Hoe ga jij om met veranderingen op je werk?
De meeste werkgerelateerde veranderingen heb je zelf niet in de hand. Waar je wél controle over hebt: de manier waarop je ermee omgaat.
Nieuwe technologieën, veranderende teamstructuren en gewijzigde takenpakketten. Een werkvloer is onderhevig aan verandering. De beoogde uitkomst? Verbetering. Maar in sommige gevallen heeft verandering – en een teveel daarvan – net een omgekeerd effect. Uit het jaarlijkse onderzoek van PwC ‘Hopes & Fears’ bij 56.600 werknemers in 50 landen blijkt dat bijna 3 op 4 zich wel wil aanpassen aan de nieuwe werkvormen, maar zo’n 52% toch vindt dat er te veel verandering tegelijk plaatsvindt.
Daarbovenop begrijpt 45% van de Belgische respondenten niet waarom verandering nodig is en stelt bijna de helft van de respondenten zich vragen over de impact van die veranderingen op hun jobzekerheid. Verandering is dus niet altijd een synoniem voor verbetering. Het is daarom heel belangrijk dat verandering in een context geplaatst wordt. Waarom is deze tool beter dan de vorige? En wat levert het je als werknemer op? Een taak voor de werkgever.
Lees ook: Hoe ga jij om met veranderingen op je werk?
Meer geavanceerde tools, een nieuwe ingewikkelde koffiemachine of een aanpassing van je werkschema. Wat de verandering ook mag zijn, hoe klein of groot, het zorgt voor enkele nadelen. Zelfs als de verandering in principe voordelig is en overbodig werk bespaart.
Denk aan:
Ook als werknemers de verandering in kwestie als een bedreiging voor hun job ervaren, levert dit problemen op. De optelsom van al deze nadelen zorgt er in veel gevallen voor dat mensen de deur van hun huidige werkplek achter zich dichttrekken en op zoek gaan naar iets nieuws. Volgens het onderzoek van PwC overweegt bijna 3 op de 10 respondenten sterk om het komende jaar te veranderen van job, een trend die jaar na jaar blijft stijgen.
CHECK: Hoe snel verander jij van job?
Stel, binnen een aantal maanden zal je met Microsoft 365 moeten werken op kantoor. Een grote verandering in de manier waarop je je job dagelijks uitoefent en hoe je samenwerkt met je team. Maar als daar geen gepaste opleiding tegenover staat, dan levert dit soort verandering paniek op. En hoewel 6 op de 10 respondenten aangeeft dat hun werkgever voldoende opleidingsmogelijkheden voorziet, is het voor veel medewerkers toch een reden om andere horizonten op te zoeken.
Persoonlijke groei en een focus op vaardigheden zijn het nieuwe goud op de arbeidsmarkt. Bedrijven die hier stevig op inzetten, hebben absoluut een streepje voor bij werknemers. Bedrijven moeten daarbij vooruitkijken en werknemers helpen om de essentiële vaardigheden te ontwikkelen die ze in de toekomst nodig hebben.
Extra: Deze 5 vaardigheden kunnen je meer loon opleveren
Van job veranderen door een teveel aan verandering op de werkvloer is natuurlijk een drastische stap. Wat kan je doen om die overstap te vermijden bij verandering? Enkele tips!
De eerste stap: laat het allemaal even bezinken. Je eerste reactie is vaak instinctief terughoudend. Maar in elke verandering valt er een opportuniteit te spotten. Probeer je niet te verzetten en babbel met collega’s en leidinggevenden over je bezorgdheden.
Je hebt het recht om verandering in vraag te stellen. Je kritisch opstellen is daarbij ook een mooie eigenschap die ervoor zorgt dat je team nadenkt over de verandering. Maar overdrijf hierin niet.
Een negatieve mindset zorgt voor een drempel bij verandering. Door op zoek te gaan naar de pro’s van een nieuwe tool of structuur, zorg je voor een positieve werksfeer. Verandering is niet altijd slecht!
Ben jij een optimist? Doe de test!
(ZINNIG) - Bron: PwC / Waardevol Werk / Bright Potentials
23 augustus 2024De meeste werkgerelateerde veranderingen heb je zelf niet in de hand. Waar je wél controle over hebt: de manier waarop je ermee omgaat.
Voor elke werknemer is er (binnenkort) 5 dagen opleiding voorzien.
Deze vier factoren bepalen de jobtevredenheid van mensen. “Als het op één daarvan niet goed zit, kun je maar beter eens goed nadenken.”
Hoe zit het met de optimist in jou? Via deze vijf simpele checks kan je inschatten of jij al dan niet een optimist bent.
Werknemers die een carrièreswitch wagen, doen dat in de meeste gevallen bewust en met één welbepaalde reden…
Met de juiste vaardigheden is de kans groot dat je een goedbetaalde job kunt scoren. Welke vaardigheden maken de kans op een hoog loon groter?
Wanneer jouw job je een gelukkig gevoel geeft, mag je van geluk spreken: je behoort dan tot de 'happy few' die zich oprecht goed voelen op hun werk.
Het binnenbrengen van positieve psychologie heeft een gunstige impact op de cultuur van een bedrijf. En deze 5 domeinen zijn daarbij cruciaal.
Faalangst en negatieve gedachten kunnen je werkgeluk serieus in de weg staan. Hoe ga je ermee om en hoe zorg je voor een positieve mindset?