Stageplaats
Vorige

1 van 54

Volgende
Volgend artikel:

Iedereen aan het werk: de kracht van werkplekleren

Steeds meer jongeren kiezen voor buitenlandse stage

“Ik werd letterlijk in een nieuwe cultuur gesmeten en soms liep ik weleens tegen een muur. Het was ook een confrontatie met hoe verwend wij leven.” (Adelien Turcq, trok naar Zimbabwe)
Steeds meer afgestudeerde jongeren kiezen eerst voor een buitenlandse werkervaring, daarna starten ze een carrière in eigen land. Die ervaring zit soms ook vrij ver van huis. Twee West-Vlaamse studenten liepen stage in Zimbabwe en Suriname. Hun advies: stel je open voor nieuwe culturen, het is een meerwaarde voor je loopbaan.
“Ik werd letterlijk in een nieuwe cultuur gesmeten en soms liep ik weleens tegen een muur. Het was ook een confrontatie met hoe verwend wij leven.” (Adelien Turcq, trok naar Zimbabwe)

Je hoeft geen toekomstige management-expat te zijn om nuttige buitenlandse ervaring op te doen. Dat bewijzen deze twee studenten. Adelien Turcq (21 jaar) uit Harelbeke studeerde toegepaste psychologie aan de Vives-hogeschool in Kortrijk. Ze liep vier maanden stage aan de King George VI- school in Bulawayo, de tweede stad van Zimbabwe. De school biedt zowel lager als secundair onderwijs aan voor jongeren met een fysieke of mentale beperking. “Ik kreeg de kans om mijn bacheloropleiding op een uitdagende manier af te sluiten. Ik ging niet meteen solliciteren, maar liep eerst een stage via het VVOB, de Vlaamse Vereniging voor Ontwikkelingssamenwerking en Technische Bijstand”, zo vertelt ze.

“Heel wat jongeren die naar Afrika trekken, kiezen voor Zuid-Afrika, het meest westers georiënteerde land van het continent. Ik opteerde voor Zimbabwe, vooral omdat de onbekende cultuur me aansprak.”

Geld inzamelen

Bij aankomst trof Adelien geen vast omlijnd stageproject aan. “Uiteindelijk startte ik een counselingsproject op, een laagdrempelige vorm van hulpverlening”, vertelt ze. Er bevonden zich heel wat professionele hulpverleners in de school, al waren er enkele losse elementen.

“Wanneer een kind met een probleem zat, wist het niet altijd bij wie het terechtkon. Wat ontbrak, was een overkoepelende structuur. Voor het opzetten ervan, hebben we intens overlegd met de lokale counselors. We richtten onder meer een therapeutisch lokaal in, verzamelden therapeutische materialen, maakten slides en affiches om doelgroepen te bereiken enzovoort. Om dit allemaal te bekostigen, zamelden we geld in op een feestavond in België.”

Eigen capaciteiten inschatten

De stage bracht Adelien veel bij. “In de eerste plaats op het vlak van zelfstandigheid. Ik werd letterlijk in een nieuwe cultuur gesmeten en soms liep ik weleens tegen een muur. Het was ook een confrontatie met hoe verwend wij leven. De stageperiode leerde me om af en toe eens stil te staan. Wij hollen onszelf hier in een snel tempo voorbij en vergeten te reflecteren. Af en toe luisteren naar jezelf zorgt voor een verrijking”, vindt ze.

“Mijn ambitie is om in een instelling te werken met kinderen met een beperking. Dankzij de ervaring op de stage schat ik mijn capaciteiten veel beter in. Ik weet wat ik kan betekenen in een werkomgeving en ben me veel meer bewust van mijn mogelijkheden en beperkingen.”

Ver weg van België

Nina Van Bruwaene (21 jaar) studeerde aan de HoWest in Brugge en hoopt een loopbaan uit te bouwen als leerkracht biologie en LO in het middelbaar onderwijs. Nina liep stage op de HJ De Vriesschool in het district Saramacca in Suriname.

“Ik wou altijd al graag in een tropisch land werken, liefst zo ver mogelijk van België. Eerder toevallig kwam ik in Suriname terecht. Brazilië had mijn voorkeur, maar vlakbij ligt Suriname en in de oud-Nederlandse kolonie is Nederlands nog altijd één van de voertalen. Mijn keuze was dan ook snel gemaakt.”

Leerlingen motiveren

Veel leerlingen in Suriname geven er de brui aan na de lagere school. “Ze kampen met een logistiek probleem, want ze moeten soms één of twee uren reizen om op school te geraken. Daarnaast is er een taalprobleem: ze hebben moeite om het Nederlands te begrijpen omdat ze thuis Saramaccaans praten”, stelde Nina vast.

“In dat kader zetten wij via VVOB een project op rond motivatie en studieondersteuning voor de kinderen van een beroepsschool. We stelden een lessenpakket samen met onder meer leerstofverwerkingstechnieken zoals mind mapping met veel kleuren. Ook stimuleerden we om meer te werken met de computer en aandacht te besteden aan de actualiteit.”

De wereld zien

Nina wil in de toekomst graag internationaal werken, de stage in Suriname was hiervoor een zeer geslaagde introductie. “Aan potentiële werkgevers kan ik al een referentie in het buitenland voorleggen. Ook op het vlak van organisatie en plannen betekende de stage een meerwaarde. Als leerkracht vind ik het cruciaal om een stuk van de wereld te zien, het verruimt je zicht en daar kunnen leerlingen alleen maar hun profijt mee doen.”

(bv) 

Nina Van Bruwaene op stage in Suriname
“Als leerkracht vind ik het cruciaal om een stuk van de wereld te zien, het verruimt je zicht en daar kunnen leerlingen alleen maar hun profijt mee doen.” (Nina Van Bruwaene (rechts op de foto), deed stage in Suriname) 22 september 2016