Mobiliteit
Vorige

1 van 102

Volgende
Volgend artikel:

Belgen hebben meest uitgebreide mobiliteitsaanbod via hun werkgever

Steeds meer Belgen fietsen betaald naar het werk

Steeds meer Belgen fietsen betaald naar het werk
Goed nieuws voor de fietsers onder ons: sinds 1 mei 2023 heeft elke werknemer die naar het werk fietst recht op een belastingvrije fietsvergoeding!

Duwtje in de rug

Fietsen is niet alleen goed voor je fysieke en mentale gezondheid, het is ook goed voor je portemonnee. Tenminste als je met de fiets naar je werk pendelt.

Met de invoering van de verplichte fietsvergoeding wil de Nationale Arbeidsraad de fietsende werknemers alvast een spreekwoordelijk duwtje in de rug geven. Die verplichting vind je terug in de aanvullende cao 164 en geldt voor alle werknemers in de privé die door hun cao tot op heden nog geen recht hadden op een fietsvergoeding.

Ter info: werkgevers die vóór 1 mei 2023 via hun cao al een lager bedrag hadden vastgelegd voor de fietsvergoeding, zijn niet verplicht om dat bedrag nu op te trekken tot 0,27 euro per kilometer.

Met een geïndexeerd bedrag van 0,27 euro per gereden kilometer kan de rekening in bepaalde gevallen mooi oplopen, zeker als je weet dat die fietsvergoeding belastingvrij is. Goed om te weten: deze vergoeding geldt voor een maximale afstand heen en terug van 40 kilometer per dag.

CHECK: Hoeveel bedraagt de fietsvergoeding?

In de lift

Dat de fietsvergoeding in de lift zit, bewijzen de cijfers. Volgens een analyse van hr-dienstenbedrijf Acerta blijkt namelijk dat het aantal werknemers dat van zijn of haar baas een fietsvergoeding krijgt, de afgelopen 5 jaar met maar liefst 45% is gestegen. Concreet: in 2022 kreeg 1 op de 5 werknemers (22,3%) een fietsvergoeding.

Vooral in le plat pays Vlaanderen (18%) is de fiets een populair vervoermiddel om naar het werk te gaan.

Antwerpenaren (32,1%), Limburgers (25,3%), West-Vlamingen (25%) en Oost-Vlamingen (23,2%) rijden op kop. In Brussel (6%) moet de pendelfiets nog wat doorbreken en onze Waalse collega’s uit Waals-Brabant (3,7%), Luik (2,4%), Henegouwen (1,9%) en Namen (1,8%) volgen vanop een veilige afstand. De Luxemburgers (0,7%) tenslotte bengelen helemaal achteraan het peloton.

Fiets of auto: hoe ga jij naar je werk?

De FAQ’s van de fietsvergoeding

1. Geldt die fietsvergoeding voor élk type fiets?

Ja, in principe geldt die vergoeding voor elke tweewieler (fiets, e-bike en speedpedelec). Tot spijt van wie het benijdt: wie met de step, monowheel of hoverboard naar het werk sjeest, kan helaas geen aanspraak maken op zo’n fietsvergoeding.

2. Wat als je een bedrijfswagen hebt?

Wanneer je een bedrijfswagen hebt maar toch geregeld met de fiets naar het werk komt, heb je in principe ook recht op die fietsvergoeding. Voorwaarde is wel dat je kan aantonen dat je effectief naar het werk fietst en die fiets niet slinks op je fietsenrek achterop je bedrijfswagen bevestigd hebt… In de praktijk kan je werkgever hiervoor een schriftelijke verklaring of verklaring op eer vragen.

Lees ook: Dure brandstofprijzen doen ons fietsen naar het werk

3. Wat als je niet in de privé maar bij de overheid werkt?

Federale ambtenaren krijgen net zoals in de privé ook 0,27 euro per kilometer. Enig verschil hierbij is dat ze die vergoeding niet kunnen combineren met eventuele bijkomende tegemoetkomingen voor het openbaar vervoer (of voor de eigen wagen) voor hetzelfde woon-werktraject. Vlaamse ambtenaren krijgen dan weer 0,25 euro per gefietste kilometer.

Wie in het onderwijs werkt, krijgt 0,21 euro per kilometer en werknemers van de Vlaamse gemeenten en OCMW’s krijgen een vergoeding tussen 0,15 euro en 0,27 euro per kilometer. Die bedragen worden dan weer bepaald en vastgelegd door de lokale besturen.

Een fiets leasen? Dit moet je weten!

(fd) - Bron: Acerta

5 juni 2023
Anderen bekeken ook