9 jobs die (gelukkig) niet meer bestaan
Sommige jobs zijn volledig uit het straatbeeld verdwenen dankzij uitvindingen die we vandaag als vanzelfsprekend beschouwen. Zoals deze 10 …
“Noem ons een typische, lokaal verankerde familie-kmo,”, zegt ceo Peter Vande Moortel, “die ondanks de wereldwijde concurrentie internationaal succesvol blijft. Dat hebben we te danken aan permanent vernieuwen en investeren in onze producten. In 2016 gaan we de capaciteit nog opdrijven. We willen nog meer investeren in onze toekomst.”
Maar hoe kun je je blijven onderscheiden in gevelstenen en kleiklinkers? “Ten eerste door de unieke kleuren en formaten”, vervolgt Filip Melis. “Onze gevelstenen bakken we in lange, slanke formaten die je nergens anders vindt. Daarnaast zijn we een pionier in ecologisch produceren, wat zorgt voor minder transport, een dalend verbruik van grondstoffen en minder CO2-uitstoot. Als laatst overgebleven steenbakkerij in de regio hebben we sinds 1992 geïnvesteerd in een productielijn voor kleiklinkers – daarvoor waren er alleen de gevelstenen – maar ook bijvoorbeeld in een eigen kade langs de Schelde. We maakten ook als eerste ecologische gevelstenen. Bovendien behielden we een ambachtelijke productielijn voor stenen met een handmade-label. Ze zien eruit en voelen als echte veldovenstenen uit 1864.”
Waar liggen de accenten bij de nieuwe investeringen? “Met de nieuwe productielijn verhogen we de kwaliteit en capaciteit. Maar ook op milieuvlak zullen we vooruitgang boeken door een lager energieverbruik. Zo wordt de installatie die dient om de gevormde klei te drogen aangestuurd door de warmte die vrijkomt bij het bakproces. Om het wegennet lokaal te ontlasten, voeren we meer grondstoffen aan over het water. Meer kwaliteit, duurzaamheid en energiebesparing dus. De klei wordt voor een deel ook regionaal ontgonnen. Wat we aankopen in Duitsland of elders komt per rivierschip aan. En we proberen ook zoveel mogelijk recyclagemateriaal te verwerken in de grondstoffen.” Ecologisch verantwoorde producten dus, die ook de openbare ruimte mooier maken? “Ja, als alternatief voor nog meer beton”, zegt Peter Vande Moortel.
“Onze gevelstenen en kleiklinkers maken we precies op maat van de nieuwste bouwtechnieken. Ze worden gebruikt in landschapsarchitectuur, ruimtelijke ordening en duurzame stadsontwikkeling. Pleinen en straten krijgen dankzij onze stenen een warmere, leefbare uitstraling. Denk ook aan privéwoningen, bedrijfsgebouwen, ziekenhuizen, … zelfs het formaat van onze gevelstenen is milieuvriendelijker. We hebben ze teruggebracht tot een kleinere dikte waarbij ze toch dezelfde kwaliteiten en esthetiek behouden. Voor dezelfde gevel hebben we zo 30% minder materiaal nodig: minder klei, minder energie, minder verpakking en transport en dus minder CO2 en een lagere ecologische voetafdruk per m². In die ecologische productie zijn we trendsetter. Elke beslissing relateren we aan milieu en duurzaamheid. We zuiveren alle lucht, we hebben een gesloten watercircuit waardoor we geen afvalwater hebben, alle afval wordt gerecycleerd. En met de investeringen van volgend jaar trekken we die lijn nog door. Meer capaciteit, rendement in energie en duurzaamheid en nieuwe producten is de bedoeling.”
Die ‘ecologische’ koers vaart Vande Moortel ook door zoveel mogelijk lokaal nieuwe medewerkers te rekruteren. Maar waarom zouden technische profielen kiezen voor dit bedrijf? “We maken echt een Belgisch product. We zijn een familiebedrijf van de vierde generatie. Die authenticiteit is een troef. Traditie gaat hier samen met knowhow: denk vooral niet dat ons productieproces oubollig is. Onze productie-operatoren werken met computergestuurde apparatuur. Aan de klei of de mallen komen ze niet. We doen zelf aan onderzoek en ontwikkeling, dus onze ingenieurs kunnen zich hier uitleven. Door meer over ons bedrijf te communiceren en niet alleen over onze producten willen we ook de productie onder de aandacht brengen en nieuwe mensen warm maken voor een job in ons bedrijf. Momenteel werken er een 90-tal mensen bij Vande Moortel. Als we de komende jaren zo blijven groeien, komen er naast de huidige vacatures extra jobs bij. We gaan nieuwe producten ontwikkelen, daar hebben we ingenieurs voor nodig. We gaan ook een nieuwe afdeling opstarten.”
Waarom zoekt Vande Moortel vooral lokaal naar nieuwe mensen? En is dat haalbaar in de praktijk? “Zeker wel”, besluit Peter Vande Moortel. “Wij zijn een modern industriebedrijf. Die zijn in de streek niet meer zo dik gezaaid. We ontwikkelen en maken ook echt – met liefde – een tastbaar product. Het verkeersprobleem verbetert er niet op en één van onze milieudoelstellingen is nu juist om het wegennet zoveel mogelijk te ontlasten. Vandaar ook het transport over het water. In dat opzicht willen we ook dat onze werknemers niet langs de knelpunten moeten en mee voor extra belasting zorgen. Bovendien kunnen ze zo de tijd die anderen in de file doorbrengen, thuis spenderen. Goed voor een betere balans werk-privé voor onze mensen.”
(wdh)
13 november 2015Sommige jobs zijn volledig uit het straatbeeld verdwenen dankzij uitvindingen die we vandaag als vanzelfsprekend beschouwen. Zoals deze 10 …
Wat is het loon van een clarkchauffeur? Wij vroegen aan Tom De Vrieze (33) hoeveel hij verdient.
We vroegen Sam Meganck (24) uit Lokeren hoeveel hij verdient ...
Luc Sneppe (51) uit Houthalen werkte 29 jaar voor Ford Genk. Na de sluiting raakte hij vlot aan een nieuwe baan als orderpicker bij Nike, als uitzendkracht.
Zou je efficiënter en productiever willen zijn maar zit je hoofd vol? David Allen, Amerikaanse coach, heeft daarvoor een zelfmanagement methode uitgevonden.
De recruiter heeft alles verteld en gevraagd en nu is het jouw beurt. Uiteraard stel je vragen, maar welke? En welke zeker niet?
Deze vijf profielen in transport en logistiek zijn het meest gezocht in ons land...
Op 17 oktober 2024 organiseren Jobat en Références hun Job Fair Brussels. Tientallen werkgevers zullen er aanwezig zijn met een stand, goed voor honderden jobs.
Isabel is directeur van GO! basisscholen Maurits Sabbe en De Abeel in Mechelen en heeft een duidelijke visie. Respect hebben, oprecht zijn, open communiceren en gelijke kansen geven zijn voor haar kernwaarden.