Studentenjob
Vorige

1 van 73

Volgende
Volgend artikel:

4 cruciale vragen over studentenjobs

Studentenjob vaak in functie van studie

jobstudente
“Het cliché van de Generation Z’er met een attitudeprobleem klopt niet.” (Greta Bruffaerts van Omnitravel)
Nu de zomer aangebroken is, gaat weer een legertje studenten op zoek naar een vakantiejob. Omgekeerd kijken ook heel wat bedrijven in deze periode uit naar extra krachten. Wat hebben ze mekaar te bieden? “Vaak proberen studenten een job te bemachtigen die in lijn ligt met hun studies.”

Hoe veel jobstudenten er deze zomer precies aan de slag gaan, is moeilijk in te schatten. Maar het zijn er in elk geval honderdduizenden. Vier op de vijf studenten zou in Vlaanderen een studentenjob hebben, blijkt uit onderzoek van Randstad. Die aantallen lagen nooit hoger.

Vorig jaar sprak Federgon, de federatie van HR-dienstverleners, over zo’n 450.000. Dat was toen een record, vooral door een nieuwe flexibelere wetgeving die toen van kracht werd. Jobstudenten kunnen immers sinds vorig jaar hun werk in uren aangeven en niet meer in dagen. Ze mogen per jaar hoogstens 475 uur werken en niet meer maximaal 50 dagen. Wie in het oude stelsel vier uur bij een bakker werkte, was een dag kwijt. Nu nog precies vier uur.

“Bij bedrijven is de vraag naar jobstudenten in elk geval groot”, zegt Tanja Piessens van Unique Interim. “Er is een flinke schaarste op de arbeidsmarkt en dat geldt ook voor jobstudenten. Bedrijven beginnen ook steeds vroeger met hun zoektocht. Anderzijds zien we dat bijna elke student aan een universiteit of hogeschool op een of andere manier bijklust.”

Soorten jobs

Het soort jobs waarin jobstudenten terechtkomen is volgens Piessens zeer divers. De horeca blijft een belangrijke afnemer. “Maar ze komen zeker ook op meer blue collar-posities terecht, in de retail bijvoorbeeld of in callcenters. We zien wel dat studenten vaak proberen een job te bemachtigen die in lijn ligt met hun studies. Financiële profielen proberen bijvoorbeeld op een boekhoudafdeling aan de slag te gaan. Dat soort ervaring helpt echt om later een job te bemachtigen. Rekruteerders zijn daar zeker gevoelig voor.”

Naast echte jobervaring steken jobstudenten nog andere zaken op die later van pas komen, meent Piessens: “Zeker ook voor hun soft skills is het een goede training: hun attitude op de werkvloer, communiceren met collega’s, leren op tijd te komen … Allemaal zaken die zeer belangrijk zijn.”

Attitudeprobleem?

Op het Leuvense hoofdkantoor van Omnia Travel zijn regelmatig jobstudenten aan de slag, niet alleen in de zomer. Deze vakantie worden er drie verwacht, zegt managementassistente Greta Bruffaerts, die de aanwerving mee in goede banen leidde. “Eentje gaat de collega's van het reiskantoor in Leuven ondersteunen en twee jongeren schakelen we in op onze boekhoudafdeling”, zegt ze. “We hebben die mensen voor de boekhouding gevonden via het Student Career Center van de KU Leuven, een website waar geïnteresseerde studenten en bedrijven elkaar kunnen treffen.”

Meestal engageert Omnia Travel specifiek hogere profielen, die kunnen immers snel inhoudelijk worden ingeschakeld. Bruffaerts: “Het zijn over het algemeen mensen die al universitaire studies doen of zelfs al een universitair diploma hebben en bezig zijn aan een tweede opleiding.” De ervaring van het reisbureau met jobstudenten is meestal ook positief. Het cliché dat de gemiddelde Generation Z’er een attitudeprobleem heeft en liefst ‘zijn eigen ding doet’, gaat volgens Bruffaerts niet altijd op.

“We hebben de voorbije maanden bijvoorbeeld een jobstudente in dienst gehad om ons te helpen met de voorbereiding op de GDPR (de nieuwe Europese privacywetgeving, red.) en dat is erg goed verlopen. Ze heeft haar job zeer professioneel uitgevoerd. Je mag nooit te snel conclusies trekken, maar ik ben ervan overtuigd dat zij probleemloos haar weg zal vinden op de arbeidsmarkt.”

(fp) 

2 juli 2018
Anderen bekeken ook