Hoe succesvolle mensen hun kalmte bewaren
Wie zijn emoties onder controle kan houden en rustig kan blijven onder druk heeft meestal een groot streepje voor op de werkvloer. Maar hoe doe je dat?
De truc is om op te scheppen zonder als een opschepper over te komen. Als je te veel uitpakt met je verwezenlijkingen en bezittingen, verlies je respect. ‘Subtiel’ is het sleutelwoord. Dat doe je door de dingen waar je trots op bent terloops te vermelden en er zelf de aandacht niet op te vestigen. Laat het ook niet enkel over jezelf gaan. Wie anderen ophemelt, verhoogt de kans dat anderen voor hem hetzelfde zullen doen.
Succesvolle mensen zijn dikwijls ‘bon vivants’. Kennis van verfijnde zaken zoals goede restaurants, wijn, sigaren, kunst en literatuur demonstreert hoe gecultiveerd en stijlvol je bent, en hoe goed je zou passen in hogere kringen. Je hoeft bovendien niet te doen alsof. Je verdiepen in de fijnere dingen des levens is best aangenaam.
Vergeet je altijd de namen van mensen? Het bewust onthouden van (voor)namen is eenvoudig aan te leren. Herhaal iemands naam als iemand zich voorstelt door bijvoorbeeld te zeggen: “Oh dus jij bent …”. Of vraag hoe de naam gespeld wordt. Mensen zonder aarzelen met de juiste naam aanspreken laat zelfvertrouwen vermoeden en geeft mensen een goed gevoel.
Als je succes wil uitstralen, moet je je angst om te spreken in het openbaar achter je laten. Oefen voor vrienden en familie, en leer zonder angst een publiek toe te spreken. Goede sprekers zijn overigens erg zeldzaam, zij worden bewonderd voor hun vlotheid en zelfvertrouwen.
Hoe meer mensen je kent, hoe meer kansen zich zullen aandienen. Dat is ook goed voor je imago, want veel mensen kennen, impliceert voor anderen dat je goed gezelschap bent. Een uitgebreid netwerk uitbouwen is niet vanzelfsprekend, maar de beste tips die je kan krijgen zijn: praat met zoveel mogelijk mensen en help hen zonder iets terug te verwachten.
Het is gemakkelijk om je in een gezelschap te verstoppen. Ga niet achteraan in de zaal zitten, maar voorin. Vooraan zitten toont zelfvertrouwen: ik heb iets te vertellen! Als je staat, zoek dan geen hoek op, maar de vrije ruimte. Mensen zullen je eerder zien en je ook sneller benaderen.
Verruim je horizon door andere landen te bezoeken en andere culturen te leren kennen. Hiermee toon je aan dat je nieuwsgierig en ruimdenkend bent. Het levert je daarnaast ook interessante verhalen op die je kan delen op netwerkevents. Dan weet je meteen waarover te praten.
Niemand houdt van klagers. Klagen is irritant en heeft geen enkel nut. Blijf positief en doe je enthousiasme afstralen op de mensen rondom jou. Dat is wat leiders doen.
De eerste indruk … weet je wel. Je fysieke verschijning is het eerste wat mensen zien en is het eerste waarop ze zich zullen baseren om een mening over je te vormen. Draag dus niet zomaar het eerste het beste en verzorg je kledingstijl.
Bereid je voor. Weet je niet veel over een onderwerp, zoek het dan op. Een succesvol iemand weet wat er in de wereld gebeurt. Hij of zij heeft een onderbouwde mening over allerlei onderwerpen. Niets maakt zoveel indruk als met gelijk wie een intelligente discussie over gelijk wat te kunnen voeren. Ook is op de hoogte blijven niet bijster ingewikkeld: sla een krant open en surf regelmatig op internet.
Er is niets zo belangrijk als effectieve communicatie om misverstanden te vermijden en als leider over te komen. Kies zorgvuldig je woorden wanneer je spreekt, wees zo specifiek mogelijk en hecht veel aandacht aan de context. Wacht niet gewoon af tot het terug jouw beurt is om te spreken. Luister aandachtig naar wat anderen zeggen. Dat is voor een goede communicatie in de praktijk nog belangrijker dan zelf goed te kunnen spreken.
Mensen met zelfvertrouwen zijn niet bang om oogcontact te maken. Zorg dat je iemand recht aankijkt (niet met een gedraaid hoofd) en kijk recht in de ogen. Niet te lang, want dat kan intimiderend zijn. Kijk net lang genoeg totdat je iemands oogkleur hebt gezien. Oefen dit bewust. Als je na afloop van een gesprek de oogkleur van iemand niet weet dan heb je niet het juiste oogcontact gehad.
Moet je een presentatie doen of staat er een belangrijke meeting op de planning? Neem net ervoor even een moment voor jezelf. Visualiseer een succes van jezelf. Een boogschutter schiet ook, elke keer als hij gaat aanleggen, in gedachten de pijl in de roos. Het visualiseren van succes geeft focus, rust en zelfvertrouwen. Je gaat er in geloven.
Heb je in het verleden een groot succes behaald? Ga dan alleen in een kamer zitten, sluit je ogen en probeer dat gevoel van totale euforie te herbeleven. Als je dat gevoel bereikt, bedenk er dan een symbool bij. Als je een voetbalwedstrijd gewonnen hebt, denk dan bijvoorbeeld aan je voetbalschoen. Elke keer als je succes nodig hebt, denk je aan dit symbool.
(mr) – Bron: Express.be en Plazilla.com
22 juli 2014Wie zijn emoties onder controle kan houden en rustig kan blijven onder druk heeft meestal een groot streepje voor op de werkvloer. Maar hoe doe je dat?
Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Europese werknemers het belangrijk vindt om mee het succes van hun werkgever te bevorderen.
In alle (eerste) contacten is je visuele boodschap enorm belangrijk. Carrièrecoach Heidi Deblaere geeft tips voor een succesvolle presentatie van jezelf!
Hoe onderscheiden succesvolle mensen zich van de rest? Wat doen zij anders dan onsuccesvolle mensen waardoor zij wél geslaagd door het leven gaan?
Velen zijn het erover eens: je hebt geluk … of je hebt het niet. Maar soms kunnen we ons geluk toch een handje toesteken... Jobat legt uit hoe!
Goed doordacht een eigen zaak opstarten, loont. Bijna 70% van de starters in ons land overleeft de eerste 5 jaar, zelfs zonder gat in de markt!
Bert is technieker elektriciteit bij Fluvius, daar kwamen al zijn wensen samen.
Geert en Jochen vertellen over hun ervaringen bij ABB. Over Spoedinterventies, onderhoud, herstellingen en langetermijncontracten...
In België ontvangen ouders maandelijks een bedrag voor de verzorging en opvoeding van hun kind(eren). Op welk bedrag heb jij precies recht?