Professionele digitale communicatie: de etiquetteregels
Digitaal is het nieuwe normaal en dat geldt ook voor de professionele communicatie. Wat zijn de etiquetteregels en hoe houden we het zakelijk en efficiënt?
Dat gen Z heel anders met technologie omgaat dan een babyboomer is oud nieuws. Gen Z groeide op met een smartphone, millennials leerden het in hun late tienerjaren kennen en babyboomers moesten bijna op ICT-les om bij te blijven.
Wat opvalt uit onderzoek van Robert Walters: de jongere generaties maken het zichzelf graag makkelijk en kiezen voor digitale communicatie in plaats van face to face of bellen.
Uit het onderzoek van de recruitment specialist blijkt dat 59% van de jonge werknemers e-mails en instant messaging verkiezen boven telefoongesprekken. Bijna 50% geeft toe dat ze zich niet op hun gemak voelen bij het voeren van professionele telefoongesprekken. En slechts 16% van deze jonge doelgroep vindt de telefoon gebruiken een efficiënte manier om te communiceren.
De voorkeur om via geschreven woorden te communiceren, vertaalt zich dus in een soort van telefoonangst. De schrik om – zonder aankondiging – een telefoontje te krijgen. Extra eng? Een onbekend nummer...
Oudere generaties zoals generatie X en de babyboomgeneratie blijven uit gewoonte vaak hangen in de directe, interpersoonlijke communicatie. En niet alleen uit gewoonte: bijna de helft van de deelnemers vindt dat minder telefoontjes en vergaderingen de zakelijke relaties in het gedrang kunnen brengen. Ze hechten veel waarde aan die persoonlijke toets en verwachten dat ook van anderen. Je voelt het: een generatiekloof. Een clash op de werkvloer die zorgt voor andere verwachtingen en voorkeuren.
Bang om te bellen? 7 tips om dat te fixen
De ideale werknemer bestaat niet. Sommige mensen zouden beter wat meer opsteken van de digital natives als het aankomt op digitale vaardigheden en communicatie. Anderzijds nemen jongere generaties best een voorbeeld aan anciens om zinvolle sociale interactie te creëren met hun collega’s en klanten. Al kunnen we de verschuiving naar meer digitale communicatie natuurlijk niet negeren en zal telefoonangst voor veel werknemers realiteit blijven.
Symptomen van die angst? Stress, misselijkheid, een verhoogde hartslag, concentratieproblemen... Een beetje zoals een mondeling examen dus. Zouden de jonkies het daarom zo moeilijk hebben met telefoneren? De examens zitten nog vers in hun geheugen...
Lees ook: Hoe 4 generaties met goesting laten samenwerken?
Maar waar komt het nu net vandaan? De oorzaken zijn persoonsafhankelijk en misschien minder generationeel dan we denken. Heb je het gevoel dat je de ontvanger van het gesprek gaat irriteren of lastigvallen? Ervaar je angst om zélf opgebeld te worden? Of ben je onzeker en bang om te falen? Voor veel mensen gaat het ook over het ontbreken van visuele signalen die we normaal gesproken wél gebruiken om te communiceren.
Via de telefoon missen we non-verbale communicatie zoals lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen die kunnen helpen bij het interpreteren van de boodschap van de spreker. Het komt dus bij alle leeftijden voor, maar wie al langer in dienst is, heeft tijd gehad om aan deze vaardigheden te werken. De angst zal bij de jongere generaties dus net iets vaker voorkomen.
Extra: 5 tips om beter te communiceren op de werkvloer
Enkele concrete dingen die je kan doen om de zogenaamde telefoonangst te bedwingen?
1. Oefen. Het klinkt misschien raar, maar je kan gerust oefenen op het voeren van een goed telefoongesprek. Probeer het uit met vrienden en familie om te wennen aan deze vorm van communicatie.
2. Leer van elkaar. Elke generatie brengt wel iets ter tafel. Leer van elkaars communicatiestijlen en benadruk de moeilijkheden en hacks.
3. Identificeer waar je bang voor bent. Is het omdat je niet voorbereid bent? Struikel je in het algemeen veel over je woorden? Of ben je bang voor reacties? Mensen die weten waarom ze precies angstig zijn, kunnen gerichter op zoek naar oplossingen.
4. Luister ‘af’. Iemand anders horen bellen kan héél leerrijk zijn. Waar leggen anderen de nadruk op? En hoe reageren ze op moeilijke vragen? Neem je pen in de aanslag, het regent goede tips.
5. Doe. Klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, maar om je angst te overwinnen, zal je écht die telefoon moeten oppakken. Hoe meer je het doet, hoe natuurlijker het aanvoelt.
Ontdek: Welke (soft) skills zijn vandaag het meest gevraagd?
(ZINNIG) – Bron: Robert Walters / JAMwerkt.nl
30 september 2024Digitaal is het nieuwe normaal en dat geldt ook voor de professionele communicatie. Wat zijn de etiquetteregels en hoe houden we het zakelijk en efficiënt?
65% van de jongeren belt bijna niet meer. De reden hiervoor is belangst. Toch blijft het ouderwetse telefoongesprek nog altijd efficiënt en handig…
Een goede communicatie bevordert de sfeer op de werkvloer én de band met je collega’s. Deze vijf tips stimuleren een transparante communicatie op de werkvloer.
Verstuur jij je werkmails als een pro of eerder als een amateur? Mailen als een baas: zo doe je het!
We zijn er ons zelden van bewust, maar toch hanteren we allemaal een typische “stijl” van communiceren… In geval van conflicten, bijvoorbeeld.
Boomers, Gen X, millennials en Gen Z: hoe krijg je alle vier de generaties op één lijn?
Soms zegt één blik meer dan duizend woorden. Toch ben je maar beter genuanceerd wanneer je de lichaamstaal van je gesprekspartner probeert te lezen.
Krijg of stuur jij naar hartenlust smileys of andere symbooltjes in je e-mails met collega’s of zakenrelaties? “Niet altijd een goed idee”, klinkt het.
Ook tijdens hun vakantie blijven velen bereikbaar voor collega’s en klanten. En veel werknemers voelen ook de druk om bereikbaar te zijn...