Jongeren tevreden, bazen iets minder
Jobat ontdekte in zijn jongerenenquête dat jonge starters zichzelf opvallend goede puntengeven , en dat op de meest uiteenlopende domeinen.
Een goed loon volstaat niet om iemand tevreden te houden. Ook zaken zoals werkmateriaal, collega’s en jobzekerheid spelen een rol. Maar met tevreden werknemers alleen, springt een bedrijf niet ver.
Waar het echt om gaat, is engagement, de overtreffende trap van tevredenheid. “Tevredenheid is slechts de basis om verder te kunnen werken aan engagement”, aldus Luc Dekeyser van SD Worx. “Gedrevenheid en diep engagement verkrijg je door de inhoud van jobs boeiender te maken, de zelfregulering van een functie te verhogen, carrièregroei mogelijk te maken, een gedragen cultuur en missie uit te stralen, waardering uit te spreken en de nodige ondersteuning te bieden aan je medewerkers.”
Uit onderzoek van SD Worx blijkt dat in een gemiddelde organisatie 22 % van de medewerkers ontevreden is, 61 % tevreden en 17 % geëngageerd. “Met elk procentje dat je kan verschuiven van ontevreden naar tevreden, en van tevreden naar geëngageerd gaat een organisatie vooruit”, legt Koen De Valck, managing consultant van SD Worx uit. “Streven naar 100 % geëngageerde medewerkers is echter niet realistisch.”
Waarin verschillen geëngageerde medewerkers van anderen? “De passie waarmee zij hun werk doen en de energie die ze erin steken, dat is het grote verschil”, weet Lorenzo Andolfi, hr-adviseur van SD Worx. “Geëngageerde werknemers nemen initiatief en verantwoordelijkheid op. Ze hebben een intrinsieke motivatie: hun job zelf. Geëngageerde werknemers zijn niet bang om te werken, ze zetten sterke prestaties neer. Vooral de kwaliteit van hun werk is hoog. Geëngageerde medewerkers zijn ook loyaal tegenover hun organisatie. Ze kunnen zich vinden in de cultuur en de waarden van de organisatie en zijn de beste ambassadeurs, zowel intern als extern. Een geëngageerde medewerker is daarom geen workaholic. Overdreven overwerken heeft ook geen duurzaam effect.”
Enkele cijfers uit onderzoeken van SD Worx tonen duidelijk aan dat geëngageerde werknemers het verschil maken binnen een organisatie.
“Heel wat organisaties zijn sterk gefocust op zichzelf en op het verhogen van hun winst. Dat wreekt zich op lange termijn, denk maar aan de bankencrisis”, vertelt Lorenzo Andolfi. “Met een engagementbeleid leg je – behalve op de winst – heel sterk de nadruk op de medewerkers.”
“Het gaat om een cultuurwijziging in een bedrijf. Die komt er niet van vandaag op morgen”, vult Koen De Valck aan.
“Vertrekken van de basis dus, van de kracht van het eigen personeel. Dat gebeurt blijkbaar het meest in innovatieve organisaties: daarin is 22 % van de medewerkers geëngageerd, tegenover maar 3 % in klassieke bedrijven. Diezelfde graad van engagement vinden we ook bij organisaties met een goed imago en reputatie.”
Bovendien stralen geëngageerde medewerkers ook af op de klanten. “De geëngageerde medewerker biedt een meerwaarde voor de klanten, waardoor de klanten ook zelf geëngageerd raken. Ze gaan dezelfde eigenschappen vertonen: ze blijven loyaal aan de organisatie en worden ambassadeurs van het bedrijf”, stellen Lorenzo Andolfi en Koen De Valck.
(mr)
20 januari 2012Jobat ontdekte in zijn jongerenenquête dat jonge starters zichzelf opvallend goede puntengeven , en dat op de meest uiteenlopende domeinen.
Meer dan de helft van de werkende jongeren (20-26 jaar) is tevreden met zijn job en wil die graag blijven beoefenen, zo blijkt uit een onderzoek van Jobat.
Nu de laatste zomerzon verdwenen is, is het al werken wat de klok slaat. De grote vakantie is definitief achter de rug. Maar: werk maakt ons gelukkiger.
Geluk en succes gaan meestal hand in hand. Wie veel succes heeft, put daar veel voldoening en bijgevolg geluk uit. Daarom: 6 tips met garantie op succes!
Een werknemer op de drie ontevreden te zijn over hun baas. Dit blijkt uit een onderzoek van Securex, specialist inzake personeelsbeheer.
Bijna de helft van de bevraagde werknemers in de Jobat Salary Survey vindt dat hij te weinig verdient voor wat hij presteert.
Soms is de krapte op de arbeidsmarkt zo groot dat werkgevers hun kandidaten zelf met de taxi komen halen voor hun sollicitatiegesprek...
De traditionele werkdag, met werkuren van pakweg negen uur ‘s ochtends tot vijf uur ‘s avonds, heeft zijn beste tijd gehad.
In de extralegale voordelen waar de Belg op kan rekenen, zindert het corona-effect nog na. Terwijl de tussenkomst in kosten voor woon-werkverkeer afneemt.