Werknemers leren steeds vaker via sociale media
Uit onderzoek blijkt dat steeds meer werknemers sociale media inschakelen voor hun professionele ontwikkeling. Dat aantal zal zelfs nog toenemen.
Welke?
Wie tijd spendeert op Facebook ziet vaak zijn of haar minuten, kwartiertjes, uren verdwijnen in de vriendelijke blauwwitte, oneindige muur. Facebooktijd is namelijk niet hetzelfde als onze offline-tijd. Een minuutje scrollen vertaalt zich al snel naar een half uur in werktijd. Nog niet gemerkt?
Als we de tijd die we spenderen aan scrollen, klikken en ‘liken’ zouden inzetten voor andere bezigheden - zoals voor werkgerelateerde activiteiten (daar word je tenminste voor betaald) of passies - zouden we zo veel meer gedaan krijgen. Misschien schiet er wel tijd over om een extra taal te leren, voor een marathon te trainen of een bestseller te schrijven.
Online 890 vrienden? Waarom ook niet. Hoeveel zijn dat er offline?
Hoe vaak zie jij je vrienden eigenlijk nog? Facebook is handig om in contact te blijven met de vrienden, familieleden en kennissen die ver weg wonen, maar met hoeveel van de bereikbare vrienden ga je nog naar de film of een avondje stappen?
Een Facebookvriendschap is over het algemeen low-maintenance. Een ‘like’ hier, een commentje daar, en we zijn weer enkele weken zoet. Maar hoeveel van die vrienden spenderen nog wel eens quality time met jou? Dat like’je neemt maar enkele seconden in beslag, een vriendschap hopelijk iets meer …
Sommige mensen zijn enorm triggerhappy als het op de like-knop aankomt. Elke post is de leukste, elke foto de mooiste, en soms wordt dat duimpje ook gewoon maar aangeklikt om te erkennen dat de post werd gelezen. Gezien, check, thumbs up!
Sommige van je Facebook-vrienden gebruiken de knop ook gewoon omdat ze niet echt iets te zeggen hebben, maar je er toch aan willen herinneren dat ze nog steeds in je contactenlijst zitten. Een wuivend handje zou dan misschien toepasselijker zijn dan een duimpje.
De waarde van een vind-ik-leuk is met andere woorden relatief en voor interpretatie vatbaar.
Op Facebook worden we gestalkt en stalken we. Ken jezelf!
Je weet niet wie er door je foto’s zit te scrollen en je weet dat je het zelf ook wel eens doet. Je ex niet verwijderd uit je vriendenbestand? Het zou wel eens kunnen dat hij of zij je profiel in de gaten houdt om je (on)geluk te monitoren. Creepy!
Uit de Facebook-wereld treden zal je horizon verruimen. Oké, eerlijk is eerlijk, Facebook gunt je wel een blik op de wereld en voor velen is het een onmisbare bron aan informatie, maar sommige mensen vergeten dat ze die wereld ook zélf kunnen betreden.
Wie weet hoeveel interessante discussies loop je mis door jezelf met je smartphone af te sluiten wanneer je op de trein zit. Er liggen zoveel meer ervaringen op je te wachten … die je daarna desnoods op je Facebook-profiel kan delen.
Al die gelukkige foto’s van mensen die het leven beter uitgevogeld lijken te hebben dan wijzelf … Het is bepaald niet goed voor ons zelfvertrouwen. We zien wat anderen (pretenderen te) hebben, doen, plannen en zien wel eens dingen die we zelf willen en nog niet hebben bereikt. Kortom: ingrediënten voor jaloezie.
Hoewel de posts en foto’s vaak ook maar schone(re) schijn zijn en misschien een vertekend beeld scheppen, speelt het wél in op het gemoed van sommige Facebookgebruikers. Stap daar dus uit en geniet van je eigen ervaringen en niet die van anderen.
Facebook-likes kunnen je kraken of gelukkig maken. De roes van de 100 ‘likes’ op je vorige post verandert al snel in een kater als je op je volgende post geen enkele ‘like’ krijgt.
Je begint te denken dat het misschien aan jou ligt. Ben je niet interessant genoeg meer? Geven je vrienden niet meer om jou? En je begint te vergelijken … Je vergelijkt jezelf met de andere succesvollere posts, met die andere perfecte facebookvrienden, met die andere coolere levens.
Het minderwaardigheidscomplexpotentieel van Facebook is eindeloos. Of toch niet? Klik dat schermpje dicht.
Facebook heeft altijd wel iets te vertellen. Je kan het amper uitzetten, want je zou zo eens iets moeten missen. Welk prikkelend stukje informatie loop je mis door uit te loggen? Waar ga je uitkomen als je op de suggestie na suggestie na suggestie blijft klikken? Voor velen is dat het verslavende. FOMO, fear of missing out.
Je kan dit medium daarom moeilijk écht afsluiten. Het is nochtans de moeite waard. Je kan nooit álles lezen wat erop staat, er zijn altijd dingen die tussen de mazen glippen. Een krant of boek of glossy kan je wél uitlezen, klusjes kan je afronden, die marathon kan je uitlopen. Je gaat hierdoor echt het gevoel hebben dat je iets gedaan hebt. Iets tot een goed einde brengen, kan je een voldaan gevoel geven. Facebook daarentegen …
Als je eenmaal bent afgekickt, ga je plots zien dat Mark Zuckerberg toch wel buitenproportioneel veel geld verdient met zijn site. Volwassenen (én kinderen) overtuigen om geld in spelletjes te steken, al die advertenties, de constante vraag naar meer persoonlijke data input enzovoort …
Misschien zijn we paranoia. Uiteraard moet je niet meteen je profiel stopzetten, maar misschien wel wat vaker uit je schermpje klikken en een keertje rondkijken. Of durf je niet?
(sjv) – Bron: Express.be
19 november 2014Uit onderzoek blijkt dat steeds meer werknemers sociale media inschakelen voor hun professionele ontwikkeling. Dat aantal zal zelfs nog toenemen.
In het boek 'Social media expert in een week' doet de Nederlandse internetondernemer Jeroen Bertrams social-media-advies uit de doeken. Een interview.
We zijn tegenwoordig allemaal constant bereikbaar of online, zowel privé als voor onze job. Dat brengt de nodige stress met zich mee, behalve voor jongeren.
Veel! De 30-jarige Facebook-oprichter is de jongste miljardair. Op de Forbes-lijst van de rijkste Amerikanen prijkt Zuckerberg op de 11e plaats.
De 37-jarige Brusselaar Alexis Lebedoff is de allereerste werknemer die in België officieel voor de populaire sociale netwerksite Facebook mag werken.
Dennis werkt bij de GGC en verbetert de gezondheid en welzijn van alle Brusselaars.
Een hoge werkdruk en stress zorgen er af en toe voor dat sommigen uit de bocht gaan en beginnen schelden. Hoe jij dan moet reageren? Jobat geeft 3 tips!
Jobstudenten zijn ook aan bedrijfsvoorheffing onderworpen, tenzij ze aan volgende voorwaarden voldoen...
Maken ordelijke medewerkers meer kans op een promotie? Of lijkt dat alleen maar zo? We graven dieper in de achterliggende redenen.