Fietsende werknemers zijn minder vaak ziek
Fietsen zorgt niet alleen voor een gezonde geest in een gezond lichaam, het zorgt ook voor een tevreden baas!
Fietsen is niet alleen goed voor je fysieke en mentale gezondheid, het is ook goed voor je portemonnee. Tenminste als je met de fiets naar je werk pendelt.
Met de invoering van de verplichte fietsvergoeding wil de Nationale Arbeidsraad de fietsende werknemers alvast een spreekwoordelijk duwtje in de rug geven. Die verplichting vind je terug in de aanvullende cao 164 en geldt voor alle werknemers in de privé die door hun cao tot op heden nog geen recht hadden op een fietsvergoeding.
Ter info: werkgevers die vóór 1 mei 2023 via hun cao al een lager bedrag hadden vastgelegd voor de fietsvergoeding, zijn niet verplicht om dat bedrag nu op te trekken tot 0,27 euro per kilometer.
Met een geïndexeerd bedrag van 0,27 euro per gereden kilometer kan de rekening in bepaalde gevallen mooi oplopen, zeker als je weet dat die fietsvergoeding belastingvrij is. Goed om te weten: deze vergoeding geldt voor een maximale afstand heen en terug van 40 kilometer per dag.
CHECK: Hoeveel bedraagt de fietsvergoeding?
Dat de fietsvergoeding in de lift zit, bewijzen de cijfers. Volgens een analyse van hr-dienstenbedrijf Acerta blijkt namelijk dat het aantal werknemers dat van zijn of haar baas een fietsvergoeding krijgt, de afgelopen 5 jaar met maar liefst 45% is gestegen. Concreet: in 2022 kreeg 1 op de 5 werknemers (22,3%) een fietsvergoeding.
Vooral in le plat pays Vlaanderen (18%) is de fiets een populair vervoermiddel om naar het werk te gaan.
Antwerpenaren (32,1%), Limburgers (25,3%), West-Vlamingen (25%) en Oost-Vlamingen (23,2%) rijden op kop. In Brussel (6%) moet de pendelfiets nog wat doorbreken en onze Waalse collega’s uit Waals-Brabant (3,7%), Luik (2,4%), Henegouwen (1,9%) en Namen (1,8%) volgen vanop een veilige afstand. De Luxemburgers (0,7%) tenslotte bengelen helemaal achteraan het peloton.
Fiets of auto: hoe ga jij naar je werk?
Ja, in principe geldt die vergoeding voor elke tweewieler (fiets, e-bike en speedpedelec). Tot spijt van wie het benijdt: wie met de step, monowheel of hoverboard naar het werk sjeest, kan helaas geen aanspraak maken op zo’n fietsvergoeding.
Wanneer je een bedrijfswagen hebt maar toch geregeld met de fiets naar het werk komt, heb je in principe ook recht op die fietsvergoeding. Voorwaarde is wel dat je kan aantonen dat je effectief naar het werk fietst en die fiets niet slinks op je fietsenrek achterop je bedrijfswagen bevestigd hebt… In de praktijk kan je werkgever hiervoor een schriftelijke verklaring of verklaring op eer vragen.
Lees ook: Dure brandstofprijzen doen ons fietsen naar het werk
Federale ambtenaren krijgen net zoals in de privé ook 0,27 euro per kilometer. Enig verschil hierbij is dat ze die vergoeding niet kunnen combineren met eventuele bijkomende tegemoetkomingen voor het openbaar vervoer (of voor de eigen wagen) voor hetzelfde woon-werktraject. Vlaamse ambtenaren krijgen dan weer 0,25 euro per gefietste kilometer.
Wie in het onderwijs werkt, krijgt 0,21 euro per kilometer en werknemers van de Vlaamse gemeenten en OCMW’s krijgen een vergoeding tussen 0,15 euro en 0,27 euro per kilometer. Die bedragen worden dan weer bepaald en vastgelegd door de lokale besturen.
Een fiets leasen? Dit moet je weten!
(fd) - Bron: Acerta
5 juni 2023Fietsen zorgt niet alleen voor een gezonde geest in een gezond lichaam, het zorgt ook voor een tevreden baas!
Steeds meer werkgevers betalen de fiets van hun werknemers. Zo’n leasefiets kost gemiddeld 3.600 euro, met prijzen die oplopen tot zo’n 15.000 euro.
De Belg gebruikt steeds meer de fiets om naar het werk te gaan.
Meer dan 1 op de 5 werknemers zou overwegen om het met een auto minder te doen mochten ze hun ‘droomfiets’ via het werk kunnen krijgen...
De dure prijzen aan de pomp wegen duidelijk door op het gezinsbudget. Veel Vlamingen zien fietsen naar het werk als een (deel van de) oplossing.
Betaalt je werkgever je een fietsvergoeding van maximaal 0,35 euro per kilometer dan moet je er geen belastingen of sociale lasten op betalen.
Met de fluctuerende brandstofprijzen in het achterhoofd, is je woon-werkverkeer al fietsend afleggen geen slecht plan. We fietsen samen door alle cijfers en mogelijkheden.
De fiets is populairder dan ooit. Niet alleen om in het weekend een tochtje door de velden of langs het kanaal te maken, maar ook om naar kantoor te rijden.
Heb jij ook een hekel aan maandagen? Je bent echt niet de enige. Maar geen nood: wij helpen je om wel uit te kijken naar maandagen.