Jonge chef zoekt personeel via Facebook en YouTube
Wie tegenwoordig jonge mensen wil bereiken, beroept zich best tot social media als Facebook en YouTube. Dat is immers waar het jonge publiek zit.
Het familiebedrijf uit Sint-Niklaas telt 62 schoenenwinkels en maar liefst 520 medewerkers. Toen Wouter Torfs ceo werd in 1989, waren dat nog maar 26 winkels.
“We moeten veel mensen tegelijk vinden en heel diverse profielen: gaande van assistent-winkelmanagers tot verkoopmedewerkers”, vertelt Wouter Torfs. “De klassieke rekruteringskanalen zoals advertenties in kranten en op onze website volstaan niet meer om dat met voldoende power te doen.”
“We willen van solliciteren ook een prettige ervaring maken. Als de sollicitant de moeite doet om af te komen naar ons, willen we hen ook iets teruggeven. Daarom hebben we gekozen voor ‘Start to work’-party’s.”
Het programma bestaat uit drie workshops die de deelnemers in carrouselvorm doorlopen. “De sollicitanten krijgen onder meer styling tips. Kirsten Ujvari van reputatiebureau Verbeeck + Ujvari nodigt de deelnemers uit om op zoek te gaan naar de vertaling van hun unieke authentieke waarden in hun kleding en lichaamstaal, want de juiste uitstraling is een boost voor je zelfvertrouwen”, zegt Wouter Torfs.
Natuurlijk draait het voor Schoenen Torfs uiteindelijk om de juiste kandidaten te vinden. Het hr-team gaat samen met andere collega’s in een speeddate op zoek naar die witte raven. Maar ook hierin legt Wouter Torfs eigen accenten. “De winkel is ingericht met partytafels met hapjes. Na de speeddate krijgen de sollicitanten feedback over hun manier van solliciteren, ook weer met de bedoeling hen iets terug te geven als ze het niet halen. Per ‘Start to work’-party hebben we 40 à 50 kandidaten uitgenodigd.”
Is het dan zo moeilijk voor Schoenen Torfs – uitgeroepen tot Beste Werkgever van 2011 - om medewerkers te vinden? “40 vacatures tegelijk invullen is niet zo makkelijk. Bovendien moeten de mensen regelmatig laat of in het weekend werken. Komt daarbij dat in onze sector niet de grootste salarissen worden betaald. Daarom willen we de mensen op andere vlakken iets teruggeven: als ze bij ons solliciteren, maar evengoed willen we dat onze werknemers op de werkvloer gelukkig zijn.”
‘Start to work’-party’s op woensdag 22 juni en maandag 27 juni in de winkels van Schoenen Torfs in Mechelen en Deinze vanaf 18.30u.    
(mr)   
20 juni 2011Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Wie tegenwoordig jonge mensen wil bereiken, beroept zich best tot social media als Facebook en YouTube. Dat is immers waar het jonge publiek zit.
Twitter kan een nuttig instrument zijn, niet het minst bij je zoektocht naar werk. Hoe je dat juist moet aanpakken? Jobat.be geeft vijf tips!
Met de zomer in aantocht kan je eindelijk dat goede voornemen voor dit jaar in de praktijk brengen: naar het werk fietsen. De pro's en contra's.
Als vader of partner van de moeder kan je na de geboorte een beroep doen op geboorteverlof (vaderschapsverlof), om tijd door te brengen met je pasgeboren kind.
Als jobstudent werken... kan dat zomaar? Zijn er voorwaarden? En hoeveel word je betaald? Op al deze (en op nog veel meer) vragen, geven we een antwoord!
Welke elementen spelen mee in de zoektocht naar de eerste job bij startende ingenieurs?
To jobhop or not to jobhop? We lijsten de pro’s en cons voor je op!
We kennen allemaal wel iemand in onze kennissenkring: de vriend die klaagt over de werkdruk of de sfeer op het werk. En die toch op zijn plek blijft zitten...
Koenraad maakte binnen AlphaCredit de overstap naar de afdeling business support: “Ik help en ondersteun onze partners bij het halen van hun verkoopdoelen”