Workaholics
Vorige

1 van 152

Volgende
Volgend artikel:

Vooral arbeiders lopen risico op burn-out

Stop stress, vereenvoudig je werk: 9 tips

“Hoe simpeler je de zaken aanpakt, hoe efficiënter je werkt. Eenvoudig werken en leven geeft rust!” (Sabine van Meenen, Ondernemerscoach)
Kijk eens aandachtig rond op kantoor. Maak jij het jezelf niet té moeilijk? Doe je taken dubbel? Ligt je bureaublad vol stapels?
eenvoudiger werken
“Hoe simpeler je de zaken aanpakt, hoe efficiënter je werkt. Eenvoudig werken en leven geeft rust!” (Sabine van Meenen, Ondernemerscoach)

Hoe complexer je leeft en werkt, hoe drukker jij je zal voelen. Al deze prikkels schreeuwen onbewust om je aandacht. Je hoeft echter je werk niet compleet om te gooien: kleine stapjes hebben een grote impact om simpeler te werken.

Hoe kan jij je werk vereenvoudigen?

1. Maak realistische beloftes

Als je iedereen belooft telkens direct een probleem op te lossen en dit gebeurt niet, dan blijft dat door je hoofd spoken en geeft dat stress. Een klant wacht ongeduldig op je beloofde offerte, je baas verwacht het eindrapport tegen de middag, jij voelt je constant opgejaagd omdat je geen neen durfde zeggen ...

Houd je aan je beloftes en deadlines, en communiceer duidelijk wat haalbaar is en wat niet.

2. Verminder de informatie overload

Ligt er nog een pak leesvoer van een paar jaar te wachten? We verzamelen meer informatie dan dat we ooit tijd hebben om deze te verwerken: informatie van Facebook, Twitter, het internet, abonnementen, kranten enzovoort ...

Kies kritisch welke tijdschriften, kranten en infopagina’s je wilt blijven lezen. Zeg desnoods abonnementen op.

3. Gooi meer weg

De basis van een betere organisatie is meer durven weggooien. Vanaf we onze brievenbus of inbox openen, kun je voor 60% direct weggooien of deleten.

Omdat we niet direct beslissen of een e-mail al dan nuttig is of nog kan zijn, zit onze inbox zo vol. Durf streng te selecteren en meer weg te gooien.

4. Organiseer je werkplek

Zwerven er ook zoveel balpennen, gummetjes, paperclips, nietjes en post-its rond in jouw kantoor? Vind je de juiste inktcartridge niet direct?

Zoeken naar zaken kost bergen energie en is een gigantische tijdslek. Zorg dat items een vaste plek in een kast of lade hebben zodat je kantoorbenodigdheden makkelijk terugvindt.

5. Reduceer stress

Wat geeft jou de meeste stress tijdens je werkdag? Het zijn niet alleen grote gebeurtenissen (zoals ziekte of een ongeval, bijvoorbeeld) die ons stress bezorgen, ook kleine dagelijkse irritaties (zoals files, stoorzenders, e-mail, een te hoog werktempo, werkonzekerheid enzovoort) geven (on)bewust stress. Voel wat jou het meeste stress geeft en doe er iets aan!

6. Gebruik minder e-mailaccounts

Hoeveel verschillende inboxen heb jij? We zetten accounts op via Gmail, Hotmail, Facebook, een persoonlijke inbox, een zakelijke inbox … Daarmee maken we het onszelf erg lastig om het overzicht te bewaren van alle binnenkomende e-mail. Schrap accounts!

7. Groepeer taken

Betaal jij elke dag twee facturen? Verwerk je dagelijks nieuwe gegevens in je adressenbestand? Cluster dezelfde taken door ze bijvoorbeeld een maal per week of een maal per maand uit te voeren.

8. Verminder stoorzenders

Het envelopje van je e-mail, het biepje van je smartphone ... Deze kleine stoorzenders halen je uit je concentratie als je aan het werk bent. Zet alle toeters en bellen uit.

9. Stop met piekeren

Heb je een opdracht niet binnen gehaald? Was je collega kortaf? Tob niet te lang over zaken die niet goed gingen. Focus je op de positieve zaken die je energie geven en op wat wél goed ging. Piekergedachten zuigen energie.

10. Verminder keuzes

Last van keuzestress? Kiezen is lastig. Het moment dat je een beslissing neemt, laat je het andere los. Wanneer we een nieuwe gsm of printer willen kopen, hebben we keuze uit een heleboel merken met tientallen modellen. Blijf bij eenzelfde merk of leverancier, dit vergemakkelijkt het om snel en efficiënt keuzes te maken.

Hoe simpeler je de zaken aanpakt, hoe efficiënter je werkt. Eenvoudig werken en leven geeft rust! Pas deze tips ook toe in je privéleven: bijvoorbeeld bij het kiezen uit uitnodigingen voor feestjes, buitenschoolse activiteiten, sportkeuzes, een restaurantbezoek enzovoort ... Je krijgt meer energie, rust én ruimte door te vereenvoudigen.

(svm) 

Sabine van Meenen helpt dienstverleners gefocust groeien naar een mooie omzet, fijne klanten met meer Vrijheid. Sabine werkt met eenvoudige methodes, heldere strategieën en krachtige mindshifts. Met focus, lef en vol vertrouwen onderneem je slimmer, georganiseerder en resultaatgerichter.
>> Download het GRATIS e-boek: 'De 5 meest gemaakte fouten waardoor je als dienstverlener klein blijft'
 

28 augustus 2015
Anderen bekeken ook