In welk soort team werk jij?
Sommige teams op kantoor zijn een ware vriendengroep, andere teams staan elkaar naar het leven. In welk team werk jij?
Een eerste goede stap is om na te gaan wat het probleem nu echt is. Dat kan met behulp van deze vragen: wie is betrokken? Wat, waar, waarom en wanneer is dit gebeurd? Op wie heeft het probleem een invloed en op welke manier? Is de werksfeer anders? Welk effect heeft dit probleem?
De antwoorden helpen je om het bredere plaatje te zien. En dat is belangrijk in de zoektocht naar de juiste oplossing.
Iedereen kijkt anders naar bepaalde zaken. Het is dan ook interessant om meerdere inzichten te verzamelen. Zo krijg je een beter beeld van wie beïnvloed is door het probleem. Je kan het dan nóg beter begrijpen. En je komt dichter bij een oplossing die voor iedereen werkt.
Lees ook: Zo leer je constructief feedback geven én ontvangen
Een probleem op korte termijn oplossen is handig. Voor even. Na een bepaalde tijd zal de situatie zich weer voordoen en zit je misschien met een nog groter probleem. Daarom is het beter om de kern van de moeilijkheid aan te pakken.
Door je verzameling aan feedback en perspectieven kan je de onderliggende oorzaak bepalen. Je collega’s hebben bijvoorbeeld de deadline voor ideeën rond een campagne gemist. Maar misschien liep de brainstorm die eraan voorafging wel stroef? Eens je de oorzaak begrijpt, kan je het probleem beter plaatsen. Weer een stap dichter bij de oplossing.
Nu je weet wat het echte probleem is, kan je brainstormen. Dat kan alleen of in groep. Welke oplossing werkt voor dit specifieke probleem? Ook hier verzamel je meerdere perspectieven. Stel je ruimdenkend op. Wat is het doel van de oplossing? Het is ook belangrijk om na te denken over beperkingen, obstakels of andere overwegingen die de zoektocht naar een oplossing belemmeren.
Extra: Schaker doet ook makkelijk goede zetten op het werk
Er zijn verschillende manieren om een probleem uit de weg te ruimen.
Nog een afsluitende tip: het is gemakkelijker om een probleem aan te kaarten door de debatruimte wat op te leuken. Je merkt al snel dat de sfeer dan relaxed is. Iedereen praat met iedereen. En wie weet, komen er goede oplossingen uit de bus.
CHECK: Deze 8 oorzaken zorgen voor spanning op het werk
De oplossing waar je uiteindelijk voor kiest moet in lijn liggen met het doel. Gaat iedereen akkoord? Het is belangrijk dat het probleem zich niet opnieuw voordoet. Hou ook rekening met het bedrijfsbeleid, het budget en de beschikbare tijd.
De SWOT-analyse komt hier handig van pas. Ga op zoek naar de sterktes, zwaktes, bedreigingen en mogelijkheden van je oplossing. Op deze manier maak je sneller de juiste keuze. Succes!
Probleem op je werk? Zo los je ‘t creatief op
(sv/em) - Bron: Career Addict
24 oktober 2022Sommige teams op kantoor zijn een ware vriendengroep, andere teams staan elkaar naar het leven. In welk team werk jij?
Klagende werknemers geven aan waar het mis loopt in een organisatie. Toch krijgen ze vaak weinig begrip. “Dat is onterecht!"
Wie niet constructief met feedback of kritiek weet om te gaan, kan nooit beter worden. Dat is een sterke uitspraak, waar veel waarheid in zit.
Met het verkeerde been uit bed stappen, het kan iedereen overkomen… Maar wat als je collega élke dag slechtgezind of zelfs brutaal is? Hoe ga je hiermee om?
Heb je een job waar strategisch inzicht, logica en slim vooruitplannen vereist zijn? Dan zou je profiteren van regelmatig een potje te schaken...
Je komt op het werk al eens “frenemies” tegen. Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen en... hoe pak je ze aan?
Het probleem van spanning op het werk lijkt al jaren alleen maar toe te nemen, en de pandemie heeft daarbij niet geholpen...
Ben je net afgestudeerd en vind je het moeilijk om talenten op je cv te noteren? Misschien ben je een echte teamspeler of communicatiewonder? Ontdek het hier!
Problemen op het werk kan je niet vermijden. Welke functie je ook uitoefent, in welke sector dan ook. Hoe pak je een moeilijke situatie best aan?