Sterke groei vaak hand in hand met hoge schuld

Bedrijven die tussen 2009 en 2010 hun omzet of brutomarge met meer dan 90 procent zagen toenemen, hadden vaker te kampen met een gigantische schuldgraad dan bedrijven die in deze periode minder snel groeiden.
#

Van de bijna 5.000 kleine bedrijven die een zeer sterke groei kenden van meer dan 90 procent, hadden er 1.832 een schuldgraad van meer dan 90 procent en nog eens 1.663 een schuldgraad tussen 60 en 90 procent. Zo blijkt uit de gegevens van 92.000 ondernemingen die handelsinformatiekantoor Dun & Bradstreet op vraag van Jobat analyseerde.

Bij de middelgrote en grote bedrijven tekent zich dezelfde trend af. 303 van de 375 middelgrote bedrijven die hun brutomarge met meer dan 90 procent zagen stijgen, kenden tegelijkertijd een schuldgraad van meer dan 60 procent. Bij de grote bedrijven gaat het om 34 van de 57 snelgroeiende ondernemingen.

Paradox

‘Je ziet duidelijk dat bedrijven die met meer dan 90 procent zijn gegroeid tussen 2009 en 2010, in dezelfde periode gemiddeld de hoogste schuldgraad kenden’, aldus Bart Cleymans, data-analist bij handelsinformatiekantoor Dun & Bradstreet (D&B). ‘Technologische bedrijven kennen vaak een sterke groei en hebben tegelijkertijd veel schulden, omdat ze meer investeerders vinden die in hen geloven. Dat is allemaal fijn zolang er veel inkomsten zijn. In periodes van hoogconjunctuur valt dat meestal mee, omdat het gemakkelijker is om meer winst te genereren. Gaat het bergaf met de economie, dan kan je problemen krijgen met de cashflow of met je liquide middelen. Dan is de kans op een faillissement groter.’

‘Het is een paradox’, gaat Cleymans verder. ‘Schulden aangaan kost een ondernemer minder dan eigen vermogen injecteren in het bedrijf. Wanneer bedrijven over meer vreemd vermogen beschikken, kunnen ze in feite op een goedkopere manier winst maken. Daar staat tegenover dat je bedrijf natuurlijk minder solvabel wordt naarmate je meer schulden aangaat. Dat is een groot risico. Maar goed, dat is de essentie van ondernemerschap. Je moet een risico nemen om te kunnen groeien.’

Jan Vernaillen, marketing manager bij D&B, vult aan: ‘Een bedrijf dat wil groeien, heeft middelen nodig. En de goedkoopste manier om aan middelen te komen, is vreemd vermogen aantrekken. Op zich is het dus niet zo gek dat een sterke groei vaak gepaard gaat met een hoge schuldgraad.’

14 mei 2012

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook