Weinig steden en gemeenten hebben eigen personeelsbeleid
Hoewel Vlaamse steden en gemeenten een beleid kunnen uitwerken voor personeelsaangelegenheden, doen de meesten beroep op een voorbeeldstatuut.
In Gent is de interesse voor een job bij de stad het afgelopen jaar spectaculair toegenomen. ‘Ten opzichte van 2010 vertonen de statistieken voor 2011 een stijging met maar liefst 25 procent’, klinkt het bij Amélie Malaise van de Gentse dienst voor rekrutering en selectie. Maar liefst 8.669 kandidaten solliciteerden voor openstaande vacatures of schreven zich in op het sollicitantenbestand.
De Oost-Vlaamse provinciehoofdstad heeft momenteel 162 jobs te verdelen. Om de juiste kandidaat op de juiste plaats te krijgen, hanteert de stad een praktijkgerichte aanpak. ‘We proberen zoveel mogelijk te werken met proeven op maat van de vacante job. Kandidaat-projectleiders wordt bijvoorbeeld gevraagd om een plan van aanpak op te stellen, maar evengoed wordt aan kandidaat-tuiniers gevraagd om een boompje te planten. Het grote aantal kandidaten brengt met zich mee dat sommige selectieprocedures over enige tijd zijn gespreid’, zegt Malaise.
Om de stroom aan documenten die met een dergelijk aantal sollicitaties gepaard gaat, vlotter langs de bevoegde diensten te laten lopen, doet de stad nu beroep op een nieuw systeem. Het Oost-Vlaamse informaticabedrijf Into It ontwierp een handtekenplatform, waardoor de toestroom aan documenten die de vele sollicitaties met zich meebrengen, sneller elektronisch ondertekend kan worden.
‘De nieuwe applicatie maakt het mogelijk om meerdere documenten tegelijk te tekenen met de elektronische identiteitskaart. Op die manier wordt de afhandeling van sollicitatieprocedures gevoelig versneld, zeker als het om documenten gaat die door verschillende mensen getekend moeten worden’, klinkt het bij ontwerper Michallis Pashidis.
Ook Jobpunt Vlaanderen bevestigt dat jobs bij de overheid in crisistijd populair blijven. Het algemene beeld is echter redelijk stabiel, het aantal sollicitanten vertoont geen wilde schommelingen.
Knelpuntvacatures krijgt ook de overheid overigens maar moeilijk ingevuld, weet stafmedewerkster Silke Verheyen. ‘Een voorbeeld hiervan zijn de ingenieurs, die binnen de overheid vaak de kans krijgen om aan projecten met een grote maatschappelijke impact te werken. Ondanks de goede startlonen stellen we vast dat deze vacatures niet makkelijk kunnen worden ingevuld.’
Het aantal personeelsleden in de lokale besturen in de drie Gewesten blijft in stijgende lijn gaan, zo blijkt uit cijfermateriaal van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid van de Provinciale en Plaatselijke Overheidsdiensten (RSZPPO).
‘Sinds 1972 is het aantal werknemers bij de lokale besturen steeds toegenomen’, zegt Marijke De Lange, stafmedewerker personeelsbeleid gemeenten van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). ‘Het aantal statutaire ambtenaren bleef gelijk, vooral het aandeel van de contractuelen nam toe.’
De Lange ziet enkele evoluties waarmee beleidsmakers op de korte termijn aan de slag moeten. ‘De tewerkstelling bij de lokale overheden is aanbeland op een scharniermoment. De vergrijzing slaat toe in het werknemersbestand van steden en gemeenten. Heel wat statutaire medewerkers gaan op pensioen of zullen dat in de komende jaren doen. De vraag is: gaan we die vervangen door statutaire of contractuele medewerkers?’
Die vraag heeft zowel voor de betrokken werknemer als voor het lokale bestuur enkele langetermijngevolgen. ‘Een contractueel aangesteld personeelslid heeft een merkelijk lager pensioen dan een statutaire collega’, zegt De Lange. ‘De financiële last van dat pensioen weegt zwaar door op de begroting van kleine gemeenten.’
Het jobaanbod groeit en op het eerste zicht mangelt het niet aan kandidaten om die vacatures ingevuld te krijgen. Toch ziet De Lange een probleem. ‘Er is een spanningsveld tussen de beschikbare kandidaten en de strenge aanwervingseisen die worden opgelegd vanuit de Vlaamse en federale overheid. Er is een grote reserve aan kandidaten die op zich valabel zijn, maar niet aan die strenge voorwaarden voldoen. Een hervorming dringt zich dan ook op.’
(ml)
9 oktober 2012Hoewel Vlaamse steden en gemeenten een beleid kunnen uitwerken voor personeelsaangelegenheden, doen de meesten beroep op een voorbeeldstatuut.
Jos Budenaers werkt sinds november 2009 als contractueel gemeentearbeider bij de stad Sint-Truiden. Jobat vroeg hem hoeveel hij verdient.
‘Binnen de overheid verdienen managers maximaal 180.000 euro, een groot verschil met wat de managers van overheidsbedrijven kunnen verdienen’ (Hendrik Bogaert, staatssecretaris voor Ambtenarenzaken en Modernisering van de Openbare diensten)
Medewerkers van de Vlaamse overheid krijgen jaarlijks de kans om via een vragenlijst hun leidinggevenden anoniem te evalueren.
Interimwerk is in België nog steeds niet toegelaten in overheidsdiensten. Nochtans is dit in het vooruitzicht gesteld in het regeerakkoord ...
De meeste ingenieurs verdienen goed hun brood. Natuurlijk zijn er flinke verschillen naargelang de plaats van tewerkstelling, het aantal jaren ervaring enz...
Autobouwer BMW experimenteert in z’n Amerikaanse vestiging met het gebruik van AI en mensachtige robots in het productieproces. Goeie zaak of niet?
Collegialiteit troef bij het Wit-Gele Kruis. Zo ervaren ook medewerker klantenbeheer Yara Haerinck (22) en thuisverpleegkundige Katrien Mostrey (59).
Wanneer de berg werk te groot is of wanneer de verwachtingen van je baas onrealistisch zijn, is het tijd om actie te ondernemen. Zo pak je het aan.