Hoe zit het met jouw recht op deconnectie na de werkuren?
Sinds 1 april 2023 moet jij je als werknemer niet langer verantwoorden wanneer je na de werkuren niet meteen antwoordt op een mail of bericht van je werkgever.
Nogal wat werknemers hebben stress in het dagelijkse leven en op het werk. Dat blijkt alvast uit de resultaten van de Health on Demand-enquête, een wereldwijd onderzoek van adviesbureau Mercer Marsh Benefits bij meer dan 17.500 werknemers.
Bijna de helft van de ondervraagden (47%) geeft aan last te hebben van de dagdagelijkse stress. De stressfactoren op het werk zijn dan weer vooral de hoge werkdruk (54%), de slechte en toxische werksfeer (37%), de werkonzekerheid (34%) en slecht leiderschap (34%).
Lees ook: Giftige werkomgeving? Herken de signalen!
Combineer die factoren op het werk met de stress in het dagdagelijkse leven en je krijgt gegarandeerd een bittere cocktail met de naam ‘burn-out’.
Het goede nieuws is wel dat 62% van de ondervraagde werknemers ervan overtuigd is dat hun baas van goede wil is en bereid is om de nodige actie te ondernemen om zo de stress op de werkvloer te verminderen. Door de Welzijnswet zijn ze dat eigenlijk ook verplicht.
Deze wet uit 1996 geeft werkgevers een wettelijk kader om een beleid uit te werken dat het welzijn van het personeel maximaal ondersteunt, niet alleen praktisch maar ook psychosociaal.
Ontdek: Hoe ga je om met een toxische manager?
Toch kan je baas ook zonder die verplichting maar beter doordacht actie ondernemen om de stressvolle werksituatie te ontmijnen. Daar zijn goede redenen voor.
Het verminderen van de hoeveelheid stress op het werk is niet alleen positief voor jou als werknemer, ook de baas doet er zijn voordeel mee. Zo is een tevreden werknemer minder geneigd om zich langdurig ziek te melden of naar een andere werkgever over te stappen. Dat is natuurlijk een interessante denkpiste met de huidige arbeidskrapte in het achterhoofd.
Tip: Hoe je leidinggevende vertellen dat de werkdruk te hoog is?
Daarnaast is een tevreden werknemer een goede werknemer die een serieuze meerwaarde kan betekenen voor het bedrijf. Redenen te meer dus om het stress- en frustratiegehalte, de verzuurde sfeer, ondoordachte eindbeslissingen en een ondraaglijk takenpakket op een professionele maar duidelijke manier te bespreken met je werkgever.
Ga voor een win-winsituatie en go for happy!
(fd)
12 juli 2023Sinds 1 april 2023 moet jij je als werknemer niet langer verantwoorden wanneer je na de werkuren niet meteen antwoordt op een mail of bericht van je werkgever.
Vervelende kwaaltjes hebben we allemaal weleens. Maar wat als je niet weet waar ze door veroorzaakt worden? Let eens op of je onderstaande symptomen terugziet.
Een gesprek met je werkgever kan lastig zijn. Zeker wanneer je iets delicaats wil bespreken. Hoe pak je zo’n gesprek dan best aan? Lees hier 5 do’s-and-don’ts.
Je bent gestrest en je grijpt naar iets lekkers, meestal iets ongezond zoals snoep, cola of koekjes. Herkenbaar? Enkele tips om dit te doorbreken!
Stress blijft een wederkerend probleem op de werkvloer. Hoe gaat jouw bedrijf om met stress? En staat je baas open voor oplossingen?
Naast heel wat arbeidsvreugde kan je job je soms ook wel eens de nodige stress bezorgen. Maar wat als het jou allemaal te veel wordt?
Als we te veel werk ervaren in te weinig tijd, volgt stress. Maar er zijn nog andere oorzaken...
Een toxische werkomgeving. Hoe herken je die? En vooral: wat kan je eraan doen?
Ervaar jij veel stress op het werk? Om alle stress een plek te geven, vonden wetenschappers manieren om je stressniveau te herstellen. We sommen ze voor je op.