ze aan het werk zijn" (Frédéric Souchon, senior manager PwC)

Op donderdag 28 oktober 2010 lanceerden vier werkgevers het idee van een ‘Nationale Thuiswerkdag’. Meer dan 2.200 werknemers gaven op de begeleidende website te kennen dat zie die dag thuis zouden werken. Een bescheiden resultaat dat de organisatoren in 2011 graag willen vertienvoudigen. Want thuiswerk mag dan in de lift zitten, er is nog een lange weg te gaan.

1 op 5 doet aan thuiswerk

Uit een onderzoek van Jobat bij 5.700 werkende Belgen blijkt dat een op de vijf werknemers minstens een keer per maand thuiswerkt. Een kleine 15 procent doet dat wekelijks. Daarmee is de trend gezet, maar zijn we nog ver verwijderd van wat werknemers echt willen. Zeven op de tien zouden meer dan een dag per maand willen thuiswerken, meer dan de helft minstens één keer per week.

"Wie al regelmatig thuiswerkt, staat er zelfs nog positiever tegenover", zegt Frédéric Souchon, senior manager bij PwC en betrokken bij de organisatie van de Nationale Thuiswerkdag. "Zij hebben ondervonden dat het efficiënt is en dat het de goede contacten met de collega’s niet in de weg hoeft te staan."

Een teer punt. Maar liefst acht op de tien bevraagde werknemers vindt minder sociaal contact met de collega’s het grootste nadeel van thuiswerk. Niet onlogisch, geeft Peter De Bley, hr-partner bij PwC, toe. "De dagelijkse gesprekken aan de koffiemachine mis je als je thuis zit. Bedrijven moeten alternatieven bedenken om de goede relaties tussen collega’s, maar ook tussen thuiswerkende werknemers en het bedrijf, te verzekeren. Dat kan via netwerken en online chat-tools, maar ook door iedere maand een drink te geven.

Onbekend, onbemind

Of werknemers thuiswerken, hangt grotendeels af van werkgever. Stimuleert die het thuiswerken, dan werkt 60 procent van de werknemers minstens een dag per week thuis. Is thuiswerk wel toegestaan, maar wordt het niet expliciet gestimuleerd, werkt nog maar 27 procent minstens een dag per week thuis.

Enigszins verontrustend is dat bijna een op de twee werknemers (47 procent) zegt dat zijn werkgever thuiswerk radicaal afwijst. Onbekend maakt onbemind, meent De Bley. "Werkgevers zijn nog onvoldoende vertrouwd met het concept en vooral met de voordelen van thuiswerk. Als een bedrijf thuiswerk eenmaal introduceert, verdwijnt die negatieve perceptie snel", vult Souchon aan. "Vaak omdat men de productiviteit ziet toenemen."

Vertrouwen

Toch kan thuiswerk pas slagen als er vertrouwen is. De Bley: "Voor een leidinggevende die het gewoon is om dichtbij zijn mensen te zitten, kan het een grote stap zijn om hen plots thuis te laten werken. De afstand wordt groter, waardoor het lijkt alsof hij de zaken minder kan controleren."

Daarom vraagt thuiswerk om een andere manier van managen. "Resultaten en output worden belangrijke criteria," aldus De Bley, "en wat zo mogelijk nog belangrijker wordt, is het geven van feedback."

Zelfcontrole

De vrees dat werknemers minder zouden werken als ze thuis aan de slag zijn, vinden zowel Souchon als De Bley ongegrond. "Een digitale werkomgeving maakt het perfect mogelijk om de resultaten van thuiswerkers op te volgen. Je kan perfect tellen hoeveel calls er binnenkomen bij een thuiswerkende helpdeskmedewerker en hoeveel problemen er worden opgelost."

Volgens Souchon zorgt thuiswerk zelfs voor meer zelfcontrole. "Werknemers zitten thuis heus niet te niksen. Studies wijzen zelfs uit dat wie thuis werkt, vaak beter presteert. Thuiswerkers willen tonen dat ze het vertrouwen van de werkgever waard zijn. Soms beginnen ze al heel vroeg e-mails te sturen of gaan ze die veel sneller beantwoorden, om toch maar te laten zien dat ze aan het werk zijn. Het is niet omdat je thuis werkt, dat de sociale controle verdwijnt."

(mo)  

28 oktober 2010

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook