Collega's
Vorige

1 van 607

Volgende
Volgend artikel:

Eindeloze mogelijkheden bij PepsiCo

‘Teamification’ is geen spelletje

“Je merkt snel hoe mensen in elkaar zitten.” (Marieke Nijns, CLW Gent)
Teambuilden onder leiding van een chatbot? Tijdens een VR-game met collega’s draken uit de lucht schieten? Leerlingen elkaar leren kennen met een interactieve game? Digitaal teambuilden – je zou het ‘teamification’ kunnen noemen – wint veld en heeft zo zijn voordelen. Jobat richtte de controller op een paar Gentse voorbeelden en vuurde een aantal vragen af.
“Je merkt snel hoe mensen in elkaar zitten.” (Marieke Nijns, CLW Gent)

Das Box ontwikkelt stadsspelen op maat van de locatie waar je ze speelt. Oprichter en Gentenaar Kristof Van den Branden: “‘Op locatie’ betekent dat elk spel uniek is voor een bepaalde stad. Do-it-yourself teambuilden – zonder evenementenbureau – is perfect mogelijk, waar en wanneer je maar wil. De spelbox kun je later gewoon doorgeven.”

1. e-Spelleider

Een stadsspel van Das Box wordt begeleid door een chatbot in Facebook Messenger, een computerprogramma dat autonoom taken uitvoert. “De bot van ons spel Super Snap hebben we Das Bot genoemd”, zegt Van den Branden. “Super Snap wordt gebruikt voor teambuildings en door scholen. Via de opdrachten leer je je stad kennen. Je krijgt een kaart mee met stadsbeelden: close-ups van standbeelden bijvoorbeeld. Die link je aan hun locatie op het stadsplan. Heb je de plek gevonden, dan neem je een selfie met je groep waardoor je punten scoort. De bot stuurt je ook opdrachten: vragen beantwoorden, raadsels oplossen, met elkaar in duel gaan, ...”

2. Digitaal + analoog

Super Snap is een mix van een recreatieve en een serious (of educatieve) game. Een stukje ouderwets bordspel zit er ook in, want je krijgt spelkaartjes mee. “Virtueel en fysiek combineren raakt weer in. Anderzijds willen we wel werken aan betere beeldherkenning door de bot. Voorlopig moet je de foto’s nog laten beoordelen door een teamlid. Een nieuwe evolutie is nu ook augmented reality in een spel, waarbij je via je smartphone of een tablet een extra laagje aanbrengt op de realiteit – denk maar aan Pokémon Go.”

3. Keep calm and play

Marieke Nijns (Centrum Leren en Werken - CLW Gent) nam deel aan een Super Snap teambuilding. “We zijn in Gent met 50 leerkrachten gaan teambuilden. De chatbot leidt je via tekstinstructies de stad door. We verdeelden het team in twee groepen die het tegen elkaar opnamen. Enkele deelnemers volgden de teams vanop afstand achter de pc. Erg leuk om het overzicht te bewaren én zo neem je ook deel. Het spel hebben we eerst voorbereid met het directieteam. Starten kan waar en wanneer je maar wil. Super Snap duurt anderhalf uur. Dat leek ons lang genoeg. Het versterkt vooral je beeld van hoe mensen in elkaar zitten. Je ziet de echte winners, de mensen die het kalmpjes aan doen, die snel panikeren ook ... of met wie het lastig samenwerken is (lacht). Je hebt er ook best wel wat skills voor nodig. We willen het uitproberen met leerlingen, maar ze moeten er rijp genoeg voor zijn. Met smartphones zijn ze alvast wél vertrouwd.”

Trollen, tweets en talent mining

Hoe kan een digitaal doemoment met collega’s er nog meer uitzien? Punten scoren of een ander wedstrijdelement waarmee uiteindelijk groepscohesie, bijleren, oplossingen of nieuwe inzichten bereikt worden is de rode draad.

1. VR-gamen

Bij het Gentse BeVirtual kunnen 8 deelnemers tegelijk VR-gamen, met een maximum van 32 deelnemers voor een volledige sessie. De VR-setup is ook mogelijk op locatie. Spanning, verbondenheid en adrenaline zijn de ingrediënten, want met je VR-bril op is van een gebouw vallen, onthoofd worden door een bijl of opgegeten worden door een trol vaste prik. “Een leuke ervaring”, zeg IT’er Teun Vandergothe. “Terwijl het ene team speelt, volgt het andere alles op het scherm. Voor IT’ers die vaak autonoom bij een klant werken, is dit een ideale groepsactiviteit. Nieuwe collega’s worden meteen bij het team betrokken.”

2. Leerspelen

De Gentse start-up Curious Cats legt zich toe op de gamification van opleidingen. “Wij bedenken games op vraag van de gebruiker”, zegt co-founder Dieter Honoré. “Voor Curious Cats zijn dat scholen, zorginstellingen en bedrijven.” Voorbeeld? Het spel Ava & Trix brengt wetenschap in de klas. “Een goeie game versterkt de opleidingstrouw en vergroot het bereik van je doelgroep. Het biedt spelenderwijs inzicht in processen. Alle kennis die je als organisatie wil overdragen, kun je in een game verwerken.”

3. Gamestormen

‘Gamestorming’ of brainstorming via gaming is weinig bekend. “Games kunnen helpen bij een versnelling en verbetering van je brainstormproces”, zegt Kristof Van den Branden. Volgens het boek Gamestorming (Sunni Brown, VS) verlaagt het drempels, boost het de communicatie en genereert het nieuwe strategieën en ideeën. Met analoge hulpmiddelen als … kaartjes, post-its en scrapbooks. Innovatief? Vooral de naam ‘gamestorming’ is dat, als we enkele communicatiespecialisten om een reactie vragen. Oude wijn in nieuwe X-boxen, het bestaat ook.

4. Twitterstormen

“Heel leuk is ook Twitterstormen”, zegt Kristof Van den Branden. “Je zet dan voor elke deelnemer een kanaal op en dan kan iedereen zonder door elkaar te roepen of elkaar te onderbreken ideeën spuien. Een continue ideeënstroom.” Nog een manier om een omgeving te creëren die creatief denken, innovatie en structuur stimuleert en waarin talent naar boven komt. Want daar gaat het tenslotte om.

(wdh) - Meer info: www.dasbox.be 

23 november 2017
Anderen bekeken ook