Go for happy
Vorige

1 van 746

Volgende
Volgend artikel:

Beobank doorbreekt stereotypes in banksector

Stress aanpakken loont voor werknemer én werkgever

stress op het werk
Een klein beetje stress op het werk hoort er soms bij, maar toch ook weer niet te veel. Langdurige en negatieve stress op de werkvloer is nefast voor de arbeidsvreugde, je motivatie en inzet. Ook je geestelijke gezondheid kan er serieus onder lijden. Hoog tijd dus om je baas daaraan te herinneren!

De stresstest

Nogal wat werknemers hebben stress in het dagelijkse leven en op het werk. Dat blijkt alvast uit de resultaten van de Health on Demand-enquête, een wereldwijd onderzoek van adviesbureau Mercer Marsh Benefits bij meer dan 17.500 werknemers.

Bijna de helft van de ondervraagden (47%) geeft aan last te hebben van de dagdagelijkse stress. De stressfactoren op het werk zijn dan weer vooral de hoge werkdruk (54%), de slechte en toxische werksfeer (37%), de werkonzekerheid (34%) en slecht leiderschap (34%).

Lees ook: Giftige werkomgeving? Herken de signalen!

Combineer die factoren op het werk met de stress in het dagdagelijkse leven en je krijgt gegarandeerd een bittere cocktail met de naam ‘burn-out’.

Welzijnswet

Het goede nieuws is wel dat 62% van de ondervraagde werknemers ervan overtuigd is dat hun baas van goede wil is en bereid is om de nodige actie te ondernemen om zo de stress op de werkvloer te verminderen. Door de Welzijnswet zijn ze dat eigenlijk ook verplicht.

Deze wet uit 1996 geeft werkgevers een wettelijk kader om een beleid uit te werken dat het welzijn van het personeel maximaal ondersteunt, niet alleen praktisch maar ook psychosociaal.

Ontdek: Hoe ga je om met een toxische manager?

Toch kan je baas ook zonder die verplichting maar beter doordacht actie ondernemen om de stressvolle werksituatie te ontmijnen. Daar zijn goede redenen voor.

Less is more, ook voor de baas

Het verminderen van de hoeveelheid stress op het werk is niet alleen positief voor jou als werknemer, ook de baas doet er zijn voordeel mee. Zo is een tevreden werknemer minder geneigd om zich langdurig ziek te melden of naar een andere werkgever over te stappen. Dat is natuurlijk een interessante denkpiste met de huidige arbeidskrapte in het achterhoofd.

Tip: Hoe je leidinggevende vertellen dat de werkdruk te hoog is?

Daarnaast is een tevreden werknemer een goede werknemer die een serieuze meerwaarde kan betekenen voor het bedrijf. Redenen te meer dus om het stress- en frustratiegehalte, de verzuurde sfeer, ondoordachte eindbeslissingen en een ondraaglijk takenpakket op een professionele maar duidelijke manier te bespreken met je werkgever.

Ga voor een win-winsituatie en go for happy!

(fd)

12 juli 2023
Anderen bekeken ook