Te weinig promotiekansen voor 57% van de Belgische werknemers

Meer dan de helft (57 procent) van de Belgische werknemers krijgt onvoldoende promotiekansen bij de huidige werkgever. Dat blijkt uit het jaarlijkse tevredenheidsonderzoek van HR-consultancybedrijf SD Worx.
#

Het tevredenheidsonderzoek van SD Worx bij 2.500 werknemers toont aan dat de Belgische werknemers over het algemeen zeer tevreden zijn over hun job. Zo bleek in 2013 maar liefst 87 procent van de werkende Belgen tevreden over de autonomie die ze hebben bij hun job, terwijl 88 procent beter presteert dan van hen verwacht wordt en 89 procent zichzelf gedreven noemt en zijn werk zinvol vindt. Daarnaast denkt 83 procent dat, ondanks de aanslepende economische crisis, zijn job niet in gevaar is.

Van alle ondervraagde topics in de studie van SD Worx scoren groei- en promotiemogelijkheden het slechtst. De helft (51 procent) van de respondenten geeft aan dat er in het bedrijf onvoldoende doorgroeimogelijkheden zijn en iets meer dan de helft (57 procent) krijgt naar eigen zeggen onvoldoende promotiekansen. Werknemers zijn zelfs minder tevreden over hun doorgroeimogelijkheden dan over hun loonpakket. 66 procent vindt namelijk zijn loon correct in vergelijking met dat van anderen op de arbeidsmarkt.

Loopbaanbeleid ontbreekt

Volgens SD Worx ligt een deel van het ongenoegen over doorgroeimogelijkheden aan het ontbreken van een loopbaanbeleid in het bedrijf. Een andere studie van de HR-dienstverlener bij meer dan 750 bedrijven toonde aan dat 51 procent van de ondernemingen geen loopbaanbeleid had. Kmo's met minder dan 20 werknemers hebben vaker geen loopbaanbeleid dan grote ondernemingen. Maar ook bij een groot deel van de industriële bedrijven ontbreekt een loopbaanbeleid. Amper een op de tien bedrijven heeft dit beleid formeel uitgeschreven, doch in de meeste gevallen blijft dit beperkt tot een aantal niet formeel vastgelegde praktijken.

“Loopbaanbeleid staat in Belgische organisaties nog in zijn kinderschoenen,” zegt Jan Laurijssen, manager HR Innovation bij SD Worx. “Er is dringend nood aan een ‘mindshift’, waarbij we de job for life inruilen voor de career for life. Bedrijven hebben daar een belangrijke maatschappelijke rol te spelen, omdat ze via een duurzaam loopbaanbeleid de inzetbaarheid van werknemers kunnen versterken."

(nm) 

3 februari 2014

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook