Carrière
Vorige

1 van 1232

Volgende
Volgend artikel:

1 op de 3 werknemers heeft stress voor evaluatiegesprek

Telefonie in de cloud vraagt steeds meer IT profielen

“Het gaat niet om de klassieke standaard IT-jobs en in welke rol ook moet je toch enige technische voeling hebben.” (Mike Mol, Cloud Communications)
Het bellen in de cloud (VoIP) dringt meer en meer het bedrijfsleven binnen. De volgende jaren wordt nog een sterke groei verwacht. Door die transformatie komt de focus meer op IT te liggen en zijn andere profielen vereist.

Bij telefonie in de cloud is er geen sprake meer van de klassieke telefooncentrale, maar worden telefoongesprekken via een stukje software over het internet afgewikkeld. “Er is geen lokale infrastructuur meer nodig die onderhoud vereist, vol geraakt of ter plekke staat te verouderen. Doordat dit niet meer lokaal staat, kan je ook overal werken alsof je op kantoor bent. Inkomende oproepen volgen de slimme routering en uitgaand bel je met de app waar je ook bent”, vertelt Mike Mol van B2B telecom operator Cloud Communications in Antwerpen.

Samen met vennoten Pieter en Frederik Roelants sprong hij in 2013 op de trein van cloudtelefonie. In 2017 haalden ze bij een eerste kapitaalronde een miljoen euro op voor een serieuze groeiacceleratie. Hun start-up is intussen uitgegroeid tot een bedrijf met 25 medewerkers en er ligt nog een aardige groei in het vooruitzicht.

Grote groei

“De markt voor cloudcommunicatie in België is momenteel goed voor zowat 200.000 gebruikers of ongeveer vijf procent. Volgens een studie van de Cavell Group wordt de komende jaren een groei verwacht tot 850.000 gebruikers in 2023. Hiervoor gaan we dus nog een deel meer mensen nodig hebben”, zegt Mike Mol.

“De transformatie weegt veel harder door naar IT dan naar telecom en dat uit zich ook in het team van Cloud Communications”, gaat hij verder. “Het is een nieuw onderdeel in de kennismarkt en blijft een niche. Er is een verdeling in drie takken: sales, operations voor onder meer de organisatie van de servicedesk, support en configuratie van de systemen en als laatste de tech-afdeling met een team van developers. Gezien het nicheverhaal zorgen we ook zelf intern voor opleiding. Daarin steken we heel wat tijd en moeite.”

Stabiliteit

“De grote uitdaging is de stabiliteit en veiligheid van de systemen en deze up to date te houden. Dat houdt in dat je een heel sterk team moet bouwen met een heel sterke servicedesk om ondersteuning te bieden. Medewerkers krijgen meteen een pak verantwoordelijkheden. We hanteren daarom een strenge selectie en doen beroep op onze eigen kennis en expertise om de juiste mensen te werven. We worden veelvuldig gecontacteerd door IT-recruiters. Maar het gaat niet om de klassieke standaard IT-jobs. Daarom geven we er de voorkeur aan voor de hirings onze eigen weg te volgen en tot nu toe lukt dat nog altijd”, geeft Mike Mol aan. “In welke rol ook, ook wat sales betreft, geldt ook dat je toch enige technische voeling moet hebben. Ook de teammatch is heel belangrijk.”

(Bart Roggeman)

18 december 2019
  • Jobs voor ICT
Anderen bekeken ook