Thuiswerken, de addertjes onder het gras
Thuiswerken maakt opgang, gestuwd door het verlangen van bedrijven om aantrekkelijke werkgevers te zijn. Maar schuilen er geen addertjes onder het gras?
Een op vier Belgische HR-managers zegt dat thuiswerken en telewerken de afgelopen drie jaar is toegenomen. Toch is deze stijging niet merkbaar in alle bedrijven: 29% spreekt zelfs van een daling. Dat blijk uit onderzoek van Robert Half, een gespecialiseerd rekruteringsbedrijf.
Meer productiviteit en meer creativiteit worden door respectievelijk 55% en 44% van de Belgische HR-managers aangehaald als de mogelijke positieve gevolgen van flexibele werktijden en thuiswerken.
Minder communicatie (41%) en minder de mogelijkheid hebben om leiding te geven (36%), zijn dan weer de voornaamste negatieve gevolgen van flexibele werktijden en thuiswerken.
Dat blijkt uit een onderzoek bij 200 Belgische HR-managers. Zij kregen de volgende vraag voorgeschoteld: “Wat zou het effect zijn indien u aan uw werknemers meer flexibele werktijden en thuiswerken zou toelaten?”
“De flexibele organisatie van de werktijd en -plaats biedt voordelen aan zowel werknemer als werkgever”, aldus Frédérique Bruggeman, Managing Director van Robert Half Belux. “Dergelijke arbeidsmodellen bevorderen de balans tussen werk en privé voor de werknemer en hebben ook een positieve invloed op de prestaties en de productiviteit van het personeel. Medewerkers die tevreden zijn over hun job en de werkomstandigheden zijn doorgaans productiever en blijven langer trouw aan een bedrijf. Bedrijven versterken zo dus hun aanwervings- en retentiebeleid, alsook hun inspanning in het kader van ‘employer branding’.”
Effect van meer flexibele werktijden en thuiswerken volgens de Belgische HR-managers:
Stijging | Daling | Geen verandering | |
---|---|---|---|
Productiviteit | 55% | 20% | 26% |
Creativiteit | 44% | 27% | 29% |
Communicatie | 32% | 41% | 28% |
Samenwerking | 34% | 35% | 32% |
Mogelijkheid om leiding te geven | 30% | 36% | 34% |
Bron: Robert Half – onderzoek bij 200 Belgische HR-managers.
Hoewel meer en meer bedrijven glijdende werkuren invoeren, blijft er bijkomende behoefte bij werknemers bestaan.
De Randstad arbeidsmarktstudie 2015 geeft hier een zeer goed beeld van. Voor iets meer dan de helft van alle werknemers (58%) staat het invoeren van glijdende werkuren nog steeds op één om een betere combinatie tussen werk en privé mogelijk te maken.
Thuiswerk komt op de tweede plaats en het beperken van de workload op drie.
De helft van de werknemers (56%) pleit om thuis te kunnen werken tijdens de werkuren en 49% zegt behoefte te hebben aan meer werkmiddelen om thuis te kunnen werken. Dat blijkt uit de arbeidsmarktstudie van Randstad bij 1.895 bedienden en kaderleden.
De vervlechting van werk en privé betekent niet alleen dat werknemers in de privésfeer aan het werk zijn, maar ook dat er op het werk en tijdens de kantooruren privézaken worden gedaan. Dit aspect wordt in onderzoek zelden belicht.
Er werken vandaag iets meer mensen buiten de kantooruren in de privésfeer dan vroeger. Het gaat om ongeveer de helft (52%) van alle werknemers. Daartegenover staat dat 67% af en toe privézaken op het werk regelt. Met andere woorden: er zijn dus duidelijk meer mensen die op het werk privézaken regelen dan dat ze in de privésfeer zaken voor het werk doen. Dit cijfer (67%) is nagenoeg onveranderd gebleven tegenover 2008.
Er wordt vandaag wel iets meer buiten de werkuren in de privésfeer gewerkt dan 6 jaar geleden. Niet tijdens de werkweek, maar wel meer in het weekend en de vakanties. Deze vaststelling strookt met de perceptie dat werk en privé meer door elkaar lopen dan vroeger, en dat de combinatie werk-privé tegenwoordig iets minder vlot loopt.
Het werken in de privésfeer buiten de werkuren gebeurt uiteraard vooral thuis. Maar ook elders wordt er gewerkt. Een kwart van de werknemers die meer dan 1 uur per week in de privésfeer werkt, geeft aan ook op andere plaatsen te werken.
Als er wordt gewerkt in de privésfeer buiten de kantooruren, om welk werk gaat het dan? In 60% van de gevallen komen alle taken in aanmerking, in de overige 40% enkel specifieke taken.
Net zoals zes jaar geleden staat het nakijken van e-mail op nummer één. Dit aandeel stijgt zelfs nog van 65 naar 73%. Ook informatie opzoeken op het internet zit in de lift tegenover 2008 (van 45 naar 50%). Rapporten, memo’s en presentaties maken, wordt proportioneel minder gedaan. Houden we ook rekening met de tijd die aan bepaalde taken wordt besteed, dan wint het behandelen van e-mails nog aan belang. Liefst 34 % van de tijd wordt besteed aan het lezen en beantwoorden van e-mails. Een stijging van 10 procentpunten ten opzichte van 6 jaar geleden.
De redenen waarom men buiten de kantooruren werkt in de privésfeer zijn niet echt gewijzigd de voorbije 6 jaar.
De belangrijkste reden is meteen een belangrijk argument voor thuis- of telewerk: de rust. Rust die men blijkbaar op kantoor niet kan vinden. Dat was 6 jaar geleden ook al zo.
Daarna volgen, net zoals in de vorige Randstad studie, het tekort aan tijd en het altijd met alles bij willen zijn.
Samengevat kunnen we spreken van een duale realiteit. Het werken in de privésfeer buiten de kantooruren wordt zowel positief als negatief geduid. Heel wat werknemers zien het als iets wat hen door het bedrijf wordt opgelegd (omdat ze tijd te kort hebben of omdat ze zich ertoe verplicht voelen). Een minstens even grote groep doet het uit inhoudelijke betrokkenheid met de job en het bedrijf, en uit bevlogenheid.
39% vindt het storend tot heel storend om thuis of in de privésfeer te werken buiten de kantooruren. Een duidelijke meerderheid (61%) vindt dit niet erg of helemaal niet storend. Deze cijfers liggen in de lijn van de resultaten 6 jaar geleden.
(mr)
17 juli 2015Thuiswerken maakt opgang, gestuwd door het verlangen van bedrijven om aantrekkelijke werkgevers te zijn. Maar schuilen er geen addertjes onder het gras?
Wie van thuis uit kan werken, lijkt een luizenleventje te leiden. Toch vereist dit een aantal vaardigheden en aardig wat discipline. Experts geven 5 uiterst praktische tips.
Thuiswerken is vandaag de dag de normaalste zaak van de wereld. Zit jij aan de keukentafel of heb je een aparte werkruimte? Hoe organiseer je alles best?
Als ik mijn bureau gebruik voor het werk, mag ik deze dan volledig afschrijven? En geldt deze regeling ook voor tweedehands gekochte meubelen?
Om een goede balans te vinden tussen werk en privé geven ouders de voorkeur aan thuiswerk.Hierdoor kunnen ze voor de kinderen zorgen en bijverdienen.
Thuiswerken heeft veel voordelen voor jezelf én de maatschappij, bv. minder tijdverlies. Toch krijgt een thuiswerker af te rekenen met wat vooroordelen.
Een toffe werksfeer is bepalend voor je werkgeluk. Unilin Group heeft dat goed begrepen en zorgt ervoor dat medewerkers zich goed voelen.
Op 30 mei 2024 organiseert Jobat haar jobbeurs in de Trixxo Arena in Hasselt. Tientallen werkgevers en talloze jobs geven er present. Wie tref je er zoal?
De hard en soft skills, die kennen we al. Maar intussen zijn ook de mad skills aan een opmars bezig. Een trend die uit Silicon Valley komt overwaaien...