Vrouwelijke productiviteit baat bij warmer kantoor
Een warmere kantoortemperatuur kan de productiviteit van vrouwelijke werknemers aanzienlijk opdrijven.
Voor 42% van de collega’s is het vaak te warm op kantoor, bij mannen is dat zelfs bijna de helft (48%). Voor 38% is het dan weer vaak te koud. Dat blijkt uit een recente bevraging die HR-dienstengroep Liantis zopas uitvoerde bij duizend medewerkers.
Vooral in de winter, en nu het kouder wordt, zijn de discussies over de juiste temperatuur op de werkvloer in opmars. Moet de verwarming aan of net niet? En ook: openen we de ramen of blijven ze beter dicht? 42% van de respondenten geeft aan dat de temperatuur op de werkplek voor discussies zorgt. “Er is geen énkele temperatuur die voor alle collega’s goed zal zijn, jammer genoeg”, bevestigt experte Lucie Huyghebaert van Liantis.
Wat is dan de aangewezen kantoortemperatuur? Eigenlijk is dat een vork. “Voor zij die op kantoor werken, raden we wel een temperatuur aan tussen de 20 en 24 graden”, zegt Lucie Huyghebaert. “Er bestaan modellen en formules die werkgevers hierbij kunnen ondersteunen, want comfort op kantoor is vaak maatwerk”, aldus Huyghebaert.
“Sommige bedrijven willen toch de temperatuur op 19 graden zetten – omdat dit qua energiebesparing veel betekent – maar dit is eigenlijk te koud.”
Lees ook: De ideale temperatuur op kantoor?
Een jaar of twee geleden werd aangeraden om volop energie te besparen, al lijkt dat toch niet altijd op begrip te kunnen rekenen.
“37,7% vindt niet dat energiebesparing een te warme of te koude werkplek verantwoordt. Een derde zegt zich moeilijker te kunnen concentreren op het werk omwille van de temperatuur en een kwart probeert daardoor zelfs de werkplek te vermijden door thuis of op andere locaties te werken wanneer mogelijk.”
Zowat een derde van de medewerkers neemt zelf maatregelen op kantoor en brengt bijvoorbeeld een eigen mini-ventilator of een elektrisch mini-verwarmingstoestel mee. Terwijl maar liefst drie kwart zegt dat ze hun werkoutfit aanpassen. Zo doen ze bijvoorbeeld een extra trui of sjaal aan, of zorgen ze voor laagjes die ze makkelijk kunnen uittrekken. “Medewerkers blijken zeer inventief om de koude en tocht zo goed mogelijk tegen te houden”, aldus Huyghebaert.
Te koud op kantoor: wat kan je doen?
Het temperatuurprobleem komt op kantoor het meest voor bij open landschapsbureaus, waar veel collega’s samenzitten. “Soms kan het dan helpen om bepaalde mensen op een andere locatie te zetten in het kantoor.”, oppert ze. “Een andere oplossing is toch nog voldoende aparte werkruimtes voorzien waar je de temperatuur afzonderlijk kan regelen”, zegt Huyghebaert.
In elk geval kan je als medewerker je grieven kenbaar maken. Heb je het als collega echt te koud of net veel te warm? “Dan kan je dit het best opnemen met je leidinggevende. Hij of zij kan dan samen met het team bekijken wat de best mogelijke oplossing is die voor iedereen werkt.”
Overigens is temperatuur niet de enige bekommernis op kantoor. Uit een onderzoek dat Attentia, een andere HR-specialist, onlangs liet uitvoeren onder 14.000 bedienden bleek bijvoorbeeld dat een op de drie personeelsleden last heeft van te droge of vervuilde lucht op kantoor.
CHECK: Hoeveel bedraagt de minimumtemperatuur bij jou op kantoor?
Natuurlijk werkt niet iedereen op kantoor. Ook daar moet een werkgever aandacht voor hebben. “Voor mensen die buiten aan de slag zijn, moeten werkgevers ook de nodige acties ondernemen nu het kouder wordt”, stelt Huyghebaert. “Denk maar aan hulpmiddelen zoals aangepaste kledij, gratis warme dranken en voldoende pauzes in verwarmde lokalen.”
Extra: Te koud om te werken?
(William Visterin)
15 november 2024Een warmere kantoortemperatuur kan de productiviteit van vrouwelijke werknemers aanzienlijk opdrijven.
Op het werk ontstaan al eens discussies over de kantoortemperatuur. Maar wat is nu de ideale temperatuur om in te werken?
Hittegolf, ook op het werk. Mag je thuis blijven als het te warm is op kantoor?
Wanneer draagt airconditioning bij aan onze gezondheid, en wanneer niet?
Iedereen heeft weleens een mindere dag op het werk. Doorgaans kun je frustraties herleiden tot 5 categorieën. Herken jij ze?
Licht- en luchtkwaliteit: dat blijken de voornaamste bronnen te zijn van klachten op het werk. Maar liefst een op de drie personeelsleden heeft last van te droge of vervuilde lucht op kantoor.
Wie van thuis werkt, verbruikt meer energie. Met de stijgende energieprijzen komen deze 7 tips om energie te besparen tijdens het thuiswerken dus van pas!
Bijna alle werkgevers nemen maatregelen om de energiekosten in te tomen. Sommige vragen zelfs aan hun medewerkers om zich warmer te kleden.
Zit je de ene dag te rillen van de kou achter je computer? Om dan de andere dag te baden in het zweet? Enkele tips ...