Succes kan je bedrijf ernstig schaden

In een succesvol bedrijf kan een cultuur van arrogantie ontstaan die uiteindelijk fataal wordt voor het bedrijf. Dat blijkt uit een studie van de Canadese universiteit van Ottawa.
#

De onderzoekers van de University of Ottawa namen de Canadese telecomreus Nortel onder de loep en gingen na waar het misging bij het bedrijf. In 2000 was Nortel immers een van de meest waardevolle bedrijven ter wereld met een marktwaarde van 283 miljard dollar. Een decennium later ging het bedrijf failliet en moest het zijn activiteiten stopzetten.

Aan de hand van interviews met ex-leidinggevenden, klanten en concurrenten van Nortel trachtten de onderzoekers te achterhalen waarom klanten hun vertrouwen verloren en het bedrijf ten onder ging. De studie leverde enkele belangrijke lessen op voor bedrijven die een gelijkaardig lot willen vermijden.

3 factoren

Zo bleken er 3 belangrijke factoren bij te dragen aan hun faillissement. Als marktleider in de jaren '70 ontwikkelde Nortel een soort arrogantiecultuur, wat leidde tot slechte financiële discipline. (1) In de jaren '90 concentreerde Nortel zich zo hard op uitbreiding en groei dat het niet meer innoveerde en niet meer wist wat speelde in de markt. (2) En na het barsten van de technologie-zeepbel keerde het bedrijf naar binnen en geraakte het vervreemd van hun klanten. (3)

Veel van hun problemen kwamen echter van een cultuur die al ingebakken zat nog vóór Nortel in de problemen kwam. In de jaren '70 kon het bedrijf gewoon zeggen welke technologie klanten nodig hadden en welke prijs ze hiervoor moesten betalen. Ze veronderstelden onterecht dat hun succes eeuwig zou blijven duren en dat problemen altijd konden worden opgelost.

Arrogantie

Dat zorgde voor een cultuur waar het behandelen van vragen van klanten en financiële discipline niet hoog op de agenda stonden. De trots van Nortel was in het begin een sterkte, maar zorgde uiteindelijk voor de ondergang.

"Die arrogante houding maakte het bijzonder moeilijk om acquisities succesvol af te ronden, om snel in te spelen op de behoefden van de markt en om de wensen van klanten te begrijpen en te behandelen", aldus de auteurs. Met alle gevolgen van dien.

(nm) – Bron: Express.be & Qz.com 

30 april 2014
Anderen bekeken ook