Hoe je bij thuiswerk (nóg) beter concentreren?
De voordelen van telewerk zijn legio, maar toegegeven: het is is soms weleens nefast voor de concentratie. Daarom deze tips!
Gestoord worden door collega’s die op het foute moment een praatje komen slaan, rinkelende telefoons, ratelende kopieermachines, printers die aanslaan en bakken papier uitspuwen, een paar collega’s die midden op de werkvloer een verhitte discussie voeren...
Heel herkenbaar, ook voor slow working trainer Heidi Does: “Ik ontmoet regelmatig professionals die worstelen met zichzelf doordat ze te vaak afgeleid worden op hun werk.”
“Het is heel lastig om in zo’n omgeving je aandacht bij je werk te houden. Voor je het goed en wel doorhebt, is je aandacht bij iets anders dan de taak die voor je ligt. Daardoor ben je helemaal niet zo productief als je graag zou willen”, aldus Heidi Does.
Dat is normaal. Elke taak vraagt namelijk een zekere opstart- en doorlooptijd. Je werkt je in, zoekt dingen op, leest, maakt notities... En dan is daar plotseling het venijnige tikken van regen op het raam, waardoor je opkijkt van je werk. Of staat er ineens een collega aan je bureau uitgebreid verslag te doen van zijn cursus vogelspotten in het Zwin. Zulke onderbrekingen, in welke vorm dan ook, halen je aandacht weg van waar je mee bezig bent.
“Wist je dat het daarna wel 10 minuten kan duren voor je weer gefocust bent en terug ‘in’ je werk zit? Kan je je voorstellen hoeveel kostbare tijd je zo verliest? Uit cijfers van HRPraktijk.nl blijkt dat dit oploopt tot wel 24 werkdagen over een heel jaar!”
Kan je zelf iets doen om de stoorzenders op je werk te elimineren? Uiteraard zou je leidinggevende meer kunnen ondernemen om te zorgen voor een meer prikkelarme werkomgeving. En dat vervelende kliekje collega’s dat zich niets aantrekt van de informele regels op het werk mag ook wel eens op de vingers getikt worden.
Maar als je op anderen moet rekenen, kan het ook (te) lang duren. “Als ik naar mezelf kijk, weet ik heel goed dat triggers van buitenaf maar voor een deel de oorzaak zijn van mijn gebrek aan aandacht”, merkt slow working trainer Heidi Does. “Het zijn net zo goed triggers van binnenin mezelf die ervoor zorgen dat ik sneller dan anders afgeleid raak.”
“Bijvoorbeeld als ik ’s avonds te lang achter de computer heb gezeten, slaap ik minder goed en ben ik de volgende dag sneller moe. Dan hoef ik maar tegen één lastige of saaie taak aan te lopen en hup, ik ga al een tas koffie halen. Of ik ga een praatje slaan met een collega. Eventjes maar… Met die ‘rommelige’ aandacht krijg ik een pak minder werk af.”
Hoe snel ben jij afgeleid op je werk?
Heb jij het idee dat het vooral triggers van buitenaf zijn (pratende collega’s, rinkelende telefoons, ratelende kopieermachines, …) die je aandacht kapen en je van je werk houden?
(mr) - Bron: Doesmindful.nl & HRPraktijk.nl
16 november 2018Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De voordelen van telewerk zijn legio, maar toegegeven: het is is soms weleens nefast voor de concentratie. Daarom deze tips!
Concentratieproblemen op het werk? Maak eens tijd voor een wandeling in een groene omgeving.
Wie op het werk de kans krijgt om af en toe online videogames te spelen, werkt over het algemeen geconcentreerder, creatiever en productiever.
Je gedachte wordt onderbroken door een collega die iets komt vragen. Je telefoon rinkelt en je werk wordt gestopt. Hoe versla je die Cognitus interruptus?
Check jij tijdens het werk ook elke 10 minuten je Facebook? Dan is hier de oplossing: 7 tools om niet afgeleid te geraken van je werk. Heel handig, zeker bij telewerk.
In de huidige, vluchtige maatschappij is het niet altijd makkelijk om je focus te houden. Hoe de controle en het overzicht niet te verliezen?
Hoe komt het nu eigenlijk dat kantoorgeluiden de ene helemaal niet storen, en de andere er simpelweg woest van wordt?
We laten ons snel afleiden door prikkels. Terwijl we een stuk efficiënter werken als we ons kunnen concentreren. Dus: hoe houden we onze concentratie vast?
Wat werkgevers van medewerkers verwachten verandert voortdurend. Niet iedereen heeft de boodschap begrepen. De volgende fouten kosten werknemers hun job …