Wat met jouw ‘recht van deconnectie’ in de praktijk?
Sinds 1 april 2023 hebben werknemers het recht om onbereikbaar te zijn na hun werktijd. Een goede zaak volgens zo’n drie op de vier werknemers.
De work-lifebalance: een modern woord, dat te pas en te onpas uit onze mond rolt. Maar wat houdt dat nu exact in? Wanneer we het hebben over de vervlechting tussen werk en privé, bedoelen we de mate waarin onze job ons privéleven binnensluipt.
En omgekeerd, want er worden steeds vaker privézaken afgehandeld tijdens de werkuren. Vooral bij telewerkers. Een afspraak plannen bij de tandarts, de kinderen afhalen op school of een achterstallige energiefactuur betalen tussen twee meetings door: dat tweerichtingsverkeer brengt de work-lifebalance opnieuw in evenwicht.
Is jouw werk-privéleven in balans? Doe de test!
Randstad Research voerde in 2008 en 2014 een onderzoek uit naar die samenloop van werk- en privésfeer. De bevraagde werknemers gaven toen een vervlechtingsscore – waarbij 1 stond voor ‘helemaal geen vervlechting’ en 10 voor ‘totale vervlechting’ – aan hun persoonlijke werk-privé-ervaring. Wat bleek? In die zes jaar tijd steeg de score van 4 naar 4.4, wat wijst op een toenemende mate van vervlechting. Die was trouwens het hoogst bij bedienden en kaderleden.
De pandemie – en de daaruit voortvloeiende thuiswerkgewoonte, die toenam van 25% in 2014 naar 44% in 2023 – vroeg om een nieuw onderzoek. 2.000 Belgen werden daarvoor ondervraagd. De uitkomst verrast niet: zoals verwacht is de overlap van werk en privé in 2023 nóg groter geworden. Al is die niet zo opvallend als eerst gedacht.
De gemiddelde vervlechtingsscore steeg ‘slechts’ met 0.3 punten ten opzichte van de vorige peiling, waardoor die nu strandt op 4.7. Het aandeel van de niet-thuiswerkers trekt het gemiddelde wat naar beneden. Zij gaven namelijk een score van 4.3, thuiswerkers een 5.3.
E-GIDS: Thuiswerken op een productieve én gezonde manier
Vergis je niet: meer vervlechting hoeft niet noodzakelijk te betekenen dat werknemers minder tevreden zijn in hun job. Integendeel, de gemiddelde tevredenheidsscore steeg van een 6.8 naar 7. Thuiswerkers gaven zelfs een 7.3!
Hoe dat komt? Twee op drie werknemers geeft toe zich weleens bezig te houden met privézaken tijdens de kantooruren, waardoor die uurtjes avond-, weekend- of vakantiewerk worden gelijkgesteld. Meetings afwisselen met de huishoudelijke was en plas, blijkt dus een goede combinatie.
Ben jij nog blij met je huidige job? Doe de test!
Ook het recht op deconnectie draagt bij aan die positieve tevredenheidsscore. Steeds meer werkgevers staan tolerant tegenover onbereikbaarheid in de vrije tijd. 19% van de bedrijven geeft expliciet aan dat er niet verwacht wordt dat werknemers na hun uren ter beschikking staan. Soms moedigen ze een periode van volledige deconnectie zelfs aan.
Het positieve effect van out-of-office-tijd op het welbevinden en de werkdruk raakt dan ook steeds meer ingeburgerd in het werkveld. Een evolutie in de goede richting, al is er toch nog steeds heel wat werk aan de winkel.
Lees ook: Wat met jouw ‘recht van deconnectie’ in de praktijk?
(ZINNIG) - Bronnen: Randstad en ZigZagHR
10 november 2023Sinds 1 april 2023 hebben werknemers het recht om onbereikbaar te zijn na hun werktijd. Een goede zaak volgens zo’n drie op de vier werknemers.
Meer dan 3 jaar na het uitbreken van de pandemie willen we niet meer terug naar het 100% kantoorregime van toen. En toch zien we een kleine kentering...
Welk type werknemer ben jij: een 'segmentator' of eerder een 'integrator'? Doe de test!
Minder woon-werkverkeer en een flexibelere tijdsplanning. Thuiswerken heeft zo z’n voordelen. Al is er vanzelfsprekend ook een keerzijde van de medaille...
Sinds 1 april 2023 moet jij je als werknemer niet langer verantwoorden wanneer je na de werkuren niet meteen antwoordt op een mail of bericht van je werkgever.
Hoe zit dat ook alweer met die regels en afspraken van telewerk? Wij namen polshoogte bij een juridisch expert die je wegwijs maakt in wat mag, en wat niet.
Vroeger vanzelfsprekend, vandaag niet meer... Deconnectie van het werk in je vrije tijd vereist een inspanning in het digitale tijdperk. 5 tips!
Niet elke collega vindt het fijn om na de werkuren gemaild of gebeld te worden. En dat heeft veel te maken met iemands persoonlijkheid.
Voor heel wat werknemers is hybride werken het beste wat hen ooit kon overkomen... Wat zeggen de cijfers precies?