Bij X2O werkt iedereen mee aan de digitale transformatie
X2O is een snelgroeiende Belgische badkamerspecialist, met vandaag 21 badkamerwinkels in België en Nederland, en richt zich op de particuliere badkamermarkt.
Verandering roept weerstand op, dat is een universeel gegeven. Je kunt dus maar beter goed voorbereid zijn als die verandering hoogst noodzakelijk blijkt om later nog een job te hebben.
Eline Grouwens en Elke Struys van Umital hebben daarom een business-game ontwikkeld, waarbij de spelers een aantal veranderingsprocessen in de praktijk kunnen oefenen. Dit moet de aanzet zijn om in de eigen bedrijfscontext de bestaande werkwijze in vraag te stellen en soortgelijke nieuwigheden te introduceren.
Het spel zit knap in elkaar. Er worden in eerste instantie teams gevormd, die ieder een onderneming vertegenwoordigen. Ze hebben allemaal voorafbepaalde sterktes en zwaktes. . Vervolgens kunnen de spelers uit een lijvige set van kaarten, allerlei projectvoorstellen kiezen en indienen. Alle projecten hebben een impact op de tevredenheid van klanten, de employer branding, de duurzaamheid, het budget, enzovoort. Aan de hand van allerlei info (online en offline) moeten ze de slaagkansen van hun ingediende projecten inschatten en zo kunnen ze het spel winnen. Tussendoor worden ze geconfronteerd met onverwachte risico’s, zoals problemen rond IT, jurdische kwesties, privacy, enzovoort.
“We geven na elke spelronde ook een theoretische uitleg, waarin we de genomen beslissingen kaderen”, vertellen Eline en Elke. “Waarom ze bijvoorbeeld niet hebben samengewerkt met andere teams, of zich niet hebben ingedekt tegen grote risico’s. Zo challengen we hen om na te denken over de beoogde veranderingen en verhogen we de slaagkansen bij de concrete toepassing in de eigen onderneming.”
(kme)
30 oktober 2019Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
X2O is een snelgroeiende Belgische badkamerspecialist, met vandaag 21 badkamerwinkels in België en Nederland, en richt zich op de particuliere badkamermarkt.
Het Limburgse adviesbureau Marcells Journey ontwikkelde een bordspel waarmee collega’s in teamverband alle akkefietjes aan de kant kunnen schuiven.
De digitale trein dendert in een rotvaart verder. Deze Limburgse onderneming helpt werknemers om bij te blijven.
Enkele Gentse vzw’s helpen om jongeren mediawijs te maken. Hoewel de werking van [ew32] en Mediaraven onder Jeugdwerk valt, gaat het over veel meer.
Al te vaak vinden werknemers digitalisering voornamelijk een last. Bedrijven zien digitalisering dan weer te vaak als een gefragmenteerd project.
Bij Unilin loopt sinds een jaar of twee een interessant initiatief: intervisiesessies. Al gelden enkele opvallende spelregels.
Zelfstandigen hebben het toch echt wel makkelijk: alleen maar werken wanneer ze willen, veel vakantie en massa’s geld verdienen… Feit of fictie?
Geert en Jochen vertellen over hun ervaringen bij ABB. Over Spoedinterventies, onderhoud, herstellingen en langetermijncontracten...
Uit onderzoek blijkt dat steeds meer ouderen ook na hun pensioen nog aan de slag willen blijven. Waarom zouden ze dat doen?